Sansui 990db (9090db black edition)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sansui 990db (9090db black edition)

Hei!
    Har kommet over en svært muskuløs sak, en sansui 990db som jeg forstår egentlig er en svart utgave av 9090db. Spørsmålet går på om den kan forsvare en pris på 2000 som selger krever. Hadde det vært et loppemarked og noen hundrelapper så hadde jeg jo smelt til på flekken selv om jeg egentlig ikke har plass, men 2k er jo litt stivt.

Har forsøkt å lese meg opp litt på godsaken og funnet noen antydninger på pris i usa, men det er jo ikke overførbart til norge.
    Er dettte så gode saker at det kan forsvare prisen? Den skal være i svært god og funksjonell stand.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du greier å finne ut om det ikke er trøbbel med "db" (dolby)-funksjonen på den,så er 2000 latterlig billig for denne.
    De selges glatt for det tredobbelte.
    Iom at han forlanger såpass lite,er det vel visse ting som tyder på at den muligens ikke er helt i orden,men hvem vet;det kan jo bare være at han ikke vet hva han sitter på! Den sorte utgaven er forresten ganske ettertraktet av samlere,så det kan du legge på den prisen jeg antydet over.
    Lydmessig er de helt på topp!De har trøkk nok til å drive det aller meste av både tungdrevne og vanskelige laster.Mrk at specks er svært nøktert anslått etter dagens standard,og også målt etter andre parameter enn i dag.
    Av alle mine,både nye og gamle receivere/forsterkere er denne en klar favoritt.+at den har en svært god FM-radio også!

På den annen side,ikke se bort i fra at du må legge i litt ekstra etter kjøpet for å tune den opp til riktige innstillinger igjen+ kanskje bytte noen kondiser..
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fant denne linken Sansui 990DB black faced 9090DB - Audiokarma.org Photo Gallery
    $25....
    Uansett, 2000 virker da veldig stivt. Tror denne er fra "pre-TIM" perioden til Sansui, så hvor godt låter den egentlig? 8)
    Men for all del, mulig jeg tar feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tjaaa

Hmm, hvor klok ble jeg nå tro.
    Tror jeg skal klemme til med 1500.- og se om det går gjennom. Hvem kan utføre instillinger og kondis-service på slike ting da, er det kun spesialister i oslo? Noe prisanslag på slike servicer?

Hadde vært artig å få en tredje vurdering av saken før jeg tar stilling til kjøpet.

Foresten, hvordan finner man ut om DB virker?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder ev .defekt dolbyfunksjon kan jeg ikke fortelle deg så veldig mye mer enn at den påvirker hele systemet på en eller annen måte.Dvs at "resten" av receiveren fungerer heller ikke som den skal,selv med denne funksjonen avslått.Dette er noenlunde fritt etter div. nettkilder.Jeg har kun den "enkle" utgaven 9090 uten DB-funksjonen,så jeg kjenner ikke db-utgaven av personlig erfaring.Eller er de ganske like,både når det kommer til lyd og ellers(sies det),men 9090 db har noen få ekstra watt ut over høyttalerutgangene.(ikke det at det betyr stort fra eller til,men likevel..)
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drajnyrb
    Hmm, hvor klok ble jeg nå tro.
    Tror jeg skal klemme til med 1500.- og se om det går gjennom. Hvem kan utføre instillinger og kondis-service på slike ting da, er det kun spesialister i oslo? Noe prisanslag på slike servicer?

Hadde vært artig å få en tredje vurdering av saken før jeg tar stilling til kjøpet.

Foresten, hvordan finner man ut om DB virker?
    Hva som er dyrt i noens øyne er billig i andres. 1500 er kanskje ok.
    Det er mye gammelt utstyr man får tak i Service Manualer i PDF på på nettet. Der står det oftest om justering av f.eks. utgangsforsterkerens tomgangsstrøm. Det er som regel kondensatorer man skal bytte. De tørker ut. De absolutt aller fleste av dagens kondensatorer er bedre enn grdagens. Og f.eks. ladeelektrolytter fås bedre med større kapasitet osv i samme eller mindre kanne enn for 30 år siden. Kjøp forsterkeren, kjøp en manual, let opp lytter etc, finn verdi, mål størrelse og finn enn erstatning f.eks. hos ELFA. Det er masse nett-fora å spørre i, f.eks. AVforum.no 8) Så du har en god sjanse til å komme i mål.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vanskelig å finne kondensatorer til denne,men vær litt obs om du vil beholde den opprinnelige lyden i den.Kondiser kan forandre lyd,selv om de har like betegnelser.Det skal finnes anbefalinger på nettet ett eller annet sted,men jeg greier ikke å finne det igjen akkurat nå.
    -Men det er slett ikke sikkert at de er modne for utskifting heller.Disse eldre kondisene er solide,og kan gjerne beholde sine data i så mange år som nå har gått siden den ble laget.Bare ikke ta det for gitt!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm

Jeg kunne få radioen til 2000.- Han var steil på den gitt
    Etter hans sigende så er den dønn strøken og fungerer uten lyte.
    OM det ikke er noe galt med den kan det vel ikke være nødvendig å skifte ut noe av innmaten......men slikt finner man kanskje ikke ut før man åpner og måler litt. Nå kan ikke jeg så mye om måling og peiling innenfor skallet av et slikt monster så vi får bare krysse fingrene får at sakene er i stand. Ble litt bekymret av det med dolby trøbbel, leste et sted på en amerikansk side at om en bestemt del gikk i stykker på en slik sak så var det bare å kaste den, da det ikke gikk ann å fikse på den. Tenker på transport fra nordnorge til telemark med a/s posten norge og hva som kan skje på veien med en 23 kilo tung tingest, men det får vel bare være å dra til. Tenker faktisk på å selge mine audiolab forsterkere får å finanisere sansui`en pluss eventuell service. Audiolabbene gir et detaljspekter i musikken som er helt sprøtt, men det kan bli litt i overkant tynt og anstrengt i diskanten for min del. Elsker lyd med trøkk i og bruker i blant Moby for å teste utstyr, audiolab kan bli litt for strengt til den typen musikk.

Jeg kan jo eventuelt bare selge sansui videre!

Vil gi opdateringer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv kjøpt en del vintage apparater på ebay. Det som gjelder er god pakking så går det bra!
    Vær obs på at du ved ev. videresalg kanskje ikke får igjen dine 2000. Men 2000 er jo ikke katastrofe i våre dager, så har du lyst, ikke la meg stoppe deg.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Verdien på gamle komponenter.

Jeg har sittet og fikset på en gammel Luxman L 85 V som hadde et defekt utgangstrinn(effekt). Det er ikke på langt nær så kritisk å finne nøyaktig samme komponenter til en slik forsterker. Selv om jeg har greid å spore opp de fleste original transistorene så har jeg vært nødt til å gå utenfor og finne tilnærmet like.

Jeg tok jobben med å skifte alle fastloddede drivere og transistorer. Noe som nullstiller foreldelses prosessen. Forsterkeren blir i praksis god som ny. de utskiftbare transistorene npn og pnp ble skiftet ut i nærliggende verdier. økte effekttåligheten fra 100w til 250w. Da ryker de sansyneligvis ikke igjen.

Kondiser har jeg bestillt fra japan. ikke samme merke men dobbelt så mye uf som originalt. 30000 orginalt.. økt til 60000. 30K pr kanal. Denne forsterkern er pr i dag verdt det samme som når den forlot fabrikken i 1976 ca 6000,- den er helt strøken. (noen merker er det jo etter 33 år). Men tatt i betraktning i ekstremt god stand. har pr dags dato kjøper på den til 4000.- som er en bekjent som får den rimelig.Dette er et samlerobjekt som begynner å bli svært sjeldent. Jeg har ikke plass til den ellers hadde jeg beholdt den.men selger den til en bekjent så jeg har mulighet til å spore den opp.

Til deg som skal kjøpe sansui. Ikke vær redd for å fikse litt selv. Jeg har hatt Luxman som en prøvekanin. Fått litt veiledning av en kamerat som er stødig på bygging av forsterkere når jeg har stått fast. Men får du tak på en manual så skal det meste gå rimelig problemfritt. Når jeg begynnte på luxman.. så hadde jeg så og si aldri tatt i loddebolten. En gang må jo være den første.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Helt enig med "andersj". "ulfsn" sier at med nye komponenter endres den opprinnelige lyden. Kanskje det. Men jeg tviler på at man på 70-tallet i Japan var veldig fokusert på slikt. Dette er apparater der man har forsøkt å holde THD lavt, TIM og andre "nymotens" forvrengninger og tanker har man nok ikke fokus på. Derfor er sjansen stor for at man rett og slett får en bedre forsterker.
    F.eks. vil gårdagens koblingskondensatorer være elendige i forhold til moderne bipolare. Transistorer vil være kraftigere. Elektrolytter ha større kapasitet.

Det fine med mye gammelt er jo at kassa er laget ordentlig. Ikke plastikk. Og masse lekre (unødige) knapper og VU metre!!

Stå på!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg er forsåvidt ikke uenig med deg Rolv-Karsten,men det er bare sånn at vi som har,og har forsøkt en del av disse gamlingene ganske godt vet hva vi liker av vintage-lyd,den være seg "riktig" eller ikke.
    Jeg har noen ganger måttet konstatere at den originale lyden har forsvunnet ved nødvendige utskiftninger av kondensatorer.Det er godt mulig at de ved det lyder bedre i forstand;riktigere,men det er ikke bestandig at våre ører foretrekker akkurat det.Det er den litt finskårne,røraktige avrullingen av diskanten og den framtredende mellomtonen som gjør gromlyden i disse tidlige Sansui-monsterne,og det vil jo være synd å ta fra dem presonligheten.-Men om du sammenligner direkte med feks samtidig Pioneer-forsterkere,vil man finne at Sansui er noe mindre "røraktig" i lydbildet,så det er ikke like så galt å gjøre en "ukritisk" kondisbytting i 9090 som i feks Pioneer 1250.

Nå er kanskje dette flisespikkeri for trådstarter,og jeg ber ydmykt om unnskyldning for det.Om du ikke har særlig mange lydmessige referanser fra vintage-verdenen fra før av er det godt mulig du vil bli like så godt fornøyd med 9090 etter ev full kondensator recap.
    Du vil uansett ikke bomme med en slik receiver,og jeg har hørt mange; TIM og forvrengning eller ikke!!!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo ikke arrestere deg på dette, smak og behag kan ikke egentlig diskuteres.
    Man kan jo si at man leter etter absolutt sanne lyd - og t.o.m. lage et blad om det - men man klarer jo ikke å reprodusere virkeligheten 100% og da blir det smak og behag.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Action!

Hei igjen og takk for alle nyttige (selv om noen var av noe mer perifer interesse) innlegg som har kommet på tråden jeg startet. Har selvsagt gått bort og falt hodestups forelsket i tingen og har lagt ut mine audiolabber til salgs for å finansiere kjøp og eventuell service. Tviler på om jeg komer til å fikle så mye med inmaten til monsteret, men man må selvsagt åpne opp og kikke litt
    Skal rense opp litt og kjøre den inn som seg hør og bør. Jeg lover å komme til bake i tråden med info om hvordan reciveren har klart seg gjennom postgang.

Mvh
    Drajnyrb

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Psst! Glemte jeg å nevne bassgjengivelsen..? Den er av det aller ypperste jeg noengang har hørt fra vintage utstyr,og et bra stykke på vei av det beste jeg har hørt totalt-stålkontroll-,men selvfølgelig-hvilke høyttalere du setter på den er vesentlig.Selv var jeg svært heldig med at jeg allerede hadde ett par Tandberg Studio-Monitor,som viste seg å være en bedre match for 9090 enn for noe fra 70-talls Tandberg.(det har nok mye med krefter å gjøre)
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann!

Ny her og bladde tilfeldig forbi dette temaet. kan fortelle at jeg har hatt en 9090db (den samme) i 2 perioder, fra 1983/84 til ca 1995, deretter på nytt fra 2007 til nå (og resten av livet?). Dette er som kommentert av andre her et alvorlig monster. Men som alle virkelige monstere er den bygget for harde tak. I mitt eksemplar var det kun noen av skalalampene som var døde når jeg fikk den tilbake fra broren min for et par år siden. Jeg har lenge lurt på når de enorme kondensatorene skulle ta kvelden, men til nå har de gjort jobben. Denne forsterkeren er godt nå over 30 år, og har vært med på et utall fester gjennom min ungdomstid, vært brukt som PA forsterker på en russeprinsessekåring, spilt rock, disko, klassisk og vært "radion min". Den har enormt med krefter og krever høytalere som kan spille skikkelig høyt. Nå er den lykkelig pensjonist som effekt-trinn for hovedhøytalerne i hjemmekinon, min, og en gang i blant får den lov til å starte en av de andre inngangene når gamlefar (jeg) har rotet fram en vinylplate eller kassett(!) og startet TCD 440A'n som står ved siden av.

Artig å se at det finnes andre som i alle fall vet hva en 9090db er i Norge. Disse sakene ble så vidt jeg vet ikke importert ordinært pga en totalt vanvittig pris. > NOK 10 000,- for en forsterker var sinnsykt mye penger på 70 tallet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •