Lyd- og antennekabel med JORDING? Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd- og antennekabel med JORDING? Hjelp!

Har en gammel Philips radio fra 50-tallet. Skal bruke den som den er, men også bruke grammofoninngangen slik at gamleradioen fungerer som en høyttaler for en ny FM-radio.

Har diskutert med radiofolk, og trenger

a) en antennekabel som er jordet. Kabelen skal ende opp i split end, en ende til signalet, den andre til jording. Bananplugg på begge, men det kan jeg jo kjøpe omformere til.

b) en lydkabel som er jordet. Dette har jeg aldri hørt om. Men jeg trenger visst en kabel som har minijack/RCA i FM-radio-enden, og som ender opp i en split end der én ende er lyden (mono), den andre jordingen. Bananplugg også her.

Jordingen ender visst opp i chassiset på gamleradioen.

Noen som aner hvor jeg finner slike kabler? De RCA-kablene jeg har vært borte har aldri hatt jording. Tok noen google-søk, men ble ikke klokere.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hæ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aller kabler har jording...

Så sånnsett vil det ikke by på noen problem..

Uansett så må alle kabler ha 2 ledere.. phono plugger bruker jordingen som leder nr 2...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På alle rca kabler, pinnen er signalet og den ytterste metal muffen, den der omslutter terminalen, er jord.
    Du siger du skal bruke grammofon inngangen på din radio slik at den kan fungere som en høyttaler? Dette vil ikke fungere i det hele tatt tror jeg. En grammofon inngang har som regel riaa korreksjon for pickuppens signal og kjører du et vanlig linje signal, fra en radio f.eks. inn i denne inngang vil du få meget merkelig lyd....
    (Jeg vet at mange eldre radioer og forsterkere faktisk ikke har riaa innebygget, men vet ikke om din har dette jo....jeg hadde en gammel DUX, den hadde ikke riaa på sin DIN grammofon inngang faktisk)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, klokere nå. Så det bør gå, såfremt grammofon-inngangen ikke har RIAA. Finnes det noen løsning om den skulle ha det?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil altså kjøre signalet fra din nye radio inn på forsterkeren på gamleradioen via grammofonuttaket? Har jeg forstått deg rett? Det kan gå,og sannsynligvis er det nok ingen riaa i radioen.De var laget for krystall PU-er,og det er i grunnen det samme som "raka vegen";det signalet som puen fanger opp går ubeskåret rett til forsterker.Likevel vil du antagelig trenge en nyradio med mulighet for å justere utgangssignalet som feks,via ev hodetelefonutgang,om det nå skulle være mulig å finne det..

Er ikke det enkleste å bare kople nyradioen direkte til høyttaleren på gamleradioen? Om du bruker en switch mellom original høyttalerkabel fra gamleradioen,og den nye kabelen fra nyradioen,kan den fortsatt lyse opp i nattemørket med "ny"lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •