Dual 601 kontra 1228??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dual 601 kontra 1228??

Hei!
    Forsøker å velge mellom to dual spillere her. Det står enten om en Dual 601 pl.spiller m/Audio Technica mm pickup, leser litt rundt at 601 er en attraktiv spiller. Denne koster 400.-.

Alternativet er en 1228 med Shure M95G-LM og Shure V15III + ekstra tonar nål til 800.-

Nå har det sneket seg inn en CS 626 til 1000.- også. Aner ikke noe om arm og pickupp her.

NOen som har noen sterke meninger om hva man burde hive seg på her? Merk at den først og fremst skal spille sammen med en kenwood reciver fra 70 tallet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville kanskje valgt CS-626 siden den er direct-drive, noe Dual behersker til fulle. Deretter 1228 (mellomhjulsdrift), mens 601 jo er remdrift, ligger en klasse eller to under i lydkvalitet.

Men alle er så absolutt gode spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nål og pickup

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Jeg ville kanskje valgt CS-626 siden den er direct-drive, noe Dual behersker til fulle. Deretter 1228 (mellomhjulsdrift), mens 601 jo er remdrift, ligger en klasse eller to under i lydkvalitet.

Men alle er så absolutt gode spillere.

Hmm...jeg tror jeg skjønner. Hva med pickup og nål på 1228`en? Er det ok saker? Jeg er som du kjenner til litt grønn på dette og har svært lite erfaring med ulike pickup og nål. Har hørt om Shure og at det skal være anerkjent, men står dette seg greit i forhold til en rega 1 eller 2?

Forresten takk for raskt svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den pickupen som følger med opprinnelig er helt super - der skal du få problemer med å finne noe bedre - men nålen (stiften) kan med fordel byttes snarest mulig - det kan godt være det sitter det på en uoriginal billig pirat-nål som er mye dårligere enn den originale.

Du får komme tilbake når du vet mer - nåler til Dual er ikke noe problem, men de gode koster litt da. Trenger eksakt navn på pickup (trolig en Shure-modell, kan hete noe som starter med DM- eller bare M-), samt info om det står noe merket på selve nålen (hvis ikke er det nok en pirat-nål).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stift

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Den pickupen som følger med opprinnelig er helt super - der skal du få problemer med å finne noe bedre - men nålen (stiften) kan med fordel byttes snarest mulig - det kan godt være det sitter det på en uoriginal billig pirat-nål som er mye dårligere enn den originale.

Du får komme tilbake når du vet mer - nåler til Dual er ikke noe problem, men de gode koster litt da. Trenger eksakt navn på pickup (trolig en Shure-modell, kan hete noe som starter med DM- eller bare M-), samt info om det står noe merket på selve nålen (hvis ikke er det nok en pirat-nål).

Shure typ V-15 III stiften er helt ny og ubrukt. Kjøpt av Svalander i Sverige(ikke original nål). Står i tillegg L-M.

Jeg er så grønn at jerg sikkert mikser termene litt her, men er ikke Shure M95G-LM navnet på pickupen?

Men det er uansett saker kom kan forsvare prisen på 800.-?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja så absolutt.

Jeg ville brukt en original nål også. Du kan eventuelt kontakte Svalander og få vite mer om den nåletypen (fabrikantens navn).

Shure V15 III er en kostbar og ettersøkt pickup, men jeg liker forgjengerne V15 II bedre (fra ca. 1970) - og dessuten klonene av den: DM103, DM101, M91, M75. I den rekkefølgen. Alle disse kan skaffes på eBay, m.m., og det er flere gode varianter av nåler til de (pluss en grøde dårlige pirat-nåler pluss at Shure begynte selv å lage dårlige erstatningsnåler til disse for å promotere de nye modellene, som dessverre viste seg ikke å holde lydkvaliteten til de gamle). Ekte gode NOS Shure-nåler er de som er produsert i USA, ikke de senere Mexico.

Derfor har vi en egen Shure-guide her på forumet. Les eventuelt den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For en jungel!!

For en jungel det er å navigere seg rundt i!
    Jeg som trodde v-15 III var nålen, så viser det seg at der pickupen
    Ja ja, jeg kommer nok til å beholde og bruke pickup og nål en stund fremover og heller eksperimentere litt frem og tilbake når jeg får råd til det. Hvor mye ligger en skikkelig amerikansk produsert nål på til "min" pick up tror du?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

guiden

Sitat Opprinnelig postet av drajnyrb
    For en jungel det er å navigere seg rundt i!
    Jeg som trodde v-15 III var nålen, så viser det seg at der pickupen
    Ja ja, jeg kommer nok til å beholde og bruke pickup og nål en stund fremover og heller eksperimentere litt frem og tilbake når jeg får råd til det. Hvor mye ligger en skikkelig amerikansk produsert nål på til "min" pick up tror du?
    Forsøkte å finne ut av ting gjennom guiden, men det sto ikke noe om min Pickup, bare v-15 II, kan denne bruke samme nål?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå også kommet over en thorens 160 med shure M75MG Type 2 pickup. Hvordan vil denne stå seg i forhold til Dual 1228? Omtrent samme pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikkert OK, men disse remdrevne spillerne virker litt slappe - ikke noe jeg anbefaler. Mye mer trykk i lyden med Dual, men de krever høykompliante pickuper, som f.eks. Shure.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lenco 78

Tok rådet ditt om å ikke gå for remdrift og kjøpte i dag en Lenco 78.
    Får den ikke før om et par uker, men skal sjekke ut litt nærmere da. Er det greit å finne ikke for dyrt utstyr som arm, pickup og nål til disse? Regner jo med at det går an å oppgradere dem noen hakk!
    Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får se hva som følger med.

En Shure M75 eller M91 vil gi flott lyd - selv om armen er litt på den tunge siden. Pass på at det lette headshellet (med mange hull) til L78 er med - det finnes også et lignende headshell fra L75-modellen (uten hullene, derfor tyngre) - dette blir noe for tungt for Shure.

Så bruker du Shure og visse andre NOS-PU'er trenger du ikke bytte arm - de harmonerer godt. Og var standard. Men en bedre arm er også en mulighet, siden selve verket er helt topp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for tips

Da er det bare å vente i spenning på hva som følger med. Spilleren er nesten ikke brukt og det perforerte hodet er inntakt. Antageligvis orginalstiften også

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •