Seas høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas høytalere

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt noen Seas høytalere på bruktmarked. De heter "Seas Professional Sound", kassene har dimensjon 31cmx23,5cmx49cm, og de er nok to-veis. Jeg har prøvd å finne informasjon om dem på nettet, uten å bli så mye klokere. Derfor har jeg noen spørsmål:

1. Er dette Seas Kit302?
    2. Er kabinettet laget av Teak?
    3. Hvordan skal jeg behandle trekabinettet, med møbelpuss/treolje?
    4. Er det vanlig å behandle papp/gummi materiale i 10" tommer høytaleren, for å forlenge levetiden?
    5. Frontpanelet er både limt og festet til kassen med små spiker/stifter, var dette vanlig?
    6. Jeg har en NAD 3240PE forsterker, og kjører Seas parallelt med Mission 761 høytalere. Er dette en god ide rent teknisk? (Det låter fint...)

Høytalerene låter kjempefint, og jeg er interessert i å lære mer om dem!
    All info mottas med takk!

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Gratulerer med høyttalere!

1. Det ligner veldig på 302, ja. Har du sett denne brosjyren?
    http://www.troelsgravesen.dk/33FWK_f...t_Brochure.pdf

2. Ser ut som teak. Palisander er mørkere rødbrun, men vanskelig å være sikker ut fra bildet.

3. Forsiktig puss med fint sandpapir el. stålull, og vaselinolje eller teakolje. Noen sverger til voks eller dyrere olje, eller lakk. Mange meninger, oftest fint resultat uansett.

4. Hvis alt virker er det best å la elementene i fred. Gummioppheng på bassene pleier å holde seg svært godt.

5. Vet ikke helt? Mange av disse var hjemmebygg.

6. Sjekk at begge høyttalersettene er 8 ohm eller mer, da bør det være OK. Er noen av dem 4 ohm kan dette slite unødig på forsterkeren, særlig på høyt volum. Andre enn meg vet nok mer om dette.

Mer om høyttalerne: Dette er klassiske 70-tallshøyttalere, med elementer som er veldig godt kjent. Jeg har faktisk bygd et sånt sett, med NOS Seas-kabinett-byggesett og gamle elementer. Men jeg satte inn et par akustiske ventiler, inspirert av den klassiske Dynaco A-25, som har ca. samme elementer og dimensjoner. Ventil gir litt mer og strammere bass.
    Dynaco Speaker Component Info

Hører på disse daglig, fin lyd i dem. På akustiske instrumenter, stemmer etc. kan de være bedre enn mange moderne høyttalere, på oppløsning og dybde i bassen kommer de sikkert til kort. Lytt selv og døm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Mikel!

Veldig fint med linken til "Seas Kit Brosjyre", og all annen informasjon du bidrar med.

Jeg kjøpte Seas 302 høytalerne i forrige uke, og har dermed ikke hatt tid til å sjekke dem ut skikkelig over tid. Men jeg hører allerede at de spiller akkustisk musikk kanonbra, ikke minst fra vinyl. Jeg har en Project platespiller sammen med NAD 3240PE, og det passer perfekt til Seas høytalerne med jazz og klassisk musikk. Til rock og liknende kjører jeg Seas parallelt med Mission 761 høytalerne, innbiller meg at jeg får litt mer kompakt mellomtone på denne måten.

Jeg ble klar over Seas for et par måneder siden, da jeg kjøpte et par med "Seas Mini Kit" (17TV-W basselement + 5TV-HF diskant) høytalere på Fretex. Mini Kit låt også forbausende bra til å være så liten dimensjon og relativt gamle høytalere. Så jeg har virkelig fått øynene opp for vintage Seas:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Seas er jo en tradisjonsrik norsk audioprodusent, som i motsetning til de fleste holder på ennå. Elementene deres sitter i mange systemer, foruten Dynaco bl.a. mange B & O-høyttalere (som det må innrømmes har mye flottere design enn Seas' egne). Holdbarheten synes å ha vært god på elementene fra 60- og 70-tallet -det gjelder både på basser med gummikanter og domediskantene. Derfor står det mange slike rundtom på loft og garasjer. Lyden er ofte veldig god, og kan bli enda bedre med litt triksing.

Sånn ser mine ut:

(filtringer på diskantene, nå fjernet)

Med trekk

Akustisk ventil på baksiden

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fine høytalere! Passer godt med sort grill. Er elementene de samme som står i Kit 302?

Jeg har ennå orginalkablene på mine høytalere, og kanskje er det smart å bytte til noe bedre? Hva slags kabler har du på dine høytalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,
    elementene i min er 25 F-EW og 87H. 302 har 25 F-EW/86H (skrives iblant H-086), en nyere, litt mindre domediskant. 86H sies å ha litt bedre spredning og gå litt høyere i registeret, til gjengjeld er det noen som mener den er litt skarpere. Har ikke hørt den selv.

Når det gjelder den liknende Dynaco A-25, hadde de oftest 25TV-EW/87H, den nyere versjonen A-25XL hadde 25F-EW/86H (som 302), så mine blir en hybrid mellom disse.

Jeg bruker billige kabler fra Biltema, og vet ikke om det er noe å hente på bedre kabel.

Hvis du er ute etter tweaks er det som oftest gjøres å skifte til en ny og bedre kondensator i delefilteret (bedre diskant, mener mange - men ikke alle!). Disse koster lite.

Hvis du skal inn i høyttaleren, vær forsiktig, sponplatene er skjøre og skruehullene kan flise seg opp og bli ubrukelige.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker på Dynaco A-25 finner du en god del stoff, også om forslag til forbedringer og tweaks.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle gode råd! Jeg skal finne meg litt lesestoff om Dynaco A-25.

Newcomer rhypno sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seas Byggesett

betegnelsene til SEAS byggesett som jeg har hatt endel av betyr f.eks mitt siste:SEAS 603 betyr at det er 60liter kasser og 3-veis delefilter/3elementer.så ta de to første sifrene som er størrelse og det siste om det er 2-3-4veis høytalere.Men er ringene ødelagt får man ikke tak i 5,5"m.tonen som sto en av verdens beste/dyreste og 13"DD bassene lenger tror jeg?har lenge lett etter ett par SEAS 603 eller tower(pyramideformede todelte 4-veis),så er det noen som har ett par?RING!Tor

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer rhypno sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Seas

Vil påpeke at det er mange år siden jeg drev med dette og kan ta feil,men når 302/303,403,503,603 har fra 30liter til 60liter kasser og mener det bakerste tallet beskriver om de er 2-3veis ifølge mine minner?så til den som har 1.par TOWER er de i mine tanker og om prisen har vært litt lavere hadde jeg kjøpt disse på dagen selv om mitt utstyr er mere enn bra nok.handler vel litt om nostalgi og den gangen man fikk høre hvordan lyd skulle være?så med enten litt lavere pris er det hvertfall en kjøper om elementene er 99%ok?PS!man fikk også SEAS under ett annet navn,men som ferdige høytalere og det var WELLEX.men man finner ett SEAS element i nesten 50%av alle anerkjente merker som ROGERS,PRO-AC osv.hvis det var plass og tid til å skrive ned dette..ser på meg selv som en med peiling ang.dette,men da dette er mange år siden tas informasjon ang.SEAS/WELLEX/VIFA(man får ferdige med bedre lyd idag billigere)og kan tar opplysninger med glede hvis noe er feil?SEAS eller RADIONETTE som var hvertfall de første og beste med produkter som satte standarden for hvordan lyd skal være ifølge mine ører!Mvh.Tor.M

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •