Shure V15 III til dual 701?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Shure V15 III til dual 701?

Har en renovert Dual 701 med Shure V15 III fra fixmydual.com på hånden for 750 USD og en 1229Q med Shure M91 E til 425 USD. Er det dyrt?

Er V15 III like bra eller bedre enn M91 ED med original N91 ED? Hva er evt forskjellig?

Leste noe på nettet som kunne forstås i retning av at V15 III er vel ekstrem når det gjelder compliance. Er armen på 701 tyngere enn optimalt til den pickupen?

Passer den originale N91 ED til M91 E og er det et godt valg til 1229Q?

Har 701 ved å være direktedrevet mer konstant gange enn 1229Q? Evt andre fordeler? Den koster nesten det dobbelte. Fikk vite at jeg kunne trekke fra 175 USD om jeg tok 701 uten V15 III.

Takker for alt som kan være til hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekko23
    Har en renovert Dual 701 med Shure V15 III fra fixmydual.com på hånden for 750 USD og en 1229Q med Shure M91 E til 425 USD. Er det dyrt?

Er V15 III like bra eller bedre enn M91 ED med original N91 ED? Hva er evt forskjellig?

Leste noe på nettet som kunne forstås i retning av at V15 III er vel ekstrem når det gjelder compliance. Er armen på 701 tyngere enn optimalt til den pickupen?

Har 701 ved å være direktedrevet mer konstant gange enn 1229Q? Evt andre fordeler? Den koster nesten det dobbelte. Fikk vite at jeg kunne trekke fra 175 USD om jeg tok 701 uten V15 III.

Prisene er helt OK for renoverte spillere.

M91ED spiller mer lineært der V15III har en viss hengekøyekurve sånn lyttemessig oppfattet. M91 blir topp etter retip eller med SAS-nål. V15III nok en smule mer detaljert med original-nåler.

Siden 701 har en meget effektiv anti-resonator tar den V15III helt fint.

Ellers ja til alle spørsmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok så om man ønsker en åpen og fyldig mellomtone så er M91 et bedre utgangspunkt enn V15 III men når ikke opp på detaljering selv med retip?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har hørt alle versjoner av V15III og M91 og foretrekker M91. De spiller ganske forskjellig - synes M91 blir mer enn tilstrekkelig detaljert med SAS-nålen. Jeg foretrekker den med retip av original-nålen.

Men kan godt forestille meg at noen ville foretrekker V15III. Mere high-end, mens M91 spiller mer musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sett under alt av avspillinger synes jeg nos 91ed er den beste av Shure.Jico nåla er bra,men jeg er litt usikker på om den sitter 100% i disse armene.

1219 og 1229 er mine favoritter og disse i god stand spiller helt sinnsykt bra.
    701 har en motor og drivverket er vel noe av det beste som er laget. Men om den er bedre lydmessig er vel en smaksak.
    Når det gjelder avspilling av singler er 1219 den beste jeg har hørt.

Når det gjelder brukervennlighet er Dual i toppen og lydmessig er den der også.

Kjøp begge hvis lommeboka tillater det.

Husk og ha en god riaa til dem,Kjell anbefaler Bellari og den er god til Dual.
    5 stk her fra byen har fått en til og lage en rørriaa som hos noen blir brukt sammen med Dual.

Lykke til.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Tror jeg går for M91 til å begynne med.

Hmm. Du gjorde ikke dette noe enklere Roar! Hva mener du med singler? Jeg har for det meste EPer med 2-4 spor. Noen få LPer. Det aller meste er hard repetetiv elektronisk musikk som kanskje passer best med 701 om det er særlig hørbar forskjell på gangkonstans, stabil pitch o.l.? Blir nok en del 60-70-talls soul/funk/jazz/rock etterhvert også men jeg går ut fra at alle disse 3 spillerne vil innfri som gode allroundere? Har sett litt rundt, og det virker som at 701 holdes høyest av mange, men at 1219 og 1229 skal spille enda mer levende. Tror ikke jeg skjønner hva som menes med dette. Ser ellers at 701 er priset noe høyere og er mer skjelden på bruktmarkedet. Hører gjerne om hva dette kan skyldes.

Ellers vil jeg bare understreke at jeg er helt grønn på dette her og at dette blir min første platespiller om det ikke var veldig åpenbart fra før. Jeg er lei av å bare lese om platespillere og er klar for å kjøpe. Det blir en av disse 3 spillerne tror jeg. Ser ellers at jeg kan finne en nyere brukt Technics SL1210 mk5 på finn for ca 5 lapper. Har tenkt litt på denne også, men den er ikke anbefalt til de mest høykompliante pickupene som feks M91 om jeg har forstått dette riktig. Til technicsen vurderte jeg denne fra Kjell B's vintage shure guide:

Shure M 75 m/SAS-nål N 75-6S (eller nyere SAS-nål: N75ED/2) - stikkord er homogen, musikalsk, detaljert lyd. God bass. Kan gå i en Rega-arm.

Har fått inntrykk av at jeg her vil kunne miste en del klarhet og detaljer i toppen sammenliknet med hva jeg potensielt kan oppnå med M91 til en egnet spiller som feks Dual 701. Er dette riktig?

Vil SL1210 fungere like bra til M91 med en lettere arm?

Technicsen går for å ha en meget konstant pitch, noe som høres lovende ut, men den er også blitt beskyldt for å være overdempet, hva nå det betyr, og å ha en litt ullen lyd uavhengig av pickupvalg. Jeg har imidlertid også en anelse om at slike uttalelser i forskjellige forum ofte er farget av interne krangler og at man er prisgitt den infoen man kommer over, kanskje uten å være klar over en bakenforliggende krangel med dertil usaklige, bastante og svært subjektive meninger. (Jeg snakker forøvrig her om utenlandske forum som ofte ser ut til å ha en svært høy temperatur sammenliknet med feks avforum i norge som jeg ser også har sine ofte underholdende disputter.. )

Er altså litt rådvill her. Tror nok jeg vil prøve en Dual-spiller uansett, men er svært takknemlig for innspill om SL1210 vs Dual-spillerne.

Ble mange spørsmål dette her. Ser for meg å bli stuck med det jeg ender opp med en stund, så jeg ønsker å gjøre dette riktig. Er vel ute etter en spiller med bra potensiale som kan yte godt med forskjellige pickuper i en jordisk prisklasse. Er ikke så opptatt av moderne lyd så fremst jeg kan oppnå god bassdynamikk og dynamikk generelt, og ikke mister for mye diskant og øvre mellomtone. Shure virker populært.

Tusen takk til alle som kan hjelpe! Gjerne med personlig synsing og høyst subjektive meninger

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Singler er de som går på 45 i hastighet.(små)

Hvordan denne Tec 1210 er i forhold til Dual vet jeg ikke. Men den beste DD jeg har hatt er Dual 701 og Luxman sine.

1219 er for meg en ener blant Dual og de kan spille helt utrolig bra med Shure nåler.
    Lett og bytte nål og dette er spillere som en ikke klarer og slite ut.

Spiller fortreflig på nesten alt av lper og det kan jeg ikke si om alle jeg har prøvd.
    Det som jeg setter veldig høyt er at spilleren skal mestre det meste av innspillinger på lp og det gjør Dual 1219 med bravur. Da får det heller gå på at en mangler litt i toppen kontra dyrere spillere. Viktigste er jo at en skal spiller det en liker. Kan jo ikke bare høre på Kari Bremnes hele tiden.

Selv spiller jeg på Luxman og Koetsu pickup. Denne har mye av den shure lyden som jeg liker. Men lydbildet er veldig luftig og alt er godt sammenstemt. Men dette er en helt annen pris og om det er verdt det er en annen sak.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drivverket på Dual 701 er bedre enn Technics SL-1200.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for det meste EPer med 2-4 spor. Noen få LPer. Det aller meste er hard repetetiv elektronisk musikk som kanskje passer best med 701 om det er særlig hørbar forskjell på gangkonstans, stabil pitch o.l.? Blir nok en del 60-70-talls soul/funk/jazz/rock etterhvert også men jeg går ut fra at alle disse 3 spillerne vil innfri som gode allroundere? Har sett litt rundt, og det virker som at 701 holdes høyest av mange, men at 1219 og 1229 skal spille enda mer levende. Tror ikke jeg skjønner hva som menes med dette.
    Hei! Har nok ikke hørt like mange platespillere som de andre posterne, men spiller på en 1219/Shure M91ED til daglig, er veldig fornøyd. Tror ikke du trenger å bekymre deg for gangkonstans/pitch på noen disse spillerne, 1219 er bra her (tung tallerken). Det jeg merket da jeg fikk 1219 i hus, var en kraftigere dynamikk, og ordentlig punch i bassen og smell i trommene. Dette gir mange typer musikk et flott driv, soul og funk f.eks er gøy å høre på. På noen få plater kan dette kanskje føles litt "urolig". Har hørt Technics 1210, låt veldig bra, ganske riktig "roligere" og mer nøytral. Tror musikksmaken vil avgjøre hvilken du liker best. Kan du ikke prøve å få en prøvelytting eller to først?

Dualene fra USA du har sett på er ganske høyt priset - du kan finne billigere på Ebay, men da er jo usikkerheten og vedlikeholdsbehovet mye større. Ferdig renovert er de sikkert verdt prisen. Tipper du vil bli fornøyd, lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så opptatt av moderne lyd så fremst jeg kan oppnå god bassdynamikk og dynamikk generelt, og ikke mister for mye diskant og øvre mellomtone.
    Dette passer bra på 1219/Shure

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mikel! Takk for gode svar

Mener du at SL1210 har mindre dynamikk, punch og smell når du sier mer rolig og nøytral, eller mener du den har hørbart mer presis pitch/gange?

Liker alt mulig men hovedvekt på 60-70-talls funk/prog/jazz/rock/pop hva gjelder "vanlig" musikk jeg ser for meg å skaffe på vinyl sånn i første omgang. Blir ellers en del gammel techno og psytrance, som også er grunnen til at jeg tenker konstant gange/pitch er viktig om det er hørbar forskjell. Ønsker dynamisk, transientvillig og veldefinert bass med "slam" og som går dypt med overbevisning når det kreves. Så langt det lar seg gjøre med disse spilleralternativene da. Har hatt stativhøyttalere litt for lenge

Er jo technicsene som brukes av technofolket virker det som, men jeg er ute etter en god allroundspiller som også er bra på techno. SL1200 spillerne er populær b.l.a. pga at de er robuste og passer godt til DJ-bruk, men mange mener de har god lyd også.

Blir vanskelig for meg å få prøvelyttet noen av disse spillerne. Blir å kjøpe uhørt. Hadde egentlig lagt meg på 701 men avventer litt for evt flere innspill. Om 1219 er en bedre allrounder som Linus antyder bør jeg kanskje gå for den om den ellers oppfyller mine muligens kravstore basspreferanser like bra som de andre spillerne her..?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    701 har en motor og drivverket er vel noe av det beste som er laget. Men om den er bedre lydmessig er vel en smaksak.
    Hva bør man like for å gå for 701 foran 1219 synes du? Passer 701 bedre til visse typer musikk (evt hvilke og hvorfor) mens 1219 passer jevnt over bra til det meste? Tolker deg ellers slik at begge uansett er gode og verd pengene
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Kjøp begge hvis lommeboka tillater det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at SL1210 har mindre dynamikk, punch og smell når du sier mer rolig og nøytral
    Ja.

eller mener du den har hørbart mer presis pitch/gange?
    Nei, her tror jeg neppe du vil høre forskjell på de tre spillerne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bør man like for å gå for 701 foran 1219 synes du? Passer 701 bedre til visse typer musikk (evt hvilke og hvorfor) mens 1219 passer jevnt over bra til det meste? Tolker deg ellers slik at begge uansett er gode og verd pengene
    Ikke lett dette gekko. 701 er vel mere riktig hi fi men jeg holder en knapp på 1219.
    Om den passer til visse typer musikk trur jeg den ikke gjør. Det er jo mulig og bytte nåla på noen få sekunder og få lyden dit en vil på begge spillerene.

Det er noe spesielt med disse mellomhjullspillerene når det gjelder lyden,det er trykk i bassen og de spiller musikalsk.

Automaticen er mere robust på 1219 enn 701. Får du tak i en 701 eller 1219 som er i god stand skal du pokker meg langt opp i pris for og slå disse lydmessig.
    Satt en 701 opp mot min Luxman pd 310 med Denon 103r og kona mi fikk lov til og høre forskjellene på disse to. Hun foretrakk 701 og jeg ble skuffa.Nå skal det nevnes at denne Denon er vekk på denne spilleren og det sitter en Koetsu som gjør en mye bedre jobb enn Denon.

Viktigste parmeteret er at en spiller skal spille bra på nesten allt av innspillinger og ikke bare på knallinnspillinger.Fine med Dual er at en bytter ut nåla på noen sekunder.

Riaa er veldig viktig og her bør du få prøvd deg fram litt. Riaa med gain muligheter er et must.

Mvh Roar

Ps

Husker godt den gangen jeg hadde Thorens med Rega arm og en 2000kr pickup og var oppe hos en og kjøpte en PE spiller til 50kr og den spilte bedre enn Thorensen.
    Thorensen var 100% i stand og riktig justert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da er 1219 med M91 bestilt RIAA blir neste hodepine som jeg sikkert kommer tilbake og maser litt om etterhvert når jeg har funnet ut av hva jeg lurer på. Tusen takk for hjelpen her!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da er 1219 med M91 bestilt RIAA blir neste hodepine som jeg sikkert kommer tilbake og maser litt om etterhvert når jeg har funnet ut av hva jeg lurer på. Tusen takk for hjelpen her!

Gratulere med en meget god spiller. Håper du får mange gode timer med den.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Det håper jeg også 3400kr inkludert frakt var ikke så ille heller synes jeg. Pluss fortolling da. Bestilt NOS nål også. Og mer musikk. Tviler på at jeg blir veldig skuffa

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Det håper jeg også 3400kr inkludert frakt var ikke så ille heller synes jeg. Pluss fortolling da. Bestilt NOS nål også. Og mer musikk. Tviler på at jeg blir veldig skuffa
    Mange vil nok synes dette er mye for en 1219/1229,men din er resturert og gått over. Når en sammenligner med det en får i dag for denne prisen så er dette et kjempekjøp.

Vet at et par stk her i Halden driver og prøver litt forskjellig nåler på disse Dual og det jeg har hørt fra de virker det lovende. Du klarer ikke og slite den ut.

Følg råda til Kjell B angående rettiping av disse Shure nålene og hvilken riaa som passer best og du har en meget god spiller.

Jeg elsker nos 91ed på denne spilleren og har prøvd Jico og den likte jeg ikke så godt. Kjell har erfaring med rettiping og det har ikke jeg prøvd enda.(kommer)

Mvh Roar
    ps
    Har 1219 og 701 og bruker shure også nå på Luxman pd 375.Har solgt unna mc pickupene unntatt Koetsu for den minner meg om Shure i lyden.Uansett hva jeg har prøvd så ender jeg tilbake til denne Shurelyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte denne også:

Shure M 75 m/SAS-nål N 75-6S (eller nyere SAS-nål: N75ED/2) - stikkord er homogen, musikalsk, detaljert lyd. God bass. Kan gå i en Rega-arm.

Har du prøvd den?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte denne også:

Har du prøvd den?
    Har hatt SAS 91 og den er vel lik SAS 75. Trur ikke det er rare forskjellene på disse to.

Har hørt at disse Sas kombinert med shure elemnt passer bra i Rega armer.

Det er så mye muligheter i denne vinyljungelen at du kommer nok til og prøve mange forskjellige komboer.

Bare pass på at du har en god riaa så er mye gjort.

Mvh Roar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •