Sammenligne FM-radio med DAB etc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sammenligne FM-radio med DAB etc.

Det er jo aktuelt å sammenligne den gode gamle FM radio-lyden med de nye digitale formatene som mer eller mindre påtvinges oss.

Man må da være oppmerksom på at man foruten en god FM-tuner også anvender luftbårne signaler via egen god antenne.

Holder man til i bolig der antenneboksene fører signal fra kabelnett som f.eks. Canal Digital - så kan analogt FM antenne-signal der IKKE brukes. Utgangs-materialet er nemlig det vanlige digitale mp2-signalet fra satellitt (altså det samme som DAB) - dette dekodes og sendes ut som analoge signaler sammen med de digitale i samme kabel. Det blir derved i tillegg mye rf-støy der - så et godt antennefilter er påkrevet for overhodet å få en brukbar lyd på tuneren.

De luftbårne FM-signalene kommer fra frie FM-sendere som får sin feed fra et digitalt APT-X distribusjons-signal - dette holder mye høyere standard enn mp2.

Kun fra disse vil man kunne høre FM-radio i høy kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, hvordan lyder DAB når man har dårlig signal, for eksempel på yttersida av Senja, eller andre steder bak hauger og knatter og fjell ? Og hva med DAB langs veiene når man kjører bil. Kanskje ikke rette delen av forumet og snakke om bil, men tittet litt på dekningskartet for Troms, de sier jo at nå er 80% av befolkningen i landet dekket med DAB, men da regner de jo kun der folk bor fast. De har jo absolutt ikke tatt med dekning på hytter, og folk som ferdes i fjellet på tur, hva med påsketuristene som er avhengige av radio for værmeldiner etc. Og alle som kjører bil... det er ikke rare greiene av Norges areal som er dekket av DAB... hvordan har de tenkt å få dette til ?

Hilsen Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Huldra9og10
    Men, hvordan lyder DAB når man har dårlig signal, for eksempel på yttersida av Senja, eller andre steder bak hauger og knatter og fjell ? Og hva med DAB langs veiene når man kjører bil. Kanskje ikke rette delen av forumet og snakke om bil, men tittet litt på dekningskartet for Troms, de sier jo at nå er 80% av befolkningen i landet dekket med DAB, men da regner de jo kun der folk bor fast. De har jo absolutt ikke tatt med dekning på hytter, og folk som ferdes i fjellet på tur, hva med påsketuristene som er avhengige av radio for værmeldiner etc. Og alle som kjører bil... det er ikke rare greiene av Norges areal som er dekket av DAB... hvordan har de tenkt å få dette til ?

Hilsen Bill
    Forutsetningen for DAB er at det skal være mulig å oppnå bedre dekning pr krone (og per sender) enn hva som er mulig med FM-radio. Dette skyldes 50 år nyere teknologi som utnytter interferens mellom sendere og refleksjoner konstruktivt, i stedetfor FM hvor dette gir negativt utslag.

Siden det er lagt ganske mye penger i FM-nettet, så må man regne med at det tar litt tid (hvis noen gang) før potensialet til DAB deknings-messig er utnyttet.

Dersom man ikke evner å få til "god" dekning med DAB etterhvert, så har jeg problemer med å se hensikten med systemet. For lytting i heimen så er IP-baserte medier etter min mening bedre og mer fleksible enn FM og DAB uansett. Radio har jeg for å høre på værmeldinga på påskefjellet og på nyheter i bilen. Da må man ha dekning.

-k

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man har du full dekning på dab kontra vanlig FM, så er jeg svært skuffet over lydkvalitet på dab. av det jeg har testet av dab kanaler så er det stort sett kun 96kpbs på typisk snakke kanaler, og 128kbps på mer musikk kanaler. så har du bra dekning på vanlig fm, så vil ihvertfall jeg holde meg til det, så lenge som mulig...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet er et eldgammelt kompresjonssystem, mp2, som har bidratt til å ødelegge både radiolyd og tidlig digital studiolyd. Selve systemet er grunnleggende umusikalsk og lyder dårlig uansett bitrate. Ut med både mp2 og mp3 - så ser verden bedre ut.

Det er selvsagt at man benytter radio til kvalitetslytting av musikk - jeg hører selv bl.a. NRK Klassisk og andre kanaler, og det i full kvalitet på mitt beste hifi-anlegg med Tannoy Turnberry høyttalere - Helt flott gjengivelse fra NRK så snart man holder seg unna mp2 og mp3 (DAB, m.m.).

Til vanlig radiobruk ville jeg kjøpt meg en Grundig DTR 8720 dekoder-boks til det nye Riks-TV bakkenettet - der er det mange radiokanaler inkl. jazz og klassisk - og lyden er meget god via de analoge utgangene. Den kan brukes som en vanlig tuner i anlegget.

Her benyttes HE-AAC lydsystem - et mye bedre og moderne sammenlignet med mp2/DAB. Som nevnt annet sted fremhever systemet dynamisk kontrast i mellomtone-området, litt som en gammel rør-radio, slik at stemmer blir spesielt tydelige og vel-artikulerte. En fryd å høre på. Kan love at mp2 minner ikke mye om en gammel rørradio, ha-ha.

Det er viktig å benytte DTR 8720-modellen fra Grundig, har prøvd andre, de var dårligere på analoge utganger.

Har skrevet litt her om bakkenettet og mine erfaringer:
    http://avforum.no/forum/vintage-audi...fm-bandet.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men man kan jo ikke ha en Grundig 8720 boks overalt... man har jo reiseradioer og radio på hytta, og båter og biler, og anleggsmaskiner og brøytebiler, og i garasjen og jeg vet ikke hva... og når det ikke engang er signal på plassen... da hjelper jo hverken lydkvalitet eller ikke. Det er jo den mye høyere frekvensen som er problemet, signalet forplanter seg jo ikke som på FM bandet.
    Det er jo dessuten mange som tror at det sendes digitale radiosignaler... og det er jo bare sprøyt. Et radiosignal er et radiosignal uansett... det er bare en måte og lage det på. Eller elektromagnetiske bølger om man vil... om det moduleres på amplituden, eller om det moduleres på frekvensen, eller om det sendes i binær form så er det jo den aktuelle frekvensen som betyr noe for hvordan bølgen forplanter seg i eteren.
    Man kan jo meget godt sende binært på langbølgen, eller frekvensmodulere mellombølgen.... eller amplitudemodulere på DAB frekvensene.

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje ikke i bil, men DTR 8720 går på 12V, 1 A, så den kan benyttes overalt hvor en slik strømkilde finnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo, men det må jo være signal der, ikke sant ? 8720'en lytter jo ikke på rene vakuumet...

Bill

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •