Radio på det nye bakkenettet - kan erstatte FM-båndet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radio på det nye bakkenettet - kan erstatte FM-båndet

Skal herved få tipse vintage-vennene om at det nye digitale bakkenettet for TV (Riks-TV) har fremragende lydkvalitet på radio-kanalene. Så nå finnes det endelig en god erstatning for de klassiske FM-tunerne.

Ikke la dere skremme av en av bitrate på 64 kbps - bakkenettet benytter det nye HE-AAC lydsystemet - en videreutvikling av AAC, som bl.a. Apple iPod og iTunes anvender istedenfor mp3.

Nyere tester viser at lyden fra 64 kbps HE-AAC er like god som 192 kbps mp2 (DAB), ja noen mener at HE-AAC vil være enda bedre, se f.eks. her:
    An Economic Analysis of DAB, DAB+, DVB-H & DRM+
    http://www.telos-systems.com/techtal...C_paper%29.pdf
    DVB-T with H.264 (MPEG-4) – frankps
    Audio DesignLine | Mobile codecs part 2

Så HE-AAC er en lydrevolusjon. For min egen del skal jeg legge til at systemet fremhever dynamisk kontrast i mellomtone-området, litt som en gammel rør-radio, slik at stemmer blir spesielt tydelige og vel-artikulerte. En fryd å høre på.

Bruk gjerne en fin gammel vintage-forsterker som amp eller preamp.

Som dekoder/tuner anvender jeg her den billige og lydmessig utmerkede Grundig DTR 8720 - de to analoge utgangene (stereo) er gode nok - en ekstern converter er unødvendig.

Typisk Grundig-lyd - litt snill og rund, men med en punchy vintage Pioneer, Sansui eller Tandberg som preamp blir det full musikk og dundrende tørr bass. Moderne forsterkere vil sikkert også matche godt. Poenget er at de analoge utgangene inneholder alle detaljene - de må bare matches rett.

I test med Pioneer SX-727 AM/FM-receiver som preamp (og hodetlf.-forsterker) ble lyden fra bakkenettet temmlig lik den fra den innebyggede FM-tuneren. Også Pioneer TX-1000 var en referanse-tuner som ga en lignende lydkvalitet (gjennom Pioneer SA-900 som preamp).

Her en entusiast som testet Grundig bakkenett-dekoder (DTR-8720) på et Audio Note high-end anlegg og var riktig fornøyd med lydkvaliteten:

forum.hjemmekino.no • Se emne - Rikstv -bra bilder og lyd

Den analoge utgangen (stereo) ble benyttet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man skal være klar over at radiolyden til FM og bakkenettet er via andre digitale systemer enn til DAB og satellitt. Det er ikke mp2-lyd som gjelder der.

I NRK (Marienlyst) eksisterer lyd som 48kHz PCM, og analog lyd blir omgående overført til 48kHz PCM - og lyd distribueres internt som dette.

Så skal signalene ut til de forskjellige senderne.
    Da deles PCM-linjen opp til tre eksterne distribusjonskanaler:
    APT-X høy bitrate til FM-senderne
    HE-AAC (DTT) til det nye bakkenettet
    MPEG1 l II (DTH) til DAB og satellitt-senderne ("mp2").

Dette forklarer jo hvorfor vi som har ører å høre med, kan høre slike store forskjeller mellom FM og HE-AAC på den ene siden, og det gamle digitale mp2-formatet, siste som lydmessig mer degraderende. Det er tre forskjellige digitale formater som opererer og de er tydeligvis lydmessig forskjellige slik øret oppfatter det.

Grundig DTR-8720 er jo kjempegod på de analoge utgangene - så den er et kupp som digital tuner for radio-kanalene, gjerne som tuner i stereo-anlegget.
    Jeg har bestilt en miniatyr LCD-TV fra Conrad.de som skal være display for den.

Ja jeg har p.t. to stykker av denne, det vil nok bli flere innkjøpt når gode tilbud dukker opp. Til ekstra-TV i visse rom og som radio-tuner i et par anlegg. DAB radio er derimot fullstendig skrinlagt her i gården (etter noen tester).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine lytteerfaringer med AAC(+)/HE-AACv2 codecen for 4 år siden:
    Hydrogenaudio Forums > DAB mp2 vs AAC+ ("DABv2")

I am just listening to the Nero AAC(+) encoder. Remarkeable results even at 20kbps!

It seems to me that separate stereo mp2 hits a quality breaking point near 128kbps, while AAC does the same around 20kbps??

For the record:
    LC-AAC = Low complexity AAC = apples AAC?
    AAC = regular (main profile) AAC?
    HE-AAC v1 = AAC+ = AAC w/SBR = DABv2?
    HE-AAC v2 = HE-AAC v1 w/PS?

The most revealing artefacts of the two codecs when the bitrate was lowered:
    For AAC there was some kind of aliasing (saxophone), "phasing" on percussion, a slight "gating" effect at times (pre-ringing or something?).

For mp2 it was a "swooshing filtered sound" reminiscent of a stepped wah-wah :-)
    The saxophone sounded very distorted for mp2 almost like a filtered noise-source. Progressive HF-loss.
    Og dette er en offentlig blindtest jeg laget på hifisentralen med lydeksempler for AAC og "mp2":
    Hifisentralen - Lyden av mp2
    For det kodete materialet har jeg prøvd å emulere degradasjon i et DAB nett. I virkeligheten benytter NRK andre enkodere, varierende bitrater og prosesserer både analog og digital radio med kraftige kompressore/limitere som jeg ikke har noe ønske om å emulere. Jeg har resamplet CD til 48kHz, brukt open-source verktøy for å enkode mp2 i rater fra 128kbps til 256kbps, dekodet tilbake til wav og så resamplet tilbake til 44.1kHz slik at filene blir like store.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessante resultater.

AAC er klart en revolusjon, men særlig fordi de lyddata som beholdes nesten synes å tilføre en ekstra dose musikalitet, mens mp2 gjør det motsatte. Det kan enhver prøve på sin PC - kjør NRK sin spiller med forskjellig bitrate, NRK Klassisk blir gyselig under 192 kbps.

Fikk ikke med meg konklusjonen fra mp2-testen - er den at DAB er god nok, eller ikke god nok ? Vi snakker da om DAB, ikke DAB+.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    mp2 gjør det motsatte. Det kan enhver prøve på sin PC - kjør NRK sin spiller med forskjellig bitrate, NRK Klassisk blir gyselig under 192 kbps.
    Mener du med det at NRK bruker mp2 på PC-en? Det høres nesten utrolig ut??

Fikk ikke med meg konklusjonen fra mp2-testen - er den at DAB er god nok, eller ikke god nok ? Vi snakker da om DAB, ikke DAB+.
    Slike tester byr skjelden på veldig bastante konklusjoner. Det viktigste bidraget var kanskje at de som mente veldig mye om temaet og som mente at de visste hvorfor DAB fungerer evt ikke fungerer, fikk anledning til å lytte med egne ører til selve codecen uten noen ekstra ledd før og etter, og sammenligne det med originalen. Reaksjonene fra lesere på hifisentralen var variert, eksempel:
    (jeg la ut "referanse", og 4 "lydklipp" hvorav 3 var degradert med forskjellig bitrate mp2, og en var nok en skjult referanse)
    Skal innrømme at jeg ikke hørte enorme forskjeller, men spor 3 høres for meg identisk ut. Men tviler litt på betydningen i denne "testen" iom at referansesporet er kraftig komprimert med dårlig dynamikk og headroom i utgangspunktet.
    ...
    Etter en rask lytt (på PC-en) var det to spor som raskt skilte seg ut som mindre naturlige enn de andre to.
    ...
    Min konklusjon; Det var veldig vanskelig å høre signifikante forskjeller på de ulike versjonene av dette lydklippet. Så da har jeg lært litt mer om akkurat det, men ikke nødvendigvis så mye om DAB.....
    ...
    Syntes ikke forskjellene var veldig store ,men som postet tidliger ,syntes jeg nr 4 skilte seg ut i positiv retning, og nr 2 i negativ retning , jeg syntes det er langt mer bekymringsfult dette som gjøres med musikken før den blir til ferdig produkt på cd , og da tenker jeg spesielt på Portal sin tråd om dynamisk kompresjon ,der vi kan samenlignet hans egen mix med cd versjonen ,det er jo her musikken i stor grad blir ødelagt.
    Så i denne avstemningen er det tatt utgangspunktet i cd versjonen som er betydelig dårligere en Portal sin egen mix.
    Dessverre så er de filene nå slettet fra serveren (noen som vet om gode, gratis servere som kan holde på noen 100mb for evig tid, hvor man lett kan lage URL-er rett inn?)

I avstemningen så fikk leserne alternativene:
    Hvilket av lydklippene synes du lignet mest på referansen?
    Klipp 1 13%
    Klipp 2 17.3%
    Klipp 3 52.1% <- (dette var den skjulte referansen)
    Klipp 4 17.4%
    Antall stemmer: 23
    Det er lett å "jukse" i en slik test, med å ta filene opp i en lydfileditor f.eks. Derfor tror jeg ikke at vi kan ta resultatet som bevis på noe. Men det er interessant at den skjulte referansen ble funnet av flest stemmer, og at noen faktisk mente at den mest komprimerte fila var mest lik referansen.

Jeg synes det er litt rart at temaet DAB de siste årene har vært tildels brennhett, og har skapt mange diskusjonstråder på 10-talls sider med uttalelser som "DAB må dø", men bare 23 personer lytter og deltaer i en slik test.

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    DAB er god nok, eller ikke god nok ?
    Fra min egen private lyttetest, som var mer omfattende enn den offentlige testen, så var konklusjonen at DAB ved >128kbps later til å tilfredsstille det jeg bruker radioen til for meg.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Mener du med det at NRK bruker mp2 på PC-en? Det høres nesten utrolig ut??
    Det var en feil - de bruker WMA (og mp3), men planlegger flere varianter, også AAC etterhvert. Ifølge litt inside info.
    Har også testet DAB med en liten Grundig lommeradio - temmelig kornete lyd.

Hvis man går inn her:
    Lyd - NRK
    så kan man velge mellom mp3 og WMA. Skal si det er forskjell på de to formatene. Selv en billig innebygget PC-høyttaler viste klart hvor dårligere mp3 er.

Og NRK WMA over PC har klart bedre lyd enn mp2 fra satellitt-tunere (testet to).

NRK mp3 over PC minnet om mp2-lyden fra satellitt-tunerne, selv om altså mp2 og mp3 er forskjellige formater. Det blir noe metallisk og skarpt i klangen - og man savner detaljer, særlig i mp3.

Man må jo forlange å kunne lytte via vanlig utstyr på markedet - det skal ikke være nødvendig med en kjempe-park av high-end utstyr og data-anlegg for å lytte på en skarve radio.

Og da er min konklusjon at det er noe umusikalsk og irriterende over lyden fra både mp2 og mp3 - disse gamle formatene har et lydproblem som kan identifiseres. Selv er jeg ikke interessert i å gjøre mer - jeg skriver dette for å oppmuntre andre med følsomme ører til å skrive om sine erfaringer og stole på egne lytte-erfaringer.

På NRK-linken ovenfor:
    Lyd - NRK
    så kan man finne NRK Klassisk 320 kbps der det er feil-merket 16 kbps - og så er det lett å høre hvor utrolig mye bedre 320 kbps er enn 160 kbps, som er den "offisielle" høyeste bitraten der.

Ellers er det bare å velge NRK nettradio via NRK's egen avspiller - der ligger 320 kbps som høyeste oppløsning (+++) - og man kan velge 160 kbps (++) som sammenligning. Denne avspilleren lyder noe annerledes enn Windows Media Player i linken ovenfor.

Og som en konklusjon - bakkenettets HE-AAC 64 kbps via Grundig dekoder klarer seg meget godt sammenlignet med WMA 320 kbps.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ting som tyder på at kun en spesiell dekoder, nemlig Grundig DTR-8720 er den som er god til radio-lytting (via analoge utganger).

Fikk låne etterfølgeren DTR-8820, som atskiller seg med digitalt minne på tekst-TV og en scart-kontakt til (to totalt). Samme eksterne strømforsyning.
    Denne var en stor skuffelse - mer kompakt og diskant-fokusert lydbilde - ikke den fantastiske åpenheten, romklangen og findetaljeringen man hører med DTR-8720.

Det er vel ikke så rart at det er slik. I de litt mer utviklede modellene (flere faciliteter) blir det flere funksjoner som skal dekkes i samme trange boks, og det er sikkert ikke råd til tilstrekkelig skjerming og separering av strømforsyninger slik at den følsomme analoge utgangen ikke påvirkes.

Så løp og kjøp - det er den gamle modellen DTR-8720 man skal ha - den kan fortsatt skaffes. Jeg har selv 3 stk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her skal vises et praktisk og rimelig oppsett for oppkobling av en liten mini TV-monitor som avansert display for Grundig DTR-8720.

Bilder fra venstre:
    1) Slik ser anlegget for digital radio-tuner ut hjemme hos undertegnede. Mini-TV til venstre og så Grundig dekoderen der oppe. De to phono-kontaktene bak på Grundig'en benyttes som audio ut til forsterker.
    2) Her ser man utstyret før det pakkes ut. En liten 7" LCD-TV fra Conrad i Tyskland og Grundig dekoder.
    3) TV-tilkoblingen: En scart-adapter (Biltema) trengs med scart-siden inn i Grundig'en. LCD-TV'en har ledning med 3 phono-plugger - kun den ene gule for video skal brukes her. De to audio-kontaktene må ikke tilkobles TV'en - det forringer lydkvaliteten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •