Fisher STE 1071

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fisher STE 1071

Da jeg satt og leste på forumet i helgen kom jeg plutselig på noe vi har stående i et hjørne på loftet. Etter litt febrilsk leting fant jeg fram de gamle høyttalerne til foreldrene mine. Høytalerne er noen Fisher STE 1071, og tilhørte opprinnelig et av de første stereoanleggene deres. Disse har stått på loftet i flere år nå, på grunn av at basselementet i ene høyttaleren og diskanten i den andre skal ha sluttet å virke.

Jeg tok fram de litt mystiske svarte kassene for å teste dem igjen. Riktignok hadde ikke situasjonen med de stumme elementene forandret seg. Forøvrig husker jeg at disse høyttalerne spilte ganske tøft da de var i bruk mens jeg var yngre.

Bestemte meg for å ta en nærmere kikk på elementene som ikke fungerte. Da jeg tok ut basselementet ble jeg gledelig overasket over å se at det var et SEAS element. Det var også mellomtonen, mens diskanten var et Dantax element. Etter å ha flytta litt på noen ledninger kom både diskanten og basselementet tilbake. Var utrolig nok bare dårlig kontakt på begge elementene.

Etter å ha snakket med foreldrene mine fant jeg ut at de mente at høytalerne var fra en gang tidlig på 70-tallet, og de skal visst i sin tid ha vært styggdyre. Googlet litt rundt og fant igjen produktbladene på SEAS elementene som sitter i høytalerne, og ganske riktig, de tilhører "High Fidelity 70th series". Etter litt skumlesing finner jeg også ut SEAS for første gang laget basselement med gummiring i 1968, så her har jeg tydligvis litt historie på boks. Elementene er forøvrig også laget ved fabrikken i Moss.

Nå er jeg i gang med litt restaurering av høytalerne. Skal pusse ned kassene, og lakkere dem med en "pianolakk" finish. Skal også lodde på grøvre kabler ut i fra delefiltrene, og ikke minst sette inn skruterminaler (terminalene som sitter der tar maks 1,5mm2). Etter det blir det testing på Onkyo forsterkeren, gleder meg (siden jeg bare har hørt de på en gammal JVC forsterker).

Skal snart få i gang en DIY tråd og legge ut bilder!

Fisher STE 1071-kassa-jpg

(bildet er ikke fra mine høyttalere)

Finner forøvrig ikke så mye om Fisher høytalermerket. Noen som har noe info her?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!

En refurbish av disse kan gi mye go'lyd vil jeg tro. Anbefaler deg å ta en titt innom vintage-sida til troelsgravesen.dk , og evt send han en mail, se om han er interessert i å grave frem litt info.

Kan hende det lønner seg å pusle litt med delefiltrene, bytte ut litt komponenter til høyere kvalitet, og se om det hjelper hvis lyden viser seg å ikke være optimal.

Venter spent på DIY-tråd. 8)

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Spennende!

En refurbish av disse kan gi mye go'lyd vil jeg tro. Anbefaler deg å ta en titt innom vintage-sida til troelsgravesen.dk , og evt send han en mail, se om han er interessert i å grave frem litt info.

Kan hende det lønner seg å pusle litt med delefiltrene, bytte ut litt komponenter til høyere kvalitet, og se om det hjelper hvis lyden viser seg å ikke være optimal.

Venter spent på DIY-tråd. 8)
    Håper på det. Takk for tipset! Skal se om jeg ikke sender på en mail.

Delefiltrene som sitter der er ikke store saken. Så som du sier kan det nok være lurt å prøve seg fram litt. Ser at basselementet er koblet helt utenom noe slag av deling. Var det vanlig på gamle høyttalere, og kan filter på basselementet lønne seg, eller SKAL det være slik tro?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Håper på det. Takk for tipset! Skal se om jeg ikke sender på en mail.

Delefiltrene som sitter der er ikke store saken. Så som du sier kan det nok være lurt å prøve seg fram litt. Ser at basselementet er koblet helt utenom noe slag av deling. Var det vanlig på gamle høyttalere, og kan filter på basselementet lønne seg, eller SKAL det være slik tro?
    Var ganske vanlig på enkelte høyttalere før i tida ja, har sett flere fra 70/80-tallet hvor basselementet fikk spille fritt og bare en kondis i serie med diskant og mellomtone som bassbremse. Det er langt fra optimalt, det ble bare gjort for å holde kostnadene nede. Her må du nesten vurdere hvor mye penger du vil legge i høyttalerne, du er avhengig av å finne info på elementene, og kunne måle responsen for å beregne delefiltre, noe som er tidkrevende og vrient å få 100% riktig.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ganske vanlig på enkelte høyttalere før i tida ja, har sett flere fra 70/80-tallet hvor basselementet fikk spille fritt og bare en kondis i serie med diskant og mellomtone som bassbremse. Det er langt fra optimalt, det ble bare gjort for å holde kostnadene nede. Her må du nesten vurdere hvor mye penger du vil legge i høyttalerne, du er avhengig av å finne info på elementene, og kunne måle responsen for å beregne delefiltre, noe som er tidkrevende og vrient å få 100% riktig.
    Ah-ha. Diskant og mellomtone er riktignok delt på filteret her da. Har jo info på elementene, men har ikkeno utstyr til å måle responsen på de. Men er det mulig å bare koble inn en frekvensbegrensning på bassen? Sikkert vanskelig å si uten videre hvor den skal kicke også men.. burde vel ha målt det.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah-ha. Diskant og mellomtone er riktignok delt på filteret her da. Har jo info på elementene, men har ikkeno utstyr til å måle responsen på de. Men er det mulig å bare koble inn en frekvensbegrensning på bassen? Sikkert vanskelig å si uten videre hvor den skal kicke også men.. burde vel ha målt det.
    Kan jo ta det andre veien? Beregne delefrekvensene til mellomtone og diskant basert på komponentene i delefiltrene, også heller se hvor disse skal ta over for bassen. På den måten vil du finne ut hvilket frekvensområde basselementet skal håndtere og slenge på f.eks en spole og kondensator for å styre delinga litt bedre.

For å måle frekvensresponsen trenger du egentlig bare en pc med et passe greit lydkort tilkoblet forsterker og høyttaler(e), en mikrofon tilbake til pc'en og litt programvare. Det ikke akkurat presise målinger men det kan gi en liten pekepinn på hvordan høyttalerne ser ut på en graf.

Har gjort dette ved flere tilfeller og det fungerer relativt greit.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo ta det andre veien? Beregne delefrekvensene til mellomtone og diskant basert på komponentene i delefiltrene, også heller se hvor disse skal ta over for bassen. På den måten vil du finne ut hvilket frekvensområde basselementet skal håndtere og slenge på f.eks en spole og kondensator for å styre delinga litt bedre.

For å måle frekvensresponsen trenger du egentlig bare en pc med et passe greit lydkort tilkoblet forsterker og høyttaler(e), en mikrofon tilbake til pc'en og litt programvare. Det ikke akkurat presise målinger men det kan gi en liten pekepinn på hvordan høyttalerne ser ut på en graf.

Har gjort dette ved flere tilfeller og det fungerer relativt greit.
    Ja det var vel i grunn ikke så dumt. Skal se om jeg ikke får til noen målinger også. Kan prøve med kalibreringsmic'en til forsterkeren og laptop'en.

Ferdig med å pusse ned kassene nå. Grunne og våtslipe dem i morgen.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var vel i grunn ikke så dumt. Skal se om jeg ikke får til noen målinger også. Kan prøve med kalibreringsmic'en til forsterkeren og laptop'en.

Ferdig med å pusse ned kassene nå. Grunne og våtslipe dem i morgen.
    Bare pass på at lydkortet i laptopen kan kjøre full duplex, dvs avspilling og opptak samtidig, ellers er du like langt. Jeg har også brukt kalibreringsmic'en til receivern på mine målinger, festa på et kamerastativ.

En annen ting du må være obs på er at du bør ha et velfylt rom og ta nærfeltsmålinger for å unngå for mye rom-akustikk på opptaket. Jeg kjører gjerne 20-30cm maks fra høyttaler til mic på mine målinger, med relativt lavt volum ut fra forsterkeren for å være sikker på at jeg ikke får for mye ekko.

Kan også være lurt å leke med plassering av mic'en i høyderetning, har du høyttalere med bassrefleksport vil ikke en måling foran elementene gi helt rett bilde under 200Hz. Her har jeg med stort hell plassert mic'en midt mellom bass og diskant på mine gamle 2-veis, og i høyde med diskanten på de jeg har nå siden de er MTM-konfigurert.

LYKKE TIL!

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pass på at lydkortet i laptopen kan kjøre full duplex, dvs avspilling og opptak samtidig, ellers er du like langt. Jeg har også brukt kalibreringsmic'en til receivern på mine målinger, festa på et kamerastativ.

En annen ting du må være obs på er at du bør ha et velfylt rom og ta nærfeltsmålinger for å unngå for mye rom-akustikk på opptaket. Jeg kjører gjerne 20-30cm maks fra høyttaler til mic på mine målinger, med relativt lavt volum ut fra forsterkeren for å være sikker på at jeg ikke får for mye ekko.

Kan også være lurt å leke med plassering av mic'en i høyderetning, har du høyttalere med bassrefleksport vil ikke en måling foran elementene gi helt rett bilde under 200Hz. Her har jeg med stort hell plassert mic'en midt mellom bass og diskant på mine gamle 2-veis, og i høyde med diskanten på de jeg har nå siden de er MTM-konfigurert.

LYKKE TIL!
    Hehe, mye bra info her! Men hvis jeg da skal måle f.eks mellomtonen å se hvor lavt den går på filteret.. Skal jeg måle med mellomtonen i høyttalerkassa, eller utenfor for mest korrekt måling? Mellomtonen har også en form for hornannordning bakover som den sitter i.

Er litt grønn på akkurat det med delefilter og frekvensmåling

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør måle elementet i kassa, siden det er der det skal stå. Free air-målinger foretar man stortsett bare for å finne ts-spesifikasjonene på driverne, og det er en litt mer komplisert prosess enn bare å finne frekvensgang.

Det du bør gjøre er å koble fra elementene, koble til ett og ett og kjøre sweep (20hz - 20khz) med måling, det er litt jobb men da får du iallefall se de forskjellige grafene til hvert element. Hvis du så putter inn frekvensgangen fra hvert element på samme graf så kan du se sånn noenlunde hvordan det blir å se ut. Tilslutt kan du kjøre samme målinga med alle elementene tilkobla og sammenligne med den sammensatte grafen. Skal være omtrent lik.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør måle elementet i kassa, siden det er der det skal stå. Free air-målinger foretar man stortsett bare for å finne ts-spesifikasjonene på driverne, og det er en litt mer komplisert prosess enn bare å finne frekvensgang.

Det du bør gjøre er å koble fra elementene, koble til ett og ett og kjøre sweep (20hz - 20khz) med måling, det er litt jobb men da får du iallefall se de forskjellige grafene til hvert element. Hvis du så putter inn frekvensgangen fra hvert element på samme graf så kan du se sånn noenlunde hvordan det blir å se ut. Tilslutt kan du kjøre samme målinga med alle elementene tilkobla og sammenligne med den sammensatte grafen. Skal være omtrent lik.
    Takker for svar! Virker logisk det. Skal prøve å ta noen målinger når jeg finner att mikrofonen. Har også et anna delefilter liggende, så kan se hvordan delingen på bassen der passer inn etter jeg har målt litt.

I dag skal det forøvrig våtslipes grunning og lakkes..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke noe om disse,men jeg kan jo nevne at The Fisher,var et cremè de la cremè-merke dengang da.De hadde vanligvis svært gode og gjennomtenkte produkter.En annen skål ble det noe senere da de ble oppkjøpt,(av japanere tror jeg ....).Da begynte det å komme haugevis av billige plastprodukter med fishermerket på.Den elendigheten startet vel rundt 80-81.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Jeg vet ikke noe om disse,men jeg kan jo nevne at The Fisher,var et cremè de la cremè-merke dengang da.De hadde vanligvis svært gode og gjennomtenkte produkter.En annen skål ble det noe senere da de ble oppkjøpt,(av japanere tror jeg ....).Da begynte det å komme haugevis av billige plastprodukter med fishermerket på.Den elendigheten startet vel rundt 80-81.
    Mvh Rune
    Japp, kan nok stemme det. Har også lest et sted at selskapet skal ha blitt solgt.

De herlighetene jeg har bruker jo norske elementer og er fra tidlig 70-tallet, så kommer jo sikkert fra før selskapet ble solgt.

Har forøvrig funnet ut at de var en del brukt som studiohøytalere

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om dette sikkert er feil sted å gjøre det så våger jeg meg til å legge ut noen bilder av DIY oppussing prosjektet med disse høyttalerne

Slik var finishen før jeg begynte, en form for seig gummiaktig masse med masse riper i:

Fisher STE 1071-01-jpg

Fisher STE 1071-02-jpg

Ferdig pusset så det slik ut:

Fisher STE 1071-03-jpg

Og ferdig grunnet:

Fisher STE 1071-04-jpg

Etter dette har jeg vannslipt grunninga og begynt å lakkere kassene svart. Jeg bruker biltema billakk. Med klarlakk tilslutt håper jeg å få til omtrent pianolakk-finish. Det fine med billakk er jo at jeg faktisk kan polere kassene med bilvoks :-D

Bytter også ut terminalene:

Fisher STE 1071-05-jpg

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har visst glemt helt denne tråden jeg.. men er nå ferdig, så tenkte jeg skulle slenge ut noen bilder av resultatet. Orka ikke styre noe med delefilterne i første omgang, så brukte opp igjen de gamle, men lodda på nye kabler På grunn av kulda så orka jeg ikke stå så lenge med finishen som jeg først hadde tenkt heller, men resultatet ble helt ok.

Fisher STE 1071-fisher1-jpg

Fisher STE 1071-fisher2-jpg

Fisher STE 1071-fisher3-jpg

Fisher STE 1071-fisher4-jpg

Dermed fikk de plassen som bakhøytalere i stede for Mirage'ene som jeg brukte før..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flott ut, bra jobba!

Men hva med lyden?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyden

Takk for det

Som sagt har jeg ikke gjort noe med delefilteret, så det ligger åpent for forbedring i forhold til basselementet.

Forøvrig så fikk jeg testet de på Onkyo'n min for første gang, grunnet andre terminaler (alle elementer fungerer som de skal nå). Testet de i stereo før jeg satte de som bakhøyttalere, og lyden imponerte hvertfall meg. Diskant oppleves skarp og presis med mye detaljer, og mellomtonen/bassen oppleves relativt godt oppløst. Vil nesten si at det kommer fram mer detaljer i her enn det infinity'a mine avslører, og lydbildet virker noe skarpere. Herlig på vokal ..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •