Phillips 212 electronics platespiller ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Phillips 212 electronics platespiller ?

Hei fant en gammel Phillips platespiller, når jeg tilfeldigvis var på loftet hos min kjære bestefar 8) det står så mye som 212 electronics på den hehe
    Noen som vet om dette er noe brukanes eller om jeg burde vurdere å kjøpe ny har ikke prøvd den enda, da jeg må ha en overgang (skal kjøpes i morgen) og et riaa trinn da

Håper på svar her

Mvh
    Ole

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, eg fikk i helga tak i neste samme spilleren bare 312. Slik eg har forsått så er dette ein god spiller. Dette er min første spiller så eg har ingen å sammenligne med, men eg like vertfall lyden veldi godt Eg fikk med overgang til min og det funker fint;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av demal
    Hehe, eg fikk i helga tak i neste samme spilleren bare 312. Slik eg har forsått så er dette ein god spiller. Dette er min første spiller så eg har ingen å sammenligne med, men eg like vertfall lyden veldi godt Eg fikk med overgang til min og det funker fint;-)
    er min første også, derfor jeg gleder meg bare håper den fungerer og det er noe å ha så jeg fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HighEnd-LyngdorfDali
    er min første også, derfor jeg gleder meg bare håper den fungerer og det er noe å ha så jeg fornøyd

Har en slik selv stående og har spilt en del på disse 212. I mine ører er det en god spiller med ok nål.
    Får du denne på en vegghylle eller noe som er tungt kan disse 212 spille meget godt.

Sitter vel Philips pickup i denne og den kan en bruke noen shurenåler som passer i disse. Husker ikke hvem.

Får du denne til skal du pokker meg betale en del for og få noe bedre nytt.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på min pickup står det phillips 400. Er det noe lydmessigt å hente på ny stift til denne?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på min pickup står det phillips 400. Er det noe lydmessigt å hente på ny stift til denne?
    Nå er jeg ikke sikker på hva en kan få tak i av de gode gamle nålene til denne.
    Bruker 412e nåla og den spiller meget godt.
    Har hørt 400 og 401 nålene og de er gode de også. Du kan jo ringe Philips Norge og høre om de har noen av de gamle nålene liggende.
    Rema bør også skiftes på disse,er vel den orginale fra 70 tallet som sitter på.Prøv og behold den orginale kabelen på den. Det som er viktig for disse er underlaget. 212 har vel noe av det mest flytende opphenget jeg har vært borti.
    Nå vet jeg ikke hva slags riaa og forsterker du har,men jeg har erfart at disse gamle fra 70 allet spiller meget godt på vintageforsterkere.

Hvis du får denne til trur jeg du skal bli ganske overasket over hvor godt den spiller. Sammenlign gjerne med nye spillere. Enkelte vil nok hevde at dette er en møkka spiller,men de har glemt hvor godt en slik kan spille.

Lykke til.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HighEnd-LyngdorfDali
    Hei fant en gammel Phillips platespiller, når jeg tilfeldigvis var på loftet hos min kjære bestefar 8) det står så mye som 212 electronics på den hehe
    Noen som vet om dette er noe brukanes eller om jeg burde vurdere å kjøpe ny har ikke prøvd den enda, da jeg må ha en overgang (skal kjøpes i morgen) og et riaa trinn da

Håper på svar her

Mvh
    Ole
    Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt overgang til denne?
    Mvh lasset

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey! har akkurat samme spilleren! med samme GP 400 pickup.. kjøpte meg en DIN overgang og bestillte ny god stift til denne via Moers radio og tv service.. tok 3-4 uker da stiften var utsolgt på hovedlageret i nederland! (lurer på om det ikke er en oppgradert utgave av orginal stiften) så er ihvertfall FULLT mulig og skaffe det som trengs til denne spilleren Fikk også beskjed om at jeg ikke burde bytte til en ny platespiller da denne var nokså habil! Og med ny stift skulle den vist bare bli bedre

Din overgang du tenker på Lasset `? Får du sikkert kjøpt på hifi klubben, soundgarden, clasohlson osv...

Mvh
    S0und's

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    har en sånn jeg og,med flunka ny phillips pick up 400,men fikk ikke noe liv i den,så jeg satte den tilside,har mange andre spillere og,men kanskje prøve og få liv i den igjen,er dere fornøyd med lyden i den er den værd og koste på noen hundre lapper kanskje:? hehe

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nikkoalpha2000
    Hei.
    har en sånn jeg og,med flunka ny phillips pick up 400,men fikk ikke noe liv i den,så jeg satte den tilside,har mange andre spillere og,men kanskje prøve og få liv i den igjen,er dere fornøyd med lyden i den er den værd og koste på noen hundre lapper kanskje:? hehe
    Heisann! Venter i spenning på ny stift men etter alt hva jeg har hørt er det en god spiller! skal gi deg min mening bare jeg får den i posten innen 1-2 uker!
    (jeg la 429kr inn i den, rett og ett frodi den skal være såppas bra.. håper jeg ikke blir skuffa ;-))

S0und's

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S0und's
    Heisann! Venter i spenning på ny stift men etter alt hva jeg har hørt er det en god spiller! skal gi deg min mening bare jeg får den i posten innen 1-2 uker!
    (jeg la 429kr inn i den, rett og ett frodi den skal være såppas bra.. håper jeg ikke blir skuffa ;-))

S0und's
    Hei igjen,ja gjør det, alltid spennende og holde på med gamle ting og få det til og funke,håper du blir fornøyd,hvis du trenger noe deler skrik ut, for jeg regner med at det blir pioneer og denoen jeg bruker framover,har kobla opp begge her nå,og er egentlig fornøyd,synd jeg ikke så du trengte pick up før,har en ny her ser du,,jaja

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med en slik spiller og pickup GP400 så er det mye å hente på å oppgradere til de beste stiftene (nålene) som er å oppdrive.

For det første så er en original Philips-nål enormt mye bedre enn de såkalte "pirat-nålene" som man sa i gamle dager, altså billige uoriginale nåler. Det blir en helt annen oppløsning i diskanten med ekte saker. Ellers vil den elliptiske nålen til GP401 spille bedre enn den koniske GP400-nålen.

Men de gode nyhetene er at Shure-nåler fra den beste generasjonen Shure hadde - og det var i 1970-årene - passer fint. Shure N91-nåler er de beste her - sitter som støpt. De fleste andre eldre Shure-nåler går også rett inn.
    Se Shure-guiden her på forumet. N91 er betegnelsen på nålen til pickupen som heter M91 - i flere varianter, som f.eks. N91 ED til M91 ED.

Husk for all del at Shure idag markedsfører en dårlig N91 ED-nål (produsert i Mexico) som man må holde seg langt unna. Det er de gamle USA-produserte nålene (NOS = new old stock) som er gode (se bilder i guiden) - eller de nye japanske SAS-nålene fra JICO.

For de som stiler høyt, så kan det også være interessant å teste Shure N97-varianter (eller t.o.m. stiften til den nye V15V xMR) - disse har en børste fremme som holder sporet rent foran selve nålen. Med børsten nede må stifttrykket økes med 0,5 g. Japanske JICO kan også levere disse som nyproduksjon. Disse aller dyreste Shure-nålene krever gjerne at litt av plasten på enten huset eller stift-fronten files av, men så sitter de også som støpt. Dette er jo også aktuelt om man tar den fine pickupen over på en enda bedre platespiller.

En slitt Philips-nål som ellers er i orden kan også sendes til Expert i England, som setter på en ny diamant. Det blir også lyd i absolutt toppklasse. Se guiden.

De gamle MM Philips-pickupene (selve pickup-husene) er av topp-kvalitet lydmessig, og så er vi så heldige at Shure-nåler passer - de spiller bedre og er lettere å finne idag. De som tar arbeidet med å oppgradere disse gamle fine pickupene (gjelder både Shure og Philips) vil så oppleve at moderne dyre moving coil-pickuper i prisklassen 2000 - 5000 kr. spiller dårligere og fremfor alt mer udynamisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stiftprodusenter

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Med en slik spiller og pickup GP400 så er det mye å hente på å oppgradere til de beste stiftene (nålene) som er å oppdrive.

For det første så er en original Philips-nål enormt mye bedre enn de såkalte "pirat-nålene" som man sa i gamle dager, altså billige uoriginale nåler. Det blir en helt annen oppløsning i diskanten med ekte saker. Ellers vil den elliptiske nålen til GP401 spille bedre enn den koniske GP400-nålen.

Men de gode nyhetene er at Shure-nåler fra den beste generasjonen Shure hadde - og det var i 1970-årene - passer fint. Shure N91-nåler er de beste her - sitter som støpt. De fleste andre eldre Shure-nåler går også rett inn.
    Se Shure-guiden her på forumet. N91 er betegnelsen på nålen til pickupen som heter M91 - i flere varianter, som f.eks. N91 ED til M91 ED.

Husk for all del at Shure idag markedsfører en dårlig N91 ED-nål (produsert i Mexico) som man må holde seg langt unna. Det er de gamle USA-produserte nålene (NOS = new old stock) som er gode (se bilder i guiden) - eller de nye japanske SAS-nålene fra JICO.

For de som stiler høyt, så kan det også være interessant å teste Shure N97-varianter (eller t.o.m. stiften til den nye V15V xMR) - disse har en børste fremme som holder sporet rent foran selve nålen. Med børsten nede må stifttrykket økes med 0,5 g. Japanske JICO kan også levere disse som nyproduksjon. Disse aller dyreste Shure-nålene krever gjerne at litt av plasten på enten huset eller stift-fronten files av, men så sitter de også som støpt. Dette er jo også aktuelt om man tar den fine pickupen over på en enda bedre platespiller.

En slitt Philips-nål som ellers er i orden kan også sendes til Expert i England, som setter på en ny diamant. Det blir også lyd i absolutt toppklasse. Se guiden.

De gamle MM Philips-pickupene (selve pickup-husene) er av topp-kvalitet lydmessig, og så er vi så heldige at Shure-nåler passer - de spiller bedre og er lettere å finne idag. De som tar arbeidet med å oppgradere disse gamle fine pickupene (gjelder både Shure og Philips) vil så oppleve at moderne dyre moving coil-pickuper i prisklassen 2000 - 5000 kr. spiller dårligere og fremfor alt mer udynamisk.

Hei.

Jeg bare lurer på om når har Philips eller Shure produsert sine egne stifter? trolig aldrig. En orginal stift kan være produsert hos samme produsent som en pirat kopi, forskjellen ligger i preging av navn i stifthuset eller ikke og mulig annen farge på plasten.
    De ble kjøpt til en av verdens få produsenter av stifter. I Nederland fantes det vist 1 produsent, i Frankrike 1 produsent, i Sveits 2-3 produsenter, i Japan 2-3 produsenter, i Mexico mulig 2 produsenter og i USA 3-4 produsenter. Mulig disse også kjøpte seg imellom. I dag så er det kun noen få av disse igjen. Har selv levert såkalte pirat stifter og fått tilbakemelding om att de spiller fletta av andre såkalte orginal stifter og mye dyrere stifter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt, enda en gang, å se at nostalgikerne hausser opp en spiller som i sin tid ble solgt for noen hundrelapper hos datidens "Elkjøp", og som de audiofile dengang ikke ville tatt i med møkkagreip og gassmaske...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Morsomt, enda en gang, å se at nostalgikerne hausser opp en spiller som i sin tid ble solgt for noen hundrelapper hos datidens "Elkjøp", og som de audiofile dengang ikke ville tatt i med møkkagreip og gassmaske...
    den var ikke så billig som du skal ha det til da...f.eks 500 kr i 1975 tillsvarer jo kansje 2500 kr i dag,,og hva den ble solgt for før i tiden har jo null betydning om hvor bra lyden er....At en spiller koster dobbel pris av en annen spiller,,betyr ikke altid at den er bedre av den grunn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •