Behandling av treverk på Tandberg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behandling av treverk på Tandberg

Jeg skal restaurere en Huldra 10, med teak kabinett. Jeg lurer på om noen vet hva slags olje/lakk som gjør at treet får mest mulig autentisk farge og lysgjenskinn. Jeg synes forsåvidt ikke at vintage audio trenger å se nytt og fresht ut alltid, det er jo gammelt liksom. Men H10'en min er rett og slett ikke pen, jeg MÅ pusse den med sandpapir og lakke/olje på nytt. (Ja, skal være forsiktig så jeg ikke pusser meg gjennom finerplata...hehe)

Jeg har en veldig fin teakolje ved navn MP52 som jeg har brukt på endel møbler, men den gir treet en noe mer rødlig farge enn hva Tandberg-teak har. Eller er det slik at Tandberg-teak faktisk var rødere i fargen i utganspunktet, og at sollys har bleket det til mer gulaktig?

Det aller beste hadde vært om det gikk an å oppdrive det samme produktet som Tandberg i sin tid brukte, men det er vel for mye forlangt...

Tar også gjerne imot tips om palisander, valnøtt, eik...og hva det måtte være alt sammen. Det er helt sikkert ikke siste gang jeg gjør slikt.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil vel igrunnen anbefale ovatrol her.
    veldigt tynntflytende olje, og du kan velge hvor mye glans du ønsker gir et godt og holdbart resultat på alt fra møbler til trebåter og interiør i veteranbiler.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig tror jeg faktisk panelene var ordinært lakkerte på de langt fleste av apparatene.Jeg har prøvd meg litt fram i årenes løp,og kommet fram til at blank klarlakk på sprayboks gir det utseendet som ligger nærmest originalen.Det er forsåvidt enkelt å se hvordan de skulle sett ut om du plukker av sidepanelene og kikker på innsiden.
    Det finnes sikkert mange andre metoder også.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Opprinnelig tror jeg faktisk panelene var ordinært lakkerte på de langt fleste av apparatene.Jeg har prøvd meg litt fram i årenes løp,og kommet fram til at blank klarlakk på sprayboks gir det utseendet som ligger nærmest originalen.Det er forsåvidt enkelt å se hvordan de skulle sett ut om du plukker av sidepanelene og kikker på innsiden.
    Det finnes sikkert mange andre metoder også.
    Mvh Rune
    Dette høres ut som en god plan. Med sprayboks vil jeg tro det blir lettere å få til en pen overflate, uten spor etter pensel og slikt. Virker som at treet er veldig tørt, så kanskje olje- eller voksbehandling før klarlakking er en god ide?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mrk at det finnes apparater som er kun oljet også.De jeg særlig siktet til som var lakkede var palisanderutgavene.Av Teakmodellene har jeg sett begge deler,og er det olje det er snakk om så tror også jeg at en tynn,fargeløs edeltreolje vil være riktig.Gjerne Ovatrol sin! Påføres med svamp el.
    Du må for all del ikke ha på noe med voks i først om du skal lakke.Da sitter ikke lakken fast for 5 øre!!
    mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •