Hjelp – Identifikasjon av Gammel Radio R.N.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    BODØ
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp – Identifikasjon av Gammel Radio R.N.

Jeg forsøker å ta vare på gamle Tandberg audio/video apparater, men har i denne forbindelse tatt i mot, og tatt vare på et radioapparat som ikke er Tandberg. Men, det er såpass spesielt at jeg mente det var for inntresant til å bli destruert. Siden dette er litt utenfor mitt område, har jeg tenkt å gi radioen til et lokalt museum. Antakelig har de liten kapasitet på gammel elektronikk, og jeg prøvermderfor å få litt hjelp her på forumet.
    Radioen er bygd med ”D”-type rør i ”2x”-serien. På skalaen er det skrevet ”R. N.”, ellers ingen navn, eller merking. Det kan ha vært en identifikasjon på innsiden av bakveggen, men den er dessverre revet bort – se for øvrig de vedlagte bildene.

Vedlegg 56466

Vedlegg 56467

Vedlegg 56468

Rørene er: DK21, DF21, DAC21 og DL21, og disse kom ut under krigen, så er vel bygd under/etter krigen. Det kan se ut til at den er en ”selvbygget/hjemmebygget”, men den har en del likhetstrekk med Radionette’s Kurer. Da den ikke kom ut før i 1950, og da brukte Dx3x-rør, kunne det jo være en ”prototype” på denne, sjøl om dette er å trekke spekulasjonene vel langt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Norsk Radiohistorisk Forening:

Norsk Radiohistorisk Forening

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    BODØ
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for forslaget.
    Jeg har vært innom der også, men ikke funnet noe som rimer særlig. Et annet nettsted jeg var innom, fant jeg at "Verdensmottakeren DL21", fra Radionette var utstyrt med de samme rørene. Men, det apparatet som var avbildet her hadde et helt annet utseende. Så, da er jeg like langt???

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter utseendet kan jeg ta et langskudd,og tippe vilt på at den er svensk.Den ligner bitte litt på designet på noen andre svenske radioer fra den tiden.....
    De har en svensk radiohistorisk forrening også,som du sikkert finner om du googler litt.
    -Men egentlig tror jeg den er et hjemmeprodukt,dog helt uten å være sikker!
    Den er etter rørvalget nok laget før 1949,og temmelig sikkert etter 45.(men er den svensk,kan den godt være laget under krigen også)..
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    BODØ
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for støtte. Dett er vel kanskje en håpløs oppgave - har nok vært mest stemt for at det er en selvbygger, og da kommer en vel ikke så lagngt. Men et håp om at noen kan ha sett en lignenede var jo der. Har nå vært innom linkene på NRHF, men fant ikke noe som fikk meg så mye lengre. Kom til "Radiomuseum.org", og søkte på den aktuelle rør-kombinasjonen, og kom til at en "Radiola LME 410 Bat (SRA Svenska Radioaktiebolaget; Stockholm)" nok har samme bestykning.
    Jeg for la spørsmålet ligge en uke til før jeg overleverer apparatet med betegnelsen "Hjemmelaget?" og "kanskje krigsmodell?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •