Siera S50HU 1938-mod radio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Siera S50HU 1938-mod radio

Fra tid til en annen dukker det opp ting som er godt bortgjemt og glemt. For noen uker siden begynte vi å rydde i materialrommet i kjelleren. Under mange lag med gamle møbler og annet krams kom det denne gangen fram en gammel radio. Min entusiasme var ikke like godt gjenkjennelig hos min far, men det kom fort fram at denne radioen kom fra farfar og tidligere tilhørte hans far, altså min oldefar.

Den eneste informasjonen som finnes på radioen er det paralellogram formede «Siera» merket. Hvilken Siera modell dette var er ikke oppgitt, men etter litt søking kom det fram at dette er en S50HU fra året 1938.

-Principle: Superhet - normally without a preamplification stage
    -Wave bands: AC/DC-set / 110-245 Volt
    -Loudspeaker/pwr.out: Permanent Magnet Dynamic (PDyn) Loudspeaker (moving coil)
    -Model: S50HU
    -Material: Wooden case
    -Shape: Tablemodel, with any shape - general.
    -Dimensions (WHD): 510 x 290 x 235 mm / 20.1 x 11.4 x 9.3 inch
    -Valves / Tubes 4: Rote Serie EK2
    -Net weight: 10.2 kg

Siera skal hvisnok være et tidligere firma som nå er blitt Philips.

Mer har jeg ikke klart å oppdrive om denne radioen, så om det er noen som sitter inne med noe setter jeg stor pris på innspill

Siera S50HU 1938

Ved første øyekast ser det hele ikke så ille ut, men med nermere ettersyn kjennes det ut som om noen helte ett stort glass med saft over den for femti over den. Hele radioen var dekket av ett tykt lag klissete belegg, og det satt ikke rent dårlig fast.

I tillegg var det en del kabler som var løsnet innabords, samtidig som at frekvensinstillingsmekanismen var røket. Derfor var det bare å finne frem vaskefatet, skrutrekkeren og loddebolten.

Siera S50HU 1938-mod radio-01-ur-rt-jpg

Siera S50HU 1938-mod radio-02-ur-rt-jpg

Siera S50HU 1938-mod radio-03-inni-ur-rt-jpg

Siera S50HU 1938-mod radio-04-inni-ur-rt-jpg

Siera S50HU 1938-mod radio-05-inni-ur-rt-jpg

Dette er virkelig en hendig sak å ha når en skal skru. Den ene delen magnetiserer skrutrekkeren, den andre demagnetiserer den. Og det verste (det beste) er at den fungerer virkelig bra. FaktiskMye bedre enn mange andre skrutrekkere med magnet. Absolutt en «må ha» dings, knapt 15 kr.

Siera S50HU 1938-mod radio-magnetization-jpg

Med litt fundering og knoting ble innsatsen med mer skrudd ut. Artig med de mange rent mekaniske løsningene.

Siera S50HU 1938-mod radio-06-kabinett-demontert-jpg

Og om den var ille utenpå? Da var den fem ganger værre inni. Her har jeg faktisk allerede støvsuget den mye.

Siera S50HU 1938-mod radio-07-komponenter-jpg

Siera S50HU 1938-mod radio-08-komponenter-jpg

Dette var faktisk det mest knotete. Både tauet/båndet var røket, noen fjerer og småting var røket. Men til syvende og sist var det faktisk tauet som var vanskigst å få til. Tror det ble fem prototyper før det fungerte perfekt. Enten for mye friksjon eller for lite, for langt eller for kort, og når den var tilstrekkelig tilpasset låste den seg og røk. Men hemmeligheten ble til slutt avslørt, og nå fungerer den så mjukt som silke.

Siera S50HU 1938-mod radio-09-frekvensb-nd-hjul-jpg

Siera S50HU 1938-mod radio-12-hjulmekanisme-jpg

Aldri trodd jeg ville tatt bilde av ett tau...

Siera S50HU 1938-mod radio-11-tau-jpg
    Da var allt pusset, loddet og satt sammen etter beste evne, så da var det tid for monteringen

Siera S50HU 1938-mod radio-13-kabinett-montering-jpg

71 år gamle rør. Har du noen gang sett noe blankere?

Siera S50HU 1938-mod radio-14-jpg

Enda ett, lakert type

Siera S50HU 1938-mod radio-15-jpg
    Alt forhåpenligvis plassert riktig. Faktisk litt spennende om kabler var loddet riktig. Siden koblingskjema naturlig nok ikke har vært å få tak i, var det bare å lodde det der det falt mest naturlig. Ble da litt renere og?

Siera S50HU 1938-mod radio-16-kabinett-montert-jpg

Og så var det hele satt sammen igjen

Siera S50HU 1938-mod radio-17-siera-s50hu-radio-jpg

Siera S50HU 1938-mod radio-18-siera-s50hu-radio-jpg

Nå var nok ikke jeg den riktige personen til å gå løs på denne, men det fikk nå være denne gangen...

Og om den fungerer? Joda, som bare det. Det eneste som hadde vært praktisk var om noen fremdeles hadde sendt ut radiokanaler i det frekvensområdet jeg får inn på radioen. Men for all del, er godt fornøyd, for i allefall én kanal fikk jeg inn – en flott, ganske klar, russisk stasjon.

Da var nok en helg over og godt forbrukt, så neste helg tenkte jeg at jeg skulle lære meg russisk.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt!
    Har du vurdert å tweake? Andre rør, annet ht element, Black gate kondiser, større strømforsyning, utvide frekvensspekteret, eller kanskje bygge inn FM?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nydelig prosjekt det der.
    Jeg fant mer om den her:
    S50HU Radio Siera; Belgien (
    Det er en belgisk Philips.

Vil du høre mange radiokanaler på den kan du kjøpe en AM-transmitter (sender) og koble denne senderen til PC-lyd, CD-spiller eller FM-radio.

Slike små kompakte AM (mellombølge)-sendere er greie å finne på nettet pga den store interessen for de gamle radioene idag. Lydkvaliteten er riktig god - AM er bedre enn man skulle tro.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •