Bruke gammel radio som høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke gammel radio som høyttaler?

Har en gammel radio. Philips. Mellombølge, fra 1951:
    Philips 400A Tabel Radio.
    Lys og strøm fungerer, noe skurring, så tror høyttalerne er bra (har ikke antenne).

Den har to banan-plugg-utganger bak, til jording og antenne. Greit nok. Men den har også en gammel kontakt til ekstra høyttaler der det står 5 ohm, og en til platespiller/grammofon.

Kan jeg bruke gamleradioen som høyttaler for en ny en (som har FM, som jeg "gjemmer" litt unna så det virker som om det er gamleradioen som står på)? Den har jo blitt brukt som platehøyttaler en gang i tiden.

Men hva slags kabel og kontakt trenger jeg?

Husker fra et gammelt B&O-forsterker at det ikke var bare-bare å slenge inn en platespiller-plugg i kassetspiller-pluggen og omvendt (midi-plugger, tror jeg).

Kan dette gjøres?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Da må du finne ledningen til den interne høyttaleren og koble den fra. Hva slags forsterker skal du drive den med ?

Sjekk helst at den har impedans ca. 8 ohm med et multimeter - noen gamle Philips benyttet 600 ohms høyttalere.

Hvis du ønsker å benytte den innebygde forsterkeren kobler du signalet fra den nye radioen inn på platespiller-inngangen. Den er lineær, ikke RIAA. Så det går fint.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •