Dual 701, lagret lenge, feil ved oppstart Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dual 701, lagret lenge, feil ved oppstart Hjelp!

Har vore (svært??) heldig å få fatt i ein nærast ubrukt Dual 701.
    Gliset var stort heilt til eg skulle prøva å snurra plater.
    Den går rett og slett ikkje rundt, og det er jo litt synd når vi snakkar platesnurring...
    Samtidig er eg ikkje superstressa for eg har forstått at det skal vera får ting som kan ryke på desse spelarane.
    Nokon som har idéar?
    (Meiner bla. at det var ein sikring som rauk når Forside - Audiophile hadde ein slik til test?)

Takknemling for innspel

- Vegard

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenningen stiger... Fant en sikring som var gått...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så spenningen over og blei avløyst av irritasjon. Sikringane går med ein gong og det luktar svidd... Virkar noko for godt til å vera sant så stemmer sikker følelsen. Nokon som har ide om kva eg kan gjera vidare?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er nok en elektrolytt-kondensator i strømforsyningen som må skiftes - den er kortsluttet. Er kjent på gamle Dual 701.

For en erfaren service-tekniker er dette kjempeenkelt - gjort på noen minutter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det er nok en elektrolytt-kondensator i strømforsyningen som må skiftes - den er kortsluttet. Er kjent på gamle Dual 701.

For en erfaren service-tekniker er dette kjempeenkelt - gjort på noen minutter.

Takk for svar

Eg håpte også det, men den ser heil ut og eg har riktig spenning ut av trafoen (trur eg) 17,5 v AC. Er redd motoren eller styringen er reist... Men lever fortsatt i håpet..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er C3 = 470 uF som må skiftes. Den står like etter likeretteren (4x1N4001), som i verste fall også må skiftes, men de pleier å holde.

I service-manualen står det en sikring 0,125 A = 125 mA på primærsiden som skal være av den trege typen. Setter du en flink sikring der, vil den ryke uansett.

Sikringen står altså foran nett-trafoen. Hvordan greide du å måle AC sekundær-spenning ? Den er trolig OK, er angitt som 20V AC. Ifølge skjemaet skal dette så bli + 25,8 V DC etter kondensatoren.

Koblet du fra trafoens sekundærside(utgang) ved måling ? Eller en kjapp en før sikringen røk?

Egentlig kunne det være at C3 kunne reddes. Gamle lagrede kondensatorer kan i spesielle tilfelle som her være ganske lekke, men de kan reformes ved forsiktig oppstart - dvs man må bruke en effekt-motstand i serie eller man starter ved halv nettspenning (110 V). La det stå sånn et døgn og så kan man prøve full spenning.

Motor og regulering er trolig helt i orden - de pleier ikke ta skade av denne feilen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Kjell B. Det er godt å ha så kunnskapsrike personer til å hjelpe oss noviser på jakt etter gode lydløsninger uten husbanklån.

Eg koblet fra på sekundærsiden før eg målte spenningen ja.

Nå satser eg på å skifte denne løser problemet mitt og er svært beroliget av det du sier om motorens robusthet. Eg får sjekke elfa om de har del til meg og få bestilt. Ellers er det vel mulig å plukke noe fra en gammel radio e.l. om der finnes noe som har riktige verdier?

Det du sier om effektmotstand? Kan du forklare litt nærmere? Hvor setter eg den og hvilke verdi bør den ha? Kan jpo gi det ett forsøk om det ikke er fare for å ødelegge mer. Kan eg lodde ut gjeldene kondensator og belaste den eksternt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Kjell B. Det er godt å ha så kunnskapsrike personer til å hjelpe oss noviser på jakt etter gode lydløsninger uten husbanklån.

Eg koblet fra på sekundærsiden før eg målte spenningen ja.

Nå satser eg på å skifte denne løser problemet mitt og er svært beroliget av det du sier om motorens robusthet. Eg får sjekke elfa om de har del til meg og få bestilt. Ellers er det vel mulig å plukke noe fra en gammel radio e.l. om der finnes noe som har riktige verdier?

Det du sier om effektmotstand? Kan du forklare litt nærmere? Hvor setter eg den og hvilke verdi bør den ha? Kan jpo gi det ett forsøk om det ikke er fare for å ødelegge mer. Kan eg lodde ut gjeldene kondensator og belaste den eksternt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Motstand ?
    Jeg ville prøvd med 100 ohm på sekundærsiden eller 5 kohm på primærsiden - den siste satt inn der sikringen er.

Så kunne man observere at spenningen langsomt stiger over kondensatoren, alt etter som den blir bedre og bedre. Men det blir langt fra full spenning, da må motstanden fjernes.

Det sikreste er jo å la sikringen være der den er, den beskytter jo mot feilkobling.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Motstand ?
    Jeg ville prøvd med 100 ohm på sekundærsiden eller 5 kohm på primærsiden - den siste satt inn der sikringen er.

Så kunne man observere at spenningen langsomt stiger over kondensatoren, alt etter som den blir bedre og bedre. Men det blir langt fra full spenning, da må motstanden fjernes.

Det sikreste er jo å la sikringen være der den er, den beskytter jo mot feilkobling.

Forstår eg deg rett om eg sier at eg skal putte inn en 100 ohm i punktet merket 52 på skjema? Og så måle spenningen over C3 ? (og den skal krype oppover mot 25,8V?).

Er det noe eg bør koble fra eller kan eg la alt være som det er ellers? Mangler uansett sikringen nå, har bare med dobbel så høy verdi (250mA) og det blir vel vel tøft. Mange takk igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja til alt. Bare la alt stå som det er, ikke koble fra noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja til alt. Bare la alt stå som det er, ikke koble fra noe.

Takk igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dual 701 spelar i stova!

Gliset var stort når eg pakka ut spelaren, men om mulig enda enda større for 5 minutter sidan når lyden begynte å strøyma... Detta var gøy! Og alt takka vera Kjell B. Eg skifta elektrolytt-kondensatoren (C3) og det løyste floken!! 8) Kva skulle vi gjort uten Kjell B??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så fint at du fikk den til.
    Så trenger du en god pickup - det er vel en Shure DM103-ME eller V15-III som sitter på, hvis den originale fortsatt er der. Og fremfor alt en god stift (nål).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så fint at du fikk den til.
    Så trenger du en god pickup - det er vel en Shure DM103-ME eller V15-III som sitter på, hvis den originale fortsatt er der. Og fremfor alt en god stift (nål).

Er en såvidt Shure V15 Type III med såvidt brukt nål som står på. Har óg NOS Shure M75MG med ny elliptisk nål (kopi) så eg kanskje kan prøve. Men så langt er eg fornøgd med lyden. Er litt meir knitring enn min Thorens TD 166 med high output MC pickup. Mulig eg må sjå litt på jording etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja der har du mange muligheter.

Finner du en av V15-II klonene, så har du mine favoritter. En Shure M75 vil spille meget fint med SAS-nål, se Shure-guiden. DM103-ME er den beste til Dual 701 - det er en Dual-variant av M91 ED. Noen entusiaster mener V15-III er den beste Shure noensinne - vi er jo her i toppklassen av pickuper uansett tidsperiode.

V15-III spiller mer detaljert og med litt tilbaketrukket mellomtone, så knitring kan muligens merkes en smule mer. Men den regnes også som en PU med taus bakgrunn. NB! Dette hvis det er en original Shure-stift. Billige pirat-nåler knitrer alltid mer. Og da snakker vi om MYE mer knitring.

Originale Shure-nåler er merket med Shure på den fremre delen. Mangler Shure-merket er det en uoriginal nål ("pirat-nål").

High-output MC'er spiller etter min mening noe udynamisk i sammenligning med de gamle Shure.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •