Forforsterker til Radionette monoblokker ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker til Radionette monoblokker ?

Hei !
    Jeg har fått fatt i to gamle Radionette monoblokker. Det står fire EL34 i hver. For øyeblikket er de satt bort til en pensjonert radioreparatør som pleier å se over og gi en service på det meste av vintage-utsyret jeg får tak i.
    Hoved-lydkilde er forøvrig Vinyl. Jeg er mest opptatt av klassiske kringkastings-spillere, men har endel mid/high end spillere fra 80-årene også.

Jeg er imidlertid usikker på hva som er en passende forforsterker til disse blokkene. I anlegget mitt idag har jeg en Music Angel KT88, og er fornøyd med lyden i denne. Jeg har sett på Forforsterkeren Music Angel Marantz-7, og ser den får rimelig gode skussmål. Det er imidlertid også tilgjengelig en Xiang Sheng 728a som ser spennende ut. Denne bruker noen litt mindre vanlige rør enn MA Marantz-7, men den har EQ, ballanse osv.

Jeg har ellers stående en Pioneer SX750, en Sanyo DCA 650, samt Huldra 8 og 9. Alle disse kan jo også benyttes, men jeg ønsker primært en separat Pre-amp med rør.

Et annet alternativ kan jo være å kjøpe en eller annen Vintage Pre-amp på Ebay. Jeg har imidlertid liten greie på hva som er verdt å satse på.

Jeg søker primært erfaringer med de to Kineserne, men alle synspunkter er velkomne !

Monoblokkene fra Radionette har jeg forsøkt å Google uten hell. Hvis noen har erfaringer, eller kjenner til disse hadde det vært moro å høre noen ord. Hva slags høyttaler-karakteristikker bør man søke for så kraftige forsterkere ?

mvh:
    Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville brukt en Pioneer receiver fra 1970-74, altså en tidligere modell enn din SX-750. Og Pioneer ikke bare pga lyden, men også fordi det er lite feil på disse.

Og en god RIAA følger med.

De gode rør preampene fra 60-tallet er svært dyre på bruktmarkedet - er prisen underordnet ?

Xiang Sheng 728A ser jo pen ut og har tonekontroller. Da blir det nok mer av den moderne lydtypen - mer pågående i diskanten. Men det tåler trolig de gamle Radionette-blokkene. jeg har hørt dem en gang for lenge siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar !

Pris er på kort sikt av betydning, men på lenger sikt kan det jo hende man kan slå litt på stortromma. Eller man kan ha flaks og snuble over noe... Selv om denne kategorien utstyr ikke akkurat vokser på trær.

Den der Marantz7-"kloningen" MA lager er vel den som står som den mest sansynlige løsningen akkurat nå. Har du noen erfaring med denne ?

Jeg gjorde noen søk på ulike fora i går kveld, men fant ikke allverdens, utover at mange er fornøyd med den. Lite karakteristikker osv.

Jeg håper og kunne sette opp blokkene med en forforsterker som samlet gir lydkarakteristikken jeg får fra min MA Kt88, bare med mere krefter.

Jeg kommer til å koble dette opp med en platespiller/Riaa på hver inngang. En pre-amp med flest mulig innganger er derfor også av en viss betydning. Jeg har prøvd meg frem med separate brytere, men synes det er en dårlig løsning.

mvh:
    Stian

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde?
    Høres ut som ett interessant lite klenodie du har der
    Ble litt gla i Croft den lille stunda jeg hadde det, så kanskje det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Boogie-Stian

Den der Marantz7-"kloningen" MA lager er vel den som står som den mest sansynlige løsningen akkurat nå. Har du noen erfaring med denne ?

Jo den er god nok, ihvertfall ikke lys og tynn i lyden som nesten alt annet kinesisk. Alt med navn Music Angel har godt med trykk der nede i øvre bass/nedre mellomtone. Ellers selges den i flere versjoner - det er bare å prøve.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •