Tandberg TR 2075 / Revox B 795; valg av pick-up

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg TR 2075 / Revox B 795; valg av pick-up

Hei!

Jeg ønsker å bruke en Revox B 795 grammofon sammen med min Tandberg TR 2075.

Jeg synes det er vanskelig å finne en god pickup som både passer fysisk til denne grammofonen og som passer til grammofonkretsen og forsterkeren i TR 2075.

Jeg har 2000 grammofonplater med klassisk musikk, så det betyr veldig mye for meg å få avklart dette.

Høyttalere er Larsen 6.

Vennlig hilsen
    Awg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner kun TR 2075 av de du nevner,og den er aldeles super lydmessig den når det kommer til forsterker/radioformål..Men,det var dette riaatrinnet i den da...Om du søker litt i forumet tror jeg du kanskje finner tidligere tråder ang. dette,men om ikke,så er det vel bare det å si at det finnes adskillig mange bedre riaatrinn enn det som sitter i TR 2075.Det lyder litt uggent, flatt og har et noe uryddig lydbilde.jeg tror neppe det hjelper særlig mye med matching av hverken nål eller PU forøvrig for å bøte på dette.
    Løsningen for TR 2075 (og 2080,som har en enda verre riaa) er eksternt riaatrinn inn gjennom en av tapeinngangene.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ulfsn,

Takk for svar og anbefalinger.
    Jeg skal likevel prøve ut en avtaster som passer elektrisk til en av grammofonkretsene i TR 2075, og jeg ser frem til erfaringen.

Jeg har tidligere eiet to TR 2080.

Vennlig hilsen
    axtl

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Greier du å finne en match som faktisk får originalriaa i 2075/80 til å spille pent,må du poste dine erfaringer. Det vil være til god hjelp for oss som har gitt opp disse.
    PS.Det ble forsket litt på akkurat dette på Norsk Hififorum for en tid siden,og konklusjonen på hvorfor riaaen i 75 vitterlig lyder noe bedre enn den i 2080,ble at de er oppbygd av litt andre komponenter.Dette selv om de er skjematisk like.Likevel er det ikke slik å forstå at 75-riaaen lyder direkte godt,men bedre enn i 75 Mk II og 2080.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ulfsn,

Hvis jeg klarer å oppnå virkelighetsnær klang ved hjelp av grammofonkretsen i TR 2075, skal jeg si fra.

Vennlig hilsen
    axtl

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Stiller meg litt uforstående til at riia´n i 2075 ikke skulle være bra.
    Bruker shure v-15,m91 osv.med nos nåler og dette er da noe av det bedre jeg har hørt . En referanse jeg har er Audio Research sp-8.

min erfaring da...

mvh.Lasse

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs selvfølgelig hva du sammenligner med.Den lyder ikke spesiellt bra sammenlignet med feks Tandbergs TR 1000/1010, H 10, tr 200. Om vi går på andre samtidige merker som Pioneer og Sansui,så innehar så godt som alle receiverne deres en,vel i alle fall subjektivt,langt bedre lydende riaa.
    Riaaen i 2075 er god sammenlignet med riaaene i feks de fleste Philips-receiverne fra samme tid.Vi kan også nevne Sanyo,Akai,Luxor og lingnende merker.
    Så-alt er relativt!!
    Mvh Rune

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Jeg bruker/har brukt go´bitene fra TB,..Huldra10,TR1000 etc...og ja, disse er gode både som RIIA trinn,pre,og brukt på lettdrevne høyttalere som de er.

Har nylig anskaffet TR 2075(bare måtte ha)og ble positivt overasket over apparatet som helhet.

Mvh.Lasse

edit: er det stor forskjell på hvordan RIIA er bygget opp i TR2075 og f.eks TR1000?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter sigende er det ikke veldig stor skjematisk forskjell,men jeg er ingen tekniker,så det finnes nok de som kan opplyse deg mer om dette enn jeg.Lydmessig er det i midlertid stor hørbar forskjell,men som over nevnt så er dette en subjektiv oppfatning,som jeg vet jeg deler med svært mange dog..
    Komponentvalg internt i riaaene er vel nærliggende å anta er det som likevel gjør at det vitterlig er forskjeller!
    Om du har høyttalere med god "holografi,3d" eller hva man nå kaller det,så er det ganske lett å høre at feks TR 1000-riaaen gjengir akkurat det som skal til for at høyttalerne spiller med stort rom.Riaaen i 2075/2080 "krymper" inn lydbildet,og spesiellt følelsen av dybde forsvinner.Lyden forøvrig er det jo lite å utsette på i både TR 1000 og 2075(synes nå jeg da,som liker vintage-TB lyd),så det må være riaaen som ikke vil ordentlig..
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten betraktning av apparatet TR 2075 som forsterker:
    Lydmessig er den vel å se som en lydmessig mellomting mellom TR 1000 og TR 2075 Mk II/TR 2080.De to sistnevnte har jeg aldri helt fått dreisen på.De lyder veldig lyse og harde og litt "uryddige i lydbildet.
    Tr 2075 er receiveren for de som kanskje synes at TR 1000 og H 10 er litt vel vintage i lyden med sine ørevennlige avrullinger av diskanten og framtreden mellomtone.De er i det hele tatt veldig "røraktige" å høre på.
    TR 2075 landet greit midt i mellom,og var nok akkurat der mye pga tidspunktet den ble laget.Det var et aldri så lite generasjonsskifte mtp indre komponenter som kondensatorer ol,på den tiden også,og etter målestandard så ble de nok bedre,men om det lyder bedre det får være helt opp til den enkelte å avgjøre.I alle fall har den enda litt igjen av "rørmagien",som TR 1000/H 10 hadde enda mye mer av,samtidig som den ble mer riktig Hi-Fi uten å skjære ut i det lyse og alt for harde.
    Lyden i TR 2075 og i den noe wattsvakere 2055 er så godt som identisk om begge apparatene er som de skal.Dette selv om 55 ble laget litt senere(77) (gammelt delelager???)
    2055 ble den siste receiveren fra Tandberg med noe av den "gode.gamle tandberglyden" intakt.Den har også ca likt riaatrinn med 2075.

Som radiomottakere er nok 2075 Mk II og 2080 de beste.Da mener jeg rent mottak og ikke lyd.
    2055 er hakket kvassere på mottak enn 2075 er,men bevares-de er alle svært gode,så dette blir egentlig mer flisespikkeri enn noe annet.
    Mvh Rune

PS.Det har vært nevnt,og det er godt mulig at det stemmer at TR 2075 Mk II og 2080 ikke trives like godt med lettdrevne høyttalere som sine forgjengere.Flere hevder at de har greid å få bukt med de verste unotene ved et godt tilpasset høyttalervalg til disse to toppmodellene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •