Service på eldre Pioneer-reicever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Service på eldre Pioneer-reicever

Hei folkens, er ny her på forumet...

Har en gammel Pioneer SX-939, denne er produsert i mars 1974, nøyaktig 11 år eldre enn meg, har lyst å få den i drift igjen.
    Den har litt trøbbel med overbelastningsvernet samt høytalervelger, samt litt lys og en overgang.
    Dette var Pioneers nest råeste reicever/forsterker i 1974/75, og den er fremdeles en ganske rå forsterker, med lydkvaliteter de fleste vil misunne i dag.
    Når jeg fikk den for kanskje 8-10 år siden fikk jeg med høytalere, øreklokker, kasett spiller og platespiller som hørte til, høytalerne har jeg dessverre ikke lenger da de ble sprengt og jeg ikke hadde mulighet til å fikse dem opp da, er dog de som har fungert best med dem, orginale pioneer med 12" basselementer, mellomtone og diskant..
    Jeg har i dag øreklokkene og kasettspilleren igjen.

Noe annet som fungerte veldig godt med den forsterkeren var JAMO D 365, mye trykk og veldig klar fin lyd med mye dybde, og den dro disse lett.

Det jeg ville frem til var om det er noen som kjenner til folk som har peiling på disse, deler og slikt som kunne tatt servicen på den, trenger som sagt ett oversyn med tanke poå feil med overbelastningsvernet, dette kobler ikke ut, men har mye støy i oppstartsfasen.

Hadde den på en rep hos en lokal fyr ved navn Tor Tinholt, han har peiling men har mange baller i lufta, da var den død, og ett annet verksted skulle ha 2.500,- for rep av defekte utganger(tror ikke det var feilen), fikk aldri vite av han hva som var feilen, men den virket, og lyden var ok, dog virket ikke overbelastningsvernet på en av utgangene, men etterhvert sluttet det å virke på noen av dem.
    Betalte 500,- for rep, og han fikk den delvis i deler med mange manglende skruer, alt var på plass ved henting :-)

Den blir nok levert der igjen, men mulig noen her kjenner til noen som kjenner disse rundt her(Telemark).

Er det forresten noen som har maken?

Er også på jakt etter høytalere til denne etterhvert, noen som har noe passende, må være litt størrelse, er en forsterker på 4x100W ved 4 ohm, og den kan paralellkobles for økt effekt ved 8 ohm.

Har også ett spørsmål som jeg aldri har fått skikkelig svar på, og det er: Hva er "4ch mpx output", 1 stykk phono-hunn?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror Teletor kan greie den.
    Det kan tenkes du trenger å bestille service manual og legge ved.

Han fikset en av mine to Pioneer TX-1000 tunere, helt perfekt.

Ivar Midtskogen er jo selvskrevet her, flink og med ganske hyggelige priser, men han bor for det meste i Italia nå. Takket være Ivar har jeg flere Pioneer receivere som også spiller perfekt.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brEinar

Dette var Pioneers nest råeste reicever/forsterker i 1974/75, og den er fremdeles en ganske rå forsterker, med lydkvaliteter de fleste vil misunne i dag.
    Det er moro med "gamle" ting, men med kondiser med levetid på 5 år.....

Tiden står ikke stille, ei heller utviklingen - på lydsiden

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    kondiser med levetid på 5 år.....
    Dette var en drøy påstand. 5 år... må være kleine kondiser ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Standard i det meste som produseres pt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er moro med "gamle" ting, men med kondiser med levetid på 5 år.....

Tiden står ikke stille, ei heller utviklingen - på lydsiden
    Utviklingen går kanskje framover, men det gjør ikke alltid produktene.
    Påstår dog ikke at denne forsterkeren spiller bedre enn alt i dag, men det spiller bedre ennhva hvermansen har, de aller fleste har jo i dag surroundanlegg med uteffekter(på en av utgangene) større enn totaleffekten/strømtrekket til hele anlegget.

Så jeg mener denne spiller bedre enn det der fleste har, men ikke alle.

Ingen av kondisene er byttet i denne, det kan jeg garantere 99,9% sikkert.

Du får heller kose deg med ett nytt anlegg der alt må skiftes ut før det er gått 5 år, da det ikke er lagd for å vare lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Tror Teletor kan greie den.
    Det kan tenkes du trenger å bestille service manual og legge ved.

Han fikset en av mine to Pioneer TX-1000 tunere, helt perfekt.

Ivar Midtskogen er jo selvskrevet her, flink og med ganske hyggelige priser, men han bor for det meste i Italia nå. Takket være Ivar har jeg flere Pioneer receivere som også spiller perfekt.

TeleTor?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen av kondisene er byttet i denne, det kan jeg garantere 99,9% sikkert.

Du får heller kose deg med ett nytt anlegg der alt må skiftes ut før det er gått 5 år, da det ikke er lagd for å vare lenger.
    Dette må vel også nødvendigvis være avhengig av brukstimer?

Har jobbet med produkter der planen var at de ikke skulle brukes, men være klar til dyst i ca. 25-30 år. Var ikke noe spes. med kondiser der, men en del andre komponenter var spesielle.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TeleTor?

Tor Modalen, Oslo.

teletor

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules

Bare ta det med ro - det er nok et rykte satt ut av hifi-bransjen.

Kondensatorer kan man rolig regne med holder 30-40 år eller mer. Moderne produsenter garanterer vel noe sånt som 15 år når det gjelder elektrolytt-kondensatorer, men det er bare for å unngå reklamasjoner senere.

I utstyr produsert i Europa eller Japan før 1980 vil jeg anslå ca. 100 år levetid på elektrolytt-kondensatorer, siden jeg nesten aldri finner feil her. USA-varer er noe mer problematiske mht komponent-kvalitet. Et problem er de gamle papir-kondensatorene, de som IKKE er metall-innkapslet, og som er produsert før 1970. Der er feilprosenten høy - disse bør byttes - de finnes i utstyr produsert 1950-60, men sjeldent senere (ikke i f.eks. Pioneer og Tandberg etter 1970).

Egentlig er det umulig å anslå levealder på kondensatorer, det er individuelt, enkelte eksemplarer holder mye lenger enn andre, før de begynner å lekke.

Av 10 eksemplarer av Tandberg Huldra 10, TR-200 o.lign. (ca. 1973-76) jeg selv har hatt måtte 2 stk. ha utskiftning av 1 - en - kondensator. Ingen av mine 7 Pioneer-apparater fra ca. 1970 var defekte mht kondensatorer, men to transistorer måtte byttes.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo betryggende å vite dette, japansk vintage hifi utstyr ser ut til å holde en superb kvalitet....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo faktisk åpnet den selv nå, og funnet en relativt lettvinn feil, overbeskyttelses-relèet er defekt, ene kretsen i det er brent, står i åpen stilling, men er brent så det er kontakt til lukket stilling.

Jeg trenger da ett nytt relè, det som står der heter "TYPE MS4U, 24VDC" og er produsert av DAHCHI eller DEC, finne relè er ikke det største problemet, men å finne ett med riktig feste, dette har skrue feste i bunnen, er ikke loddet fast på kretskortet.

Noen som har tips, skal ta en tur til de lokale plassene, men er ikke så mange her. Regner med clasern ikke har slikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Betyr det at releet egentlig står for seg selv ? Da kan du bruke et annet med annet utseende.

Du må måle den friske siden: Antall ohm i rele-spolen, den som får de 24 Volt. Det avgjør strømmen releet krever. For stort rele kan ødelegge transistoren som driver det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •