Utgaver av Huldra 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utgaver av Huldra 10

Jeg har akkurat fått tak i en Huldra 10 som forhåpentligvis skal gjøre lang og tro tjeneste som anlegg i stua, ved siden av det jeg har i "musikkrommet".

Det er litt ting å fikse med Huldraen, men tror det stort sett er ting som jeg kan fikse selv og med litt hjelp av mer erfarne venner. Har pløyet gjennom alle tråder om vedlikehold av Huldra 10 her inne blant annet, takk for alle gode tips folkens! Gleder meg til å sette igang, det skal bli en ny og spennende verden som åpner seg for en som er MEGET uerfaren innen elektronikk. Har vært hifiinteressert i mange år, men da kun som lytter, ikke som "ingeniør".

Men så er det et spørsmål. Rundt omkring på nettet snakkes det endel om forskjellige utgaver av Huldra 10. Hva er det egentlig som er forskjellene på de? I starten av denne tråden, http://avforum.no/forum/generelt-aud...ker-tuner.html snakkes det om at Huldra 10 av de siste årgangene ligner mer på Huldra 11 og 2000-serien. Betyr det at den har dårligere hånderksmessig kvalitet, består av dårligere komponenter og deler, eller at den bare er annerledes og at det avhenger av smak og behag? Jeg har inntrykk av at 2000-serien er av høy kvalitet ihvertfall...Jeg har også sett at noen Huldra 10 har blått skalaglass, mens andre har klart glass. Hva er grunnen til det? Alle tips og faktaopplysninger taes imot med takk!

Jeg er meget fersk innen dette, så om noen synes denne tråden lukter av nybegynner, så er det fordi jeg er nettopp det

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg siterer:
    De beste Huldra 10 er serienr. fra 477000 til 484000 - de tidligere hadde noen skjønnhetsfeil m.h.t. betjening og kanskje ikke helt så god lyd. De aller første brukte dessuten en IC i phono-delen istedenfor diskret teknikk. Og de senere var "for moderne", den trafokoblede diskrete mellomfrekvens i FM-delen ble erstattet med enklere IC-kretser uten trafoer - dette høres på radio-lyden. M.a.o. de siste Huldra 10 begynte å ligne på Huldra 11, som tilhører 2000-serien

Ja det negative er moderne masseproduksjon. Istedet for diskrete transistor-trinn og trafo-koblede mellomfrekvens-trinn (radio-delen) anvender man senere billigere løsninger (IC'er, m.m.), samtidig som pengene går med til å lage et mer elegant utseende.

Den ene IC'en (pr. kanal) i RIAA-forsterkeren i de tidlige Huldra er egentlig ganske god, den er transientmessig hurtig og uten de vanlige IC'enes side-effekter, så den kan vi godt godkjenne.

Det er ikke så mye mer å si -du bestemmer selv hva som betyr mest for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell KAN H 10! Det er ikke mer å si om det.Det andre du nevnte ang scalaglasset.Alle hadde blått glass,men det er muligens de fleste av dem som etterhvert fått glassene bleket.Dette skyldes i hovedsak sollys.De som fortsatt har den flotte blåfargen i behold har sannsynligvis stått noe mørkere til.De kan faktisk bli så bleket at de ser helt blanke ut!
    Du kan se dette godt om du tar av toppdekselet og sidepanelene.Da kan du ganske enkelt dra scalaglasset ut til siden.Da vil du finne at den delen av glasset som har vært skjult i falsen er like blått som nytt.
    Lydmessig er det som nevnt smak og behag.Ingen H 10 skar såpass ut i "moderne" retning som H 11 og H 12,men de siste er helt klart mer på det jevne med sine konkurrenter på den tiden i lyden."Tandberglyden forsvant mao.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at det er mye å lære for meg her, derfor er jeg glad for å kunne hente kunnskap her på avforum.
    Spørsmålet er nå som følger: Er det mulig å "oppgradere" en sen årgang av H10 til å ha samme FM-del som de eldre utgavene? Eller er det en såpass kostbar prosedyre at man like gjerne kunne kjøpt en av de eldre?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er dessverre ikke mulig.
    Det store hovedkortet er stappfullt av komponenter og er helt annerledes oppbygget på den siste versjonen - det separate stereodekoder-printet (som står vertikalt oppå hovedkortet) mangler på den siste versjonen - istedet har man forenklet og satt alt på hovedkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd. Det kommer nok flere spørsmål etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er vel selve FM-delen i de siste utgavene egentlig bedre på mottak enn på de eldre.Det er nok pga forsterkerdelen noen av oss foretrekker den litt eldre utgaven.De siste modellene presterer så godt som susefri FM-stereo ved normalt signal.De eldste har problemer med det,selv med topp signal. Stereodekoderen er nok adskillig bedre i de siste modellene.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det faktisk radiodelen som er viktigst for meg, og det var pga et stort antall meget gode omtaler om H10's mottakskvaliteter at jeg bestemte meg for å kjøpe H10. Så slik sett har jeg vel den riktige utgaven for mitt bruk da. Nå får jeg bare håpe at FM-nettet er oppegående endel år til, slik at jeg får glede av det. Men det er med utrolig tungt hjerte jeg har oppdaget at NRK Klassisk ikke sender mer på FM etter 30. juni 2009. Er det virkelig en realitet at jeg blir nødt til å skaffe meg DAB for å lytte til NRK Klassisk etter den datoen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Dessuten er vel selve FM-delen i de siste utgavene egentlig bedre på mottak enn på de eldre.

Det tviler jeg kanskje på er helt riktig. De eldre er jo mer avhengig av å være perfekt trimmet (mf-trafoene), men svarer så med en flott gjengivelse. Trafoer kan f.ø. høres selv når de sitter i radio-delen. Større, mer åpent lydbilde. Men begge er uten tvil gode som FM-tunere, og må få godkjent.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være det Kjell,og jeg skal ikke garantere at alle de jeg har hatt har vært korrekt trimmet,men et par av hver har da vært trimmet av folk som burde kunne det,og de eldre utgavene har nok en finere lyd forsåvidt,men med mer støy i mottaket.-Men som du nevner,de er kilne å trimme ordentlig.
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skuffen79
    Nå er det faktisk radiodelen som er viktigst for meg, og det var pga et stort antall meget gode omtaler om H10's mottakskvaliteter at jeg bestemte meg for å kjøpe H10. Så slik sett har jeg vel den riktige utgaven for mitt bruk da. Nå får jeg bare håpe at FM-nettet er oppegående endel år til, slik at jeg får glede av det. Men det er med utrolig tungt hjerte jeg har oppdaget at NRK Klassisk ikke sender mer på FM etter 30. juni 2009. Er det virkelig en realitet at jeg blir nødt til å skaffe meg DAB for å lytte til NRK Klassisk etter den datoen?
    Er du glad i klassisk,og NRK-klassisk kun er å finne på DAB-da tror jeg seriøst at det er langt bedre å finne LP /CDer i stedet.Du finner den vel også på nett med marginalt bedre lyd enn på DAB,men det er uansett ikke særlig brukandes.Mrk at sending av digitale signaler via FM virker "analogiserende" i seg selv. (greit med egen FM-sender)
    Vær også obs på at H 10 har en super Riaa,i tilfelle du skulle få lyst til å skaffe deg en platespiller.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du glad i klassisk,og NRK-klassisk kun er å finne på DAB-da tror jeg seriøst at det er langt bedre å finne LP /CDer i stedet.Du finner den vel også på nett med marginalt bedre lyd enn på DAB,men det er uansett ikke særlig brukandes.Mrk at sending av digitale signaler via FM virker "analogiserende" i seg selv. (greit med egen FM-sender)
    Vær også obs på at H 10 har en super Riaa,i tilfelle du skulle få lyst til å skaffe deg en platespiller.
    Mvh Rune
    Jeg har allerede en stor klassisksamling både på CD og LP, og den kommer nok til å øke jevnt utover. Har også en svært brukbar LP-spiller, men den står koblet til mitt andre anlegg, så må nok skaffe meg en til å ha på H10'en også. Men det som ikke kan erstattes av plateinnspillinger er at NRK-klassisk sender et stort antall liveopptak fra konserter i inn- og utland, og alle klassiskinteresserte vet at hvem som spiller er vel så viktig som hva som spilles. Med en god mottaker koblet til god forsterker og gode høyttalere, så er livekonsertopptak på mange måter mer ekte og følelsesrikt enn en ihjelklippet og "klinisk ren" studioinnspilling. Det er også en god kanal å høre på for å bli kjent med nytt repertoar. Men nå begynner kanskje denne tråden å gli litt ut av det sporet den egentlig startet med....Hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... men et par av hver har da vært trimmet av folk som burde kunne det,og de eldre utgavene har nok en finere lyd forsåvidt,men med mer støy i mottaket.-

Ja da får det være konklusjonen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •