Vintage receivere og Klipsch Heresy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vintage receivere og Klipsch Heresy

Jeg har nettopp fått meg et par gamle Klipsch Heresy, og lurer litt på hvilken forsterker/kombinasjon som kan være en god match med disse.

For øyeblikket er det en Huldra 10 som pre, med Doxa effekt, noe jeg forsåvidt er fornøyd med, men har ikke hatt noe å sammenligne med enda, og leser mye entusiastiske innlegg om andre vintage receivere som Marantz 22xx, Pioneer SX-, Sansui, Kenwood, blant annet.

Jeg er lite glad i pågående og skarp lyd, og er således på jakt etter den "gamle" varme sounden. Men helst ikke på bekostning av luft og spredning i lydbildet.
    Hvis det er mulig vil jeg beskrive den optimale lyden som åpen og luftig, men samtidig med runde kanter.

Noen tips og ideèr ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har b&w dm604 høytalere og de blir dratt en av gammel sansui au919 fra 79.
    Låter knall i mine ører, varm og god lyd!
    Ingen ting slår de gode gamle!

Håper du finner en bra match!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer SX-727 er noe av det aller beste innen vintage receivere mht varm punchy lyd, og så får du en god FM-tuner på kjøpet. Som forsterker er den langt bedre enn etterfølgere SX-737, SX-750 og de andre senere modeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill.

Jeg noterer meg SX-727, og muligens Sansui au919 som noe jeg bør se etter.

Kjell du skulle hatt betaling for å være så utrolig behjelpelig for oss som søker godlyd men mangler erfaring og kunnskap.
    Jeg må bare si takk også for alle trådene du har startet og medvirker i; som jeg har dratt meget god nytte av.

Samtidig har jeg også lyst å prøve en preamp med rør i, og siden du i en annen tråd fortalte meg at Huldra 8 ikke har rør i forsterkerdelen, har jeg sett litt på Huldra 6/7.

Kan jeg spørre deg om du mener den kan være interessant som pre..?
    Denne skulle ha rør i forsterkerdelen, og er av gammel årgang..?

Synes det hadde vært moro med Tandberg; norsk og vintage og mange reparatører å sende til dersom det skulle være vanskelig med service etc på egenhånd

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja Huldra 6/7 kan være interessant.

Jeg vet at en av våre kjente jazz-sangerinner brukte en Huldra 7 i studio for å få bedre lyd på masteren.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Ang.tidlig 70 tall Pioneer og Tandberg: Man bør høre de forskjellige modellene der,..jeg har en Pioneer sx-838 fra `73 som er litt nyere enn Kjell B`s 727,og denne låter bra,men ikke så bra som 727 i mine ører(tror Kjell er enig her). Her spiller Huldra 10 best både som pre,og med effektrinnet brukt på tidsriktige lettdrevne høyttalere.
    Huldra 10 har alt,...varme,luft og en flott mellomtone.

Sikkert smak og behag dog...

Slenger meg på skryt av Kjell B.,..han er en ressurs for oss som liker å pusle med alternative veier til god lyd. Har spart meg for mange "high end"penger,...

Hilsen Lasse

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Sier meg enig med RobertC. Tror du skal lete litt for å finne en "finere" lyd enn det du får fra H 10. Har ikke hørt allverdens vintageutstyr, men noen "den beste lyden jeg har hørt"-apparater. Mye bra, men av en eller annen grunn vender jeg stadig tilbake til Huldra 10 (TA 300M for min del, omtrent samme forsterker) Noe forførende og vanedannende med den lyden. Tandberg TR 1000 og TR 2075 er vel heller ikke helt av veien.
    En ide' er å skaffe seg flere forsterkere/receivere, bytte litt. Ofte er det lydforandring man trenger når man går litt lei,-ikke lydforbedring. Forøvrig mye bra kompetanse på vintageutstyr her til lands, sikkert mange som kan gi deg gode råd mht til høyttalerne dine.
    Hilsen
    Kristian

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo du kan nok ha mye rett i dèt; at det er "lydforandring man trenger når man går litt lei,-ikke lydforbedring"

Venter inn en Huldra 7 nå, og skal forhåpentligvis teste denne som preamp hvis det tekniske går greit..
    Vært moro å fått til en skikkelig vintage rør-tandberg..!

Men det spiller kjempebra i mine ører med H10pre slik som oppsettet er nå, men er ganske ny i vintage-hifi-avdelingen og er nysgjerrig på å teste annet utstyr også, så takker for alle tips og erfaringer her!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strozzi
    Jo du kan nok ha mye rett i dèt; at det er "lydforandring man trenger når man går litt lei,-ikke lydforbedring"

Venter inn en Huldra 7 nå, og skal forhåpentligvis teste denne som preamp hvis det tekniske går greit..

Men det spiller kjempebra i mine ører med H10pre slik som oppsettet er nå, men er ganske ny i vintage-hifi-avdelingen og er nysgjerrig på å teste annet utstyr også, så takker for alle tips og erfaringer her!
    Spennende, har selv tenkt litt i samme retning. Hold oss oppdatert!

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Gammel Luxman L 85V stående. en defekt kanal. Men har hatt begge opp og gå. Spiller med bra trykk og feit og god bass. Byttet lytter i denne men har tatt vare på de gamle.

Om det er interessant så kan vi bli enige om en pris på denne. den er fra ca rundt 75-76 og er i forbausende god stand. Har gått over den og renset alle brytere og krettskort for støv og smuss. så den er så og si helt strøken. noen skjønnhetsfeil har den jo men meget lite i forhold til alder.

har byttet nettbrønn på den til ny som er jordet.

ellers er den helt original. byttet alle transistorer med originale deler.

Send en PM om du skulle bli fristet og kanskje har lyst til å sette denne i stand. I god stand er denne verdt ca 6000 på bruktmarkedet. Den kostet ca 6000 i 75-76 som var en betydelig sum penger den gangen. Når det gjelder pris så er jeg villig til å gå kraftig ned.

Hva som skjedde med det ene kortet vet jeg ikke men den har ikke blitt hardt brukt etter overhaling. Det sa bare poff. mulig det har ligget noe og laget en kortsluttning. Men det lar seg fikse.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strozzi

Huldra 7 mangler hodetlf.utgang så her kan høyttalerutgangene brukes som pre-utgang,og belastes med 150 ohm i serie ,og parallell for å få linjenivå,...om jeg husker riktig.
    Dette kan selvfølgelig Kjell B. svare på

..men dette visste du kanskje allerede,..?!

mvh.Lasse

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Huldra 7 mangler hodetlf.utgang så her kan høyttalerutgangene brukes som pre-utgang,og belastes med 150 ohm i serie ,og parallell for å få linjenivå,...om jeg husker riktig.
    Dette kan selvfølgelig Kjell B. svare på

..men dette visste du kanskje allerede,..?!

mvh.Lasse
    Jeg snakket såvidt med Tor Modalen(Tandberg-tekniker omtalt andre steder på forumet) ang. H7 som preamp, og han nevnte verdier som 10kohm(!) i serie og ca 100ohm til jord som et utgangspunkt.. men dette var en veldig rask samtale og det kan jo hende jeg hørte feil..
    Får prøve å finne ut dette mer nøyaktig..
    Hvis det er enda flere teknisk kompetente personer her som har ideèr om disse verdiene, så hadde det vært flott!

Har ikke fått H7 i hus enda, men jeg venter å ha den ca 20.nov.
    Hadde jo vært fint å fått klarhet i hva slags komponenter som er "riktige" innen den tid

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis vi sier at H7 gir max 4W effekt ut i 4 ohm - så blir dette 16/4 W, der U spenning ut i andre potens er 16, altså er U lik 4 Volt.

De 4 Volt skal nå reduseres til 1 Volt (normalt linjesignal/preamp-signal ved max volum) - dette oppnås ved en spenningsdeler 3:1, altså gjerne 300 ohm i serie og 100 ohm til jord. Eller bedre: 150 ohm og 50 ohm.

Hvis dette var en rørforsterker som kun skulle tilkobles 16 ohms høyttalere vil effekten 4W se slik ut i effekt-formelen: 4W = 64/16 W - dvs. spenningen ut er kvadratet av 64 - det blir 8 Volt ut. I det tilfellet blir spenningsdeleren 7:1, altså gjerne 70 ohm i serie og 10 ohm til jord. Eller bedre: 140 ohm og 20 ohm.

Ut fra skjemaet for H7 ser det ut til at utgangstrinnet er designet til 4 ohms høyttalere.

Uansett vil volumet stige når forsterkeren opererer uten høyttaler, og hvor lasten bare er en motstand på ca. 100 ohm. Så jeg ville foreslå noe i retning av 150 ohm i serie og et sted mellom 22 ohm og 33 ohm til jord. Høyere verdi her gir høyere signal ut (og mer sus/støy fra forsterkeren). Lavere verdi gir foruten lavere nivå ut også høyere forvrengning, da forsterkeren nå vil kreve mer nivå inn for samme nivå ut, den vil arbeide nærmere klippe-nivå.

En rørforsterker bør ha en viss minimumslast på utgangen, derfor må man unngå at lasten her ligger noe særlig over 150 ohm ihvertfall. Så små forsterkere som her klarer seg nok fint selv om den regelen ikke følges for nøye.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel rørforsterker fra 60 tallet blir bra på disse Heresy. God gammel rørlyd slik den skal være. Men husk disse Heresy går ikke dypt i bassen og for enkelte blir de spinkle. Men disse gamle rørforsterkerne har tonekontroller og loudnes. Kan en justere slik en vil ha lyden.

Gammel Audiolab kan tenkes og spille bra på disse. Bra MM og MC inngang er det på den også.

Mvh Roar

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en nå modifisert Dynaco St-70.
    Original var den fra slutten av 60-tallet, og selv da låt det krem på mine nyere Klipsch RB3 Tung anbefaling! Gunnar Brekke hørte en gang i tiden på samme modell og rangerte den som en av de 5 beste rørforsterkere som han har hørt!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har en nå modifisert Dynaco St-70.
    Original var den fra slutten av 60-tallet, og selv da låt det krem på mine nyere Klipsch RB3 Tung anbefaling! Gunnar Brekke hørte en gang i tiden på samme modell og rangerte den som en av de 5 beste rørforsterkere som han har hørt!
    Helt enig,har tilgode og høre disse fra Dynaco. Lytter mye til Fisher og Luxman. Har solgt mine Forte og kjøpt Carlsson.
    Den står på lista mi Bg. Har en Manley her nå og den er god. El 84.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Huldra 7 kommet i hus!
    Dette kan vel kalles vintage
    får vel la den stå og "komme seg litt" før jeg begynner på den.
    Da følger jeg Kjell B sine retningslinjer så får vi se hvordan dette lyder etterhvert!

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser knallbra ut den der Strozzi! Du skulle nesten ha prøvd den som forsterker til Heresyene før du modder den!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raist
    Ser knallbra ut den der Strozzi! Du skulle nesten ha prøvd den som forsterker til Heresyene før du modder den!
    Nja, ittje heiltt einig i det dèr..!!
    Hehe jo det kommer jeg til å gjøre
    Holder på med en liten service nå, så blir det å fyre den opp litt senere!

"Thinkif lovwas athing, money could buy, the rich'a would'a livv an tha por would'a die, but, since its not it, an whatissit - oone luuv!" -jungelord fra en gammel svensk tannlege

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hadde flere hørt på tannlegen den gangen så hadde det nok vært fred i verden!

Svinger innom på vei hjem for å se på vidunderet!

S

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •