Tandberg tr 2075 som forforsterker eller Tuner til Pioneer sa 78001

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg tr 2075 som forforsterker eller Tuner til Pioneer sa 78001

Hei!
    Er helt ny i dette gamet men lurte litt på noe jeg har lest tidligere i forumene her om at det går ann å kjøre Tandberg recivere som en slags tunerdel til integrerte forsterkere, slik som SA-serien til Pioneer. Vil det være helt bortinatta å koble min tandberg tr 2075 som forforsterker eller Tuner til min Pioneer SA 7800 gjennom hodetelefonutgangen på 2075 og inn på tunerinngangen til Pioneeren?
    Hva bør jeg eventuelt passe meg for, ikke stille høyt volum på tandberg er kanskje logisk?
    Noen tanker eller idèer om hvorvidt dette kunne gitt noen positiv effekt?

Hilsen Fersking

Ps: er også ute etter vintage pioneer platespiller med tresider

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis din TR-2075 er i orden, så tror jeg du skal forberede deg på et lite lydsjokk. Det blir meget bra som en 2-kanal stereo forforsterker m/RIAA pre og tuner.

Det spesielle med Tandberg er at de gir noe av det beste av lyd fra både rør- og transistor-forsterkere - man får noe fra begge deler - så dette er den hifi-perioden da transistor-designerne klarte å få den varme dynamiske lyden de aldri klarte å få til senere. De eldre modellene, som Huldra 10 og TR-200 er kanskje enda bedre på dette området.

Du kan ta ut lyden på flere steder i forsterker-kjeden.

Minst påvirkning får du ved å ta lyden ut på TAPE Out-kontaktene (i gamle dager koblet man til en båndopptaker for å kopiere radio og plater). Bedre er det å ta ut lyden på TAPE 3-kontakten - da trykker du inn en bryter merket Preamp Rec (kunne kopiere lyd etter tonekontroll, filtre og volum). Og du må absolutt prøve å ta ut signalet på hodetelefon - vanlig stor stereo jack-kontakt. Dette siste signalet må reguleres ned i nivå (hvis ikke neste inngang har en separat volum-kontroll) - dette oppnås ved å lodde inn en 2W motstand på 33 ohm mellom begge +-ledninger og jord (skjerm). Det kan være du vil like dette best - mange gjør det.

Det kan tenkes du må gå over den med elektronikk-rens først i brytere og ev. potmetere (hvis skrapelyder), deretter smørespray som inneholder olje. Eller send den til overhaling hos en tekniker som kan vintage.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Tandberg Huldra 10 i boden (og en annen Tandberg fra samme epoke). Brukte de en stund i ulike settings for mange år siden når budsjettet var begrenset.

Tuneren er bra på disse produktene, og det naturligvis artig med litt norsk historie. Min gamle elektronikklærer hadde jobbet 20-25 år i Tandberg, og hadde tatt med seg et stort delelager så vi fikset den på skolen som en del av opplæringen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg helt uhildet,og ikke kjenner jeg direkte den angjeldende pioneeren din heller,men uansett er jeg i tvil om du får en klar lydforbedring ved å gjøre det du tenker på..
    TR 2075 er mer enn kapabel til å hamle opp lydmessig med adskillig mye annet,av både nytt og gammelt.+ at som KjellB skriver så har den enda den fine "røraktige" lyden som forsvant når de etterpå laget TR 2075 mk II og TR 2080.
    -Men jeg skjønner jo argumentet med mer kraft og evne til å drive ev.høyttalere. 2075 har jo "kun" 2 x 70 w i 8 ohm,men når det er sagt så er ikke det juksewatt så den kan drive mer enn man kanskje skulle tro.
    mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Nå er ikke jeg helt uhildet,og ikke kjenner jeg direkte den angjeldende pioneeren din heller,men uansett er jeg i tvil om du får en klar lydforbedring ved å gjøre det du tenker på..
    TR 2075 er mer enn kapabel til å hamle opp lydmessig med adskillig mye annet,av både nytt og gammelt.+ at som KjellB skriver så har den enda den fine "røraktige" lyden som forsvant når de etterpå laget TR 2075 mk II og TR 2080.
    -Men jeg skjønner jo argumentet med mer kraft og evne til å drive ev.høyttalere. 2075 har jo "kun" 2 x 70 w i 8 ohm,men når det er sagt så er ikke det juksewatt så den kan drive mer enn man kanskje skulle tro.
    mvh Rune

Er enig i at en slik eldre Pioneer har mye bra i seg, men på den tiden (slutten av 70-tallet) begynte de å bli vel lyse i klangen, altså hadde fjernet seg fra den tidligere gylne transistor-perioden. Så jeg tro nok det kan bli meget interessant å prøve en slik blandet konstellasjon.

Og til leserne - de som har mer moderne utstyr kan få mye igjen ved å blande inn en eldre Tandberg. Men det må gjøres riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tape 3 utgangen

Ja da blir det til at vi forsøker oss på en kobling gjennom tape 3.
    Skal først pakke ut, rense og smøre Mr.2075 før testen blir gjennomført

Blir veldig spennende å høre hvor godt det faktisk lyder fra denne super-reciveren. Regner med at jeg kan overse den kommentaren jeg fant på et annet forum om at ria`en til 2075 ikke holder mål.

EN liten utfordring for meg er å få has på vintage høytalere som kan bekle den nevnte oppsetningen. Ville gjerne byttet mine Hifisystem 12 og 17 (hele par) Huldra 9, sølvsuper 12, beovox s45-2 (nesten mint) og 2600 for å få et anstendig par med feks pioneer hpm 100.

Som vinylkilde håper jeg å få tak i en Revolver redwood eller Pioneer med tresider, feks pl15 og får snart en Sony TC-399 båndspiller.

Lover å gi tilbakemelding om hvordan eksperimentet utarter seg
    Ellers takk for mange raske svar.

Hilsen litt mindre fersking

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drajnyrb

Regner med at jeg kan overse den kommentaren jeg fant på et annet forum om at ria`en til 2075 ikke holder mål.

Ha-ha, hvilket forum var det ?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he.Det kan hende det til og med var jeg som skrev det.Desverre er ikke riaaen i 2075 helt av første skuffe. Den er bedre enn i de to etterfølgerne,men det må nok sies at sannsynligheten for at det er en bedre riaa i Pioneeren din er stor. Den største svakheten ved lydmulighetene i 2075 dette.Jeg brukte min med ekstern riaa,og kan ikke si jeg angret på det.
    For å bøte på manglende antall innganger ble det også i den anledning innkjøpt en ekstern inngangsvelger fra interconnect.De selger noen med skikkelig kabling og loddinger BT 931 heter den.Lages av B-Tech.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, ja det kan nok hende det var deg som skrev det
    "ekstern inngangsvelger" hva er det?, som en slags hub, hvor du kan koble til mange lydkilder og velge hvem du skal bruke med en bryter?
    Med inngangene til både pioneer og tandberg burde ikke antallet være den store utfordringen
    Om jeg må bruke Pioneer`ens RIA eller ei blir jo en lyttetest, sikkert en personlig preferanse det der

Må si at det er en fantastisk tilbakemelding på dette forumet, gøy at noen bryr seg når man er fersk

Noen som har noen tips til høyttalere som er passende til et slikt anlegg, i tillegg til nevnte Pioneer hpm 100? Vil jo helst at de skal ha en viss alder, men vil ikke bekymre meg for sprekt papp når jeg drar på

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om jeg må bruke Pioneer`ens RIA eller ei blir jo en lyttetest, sikkert en personlig preferanse det der

Ja nettopp, det er jo bare å koble frem og tilbake med vanlige kabler - du har alle muligheter og et betyderlig antall innganger - sett eventuelt noen egne pene merker over inngangsvelgerne.

Så får du fortelle hvilken RIAA du foretrekker.
    Selv liker jeg den i TR-1000 best, samt den som sitter i min Pioneer SA-900 (begge tidlig 70-tall). Pluss den separate rør-Bellari'en jeg har skrevet om. Alle de tre variantene lyder temmelig likt.

Ulfsn kan ha rett i at de senere Tandberg beveget seg mer mot det lyse skarpe - ikke så homogen RIAA-lyd som de gode gamle.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT kanskje,men jeg synes det likevel kan være verd å nevne at selv om etterfølgerne av 2075,altså mk II utgaven og 2080.(disse to er i prinsippet helt like)hellet over mot det alt for skarpe og lyse,så dukket det opp et gledelig "tilbakefall" med 3012 og 3012 A i 3000-serien noen år senere.3012 er adskillig nærmere rørfølelsen enn 2080 var.Dette selv om 3012 var,og var ment å være en slags videreutvikling av 2080.+ at 3012 (A) endelig ble utstyrt med en svært god riaa.Etter min subjektive mening;minst like god som i TR 1000.
    Utseendet er heeelt forandret da,og 3012 er også en ren integrert-forsterker uten radio.
    Den er et nydelig alternativ til de av oss som er glad i den litt røraktige lydsignaturen,men som helst vil slippe rør av praktiske årsaker.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjett om jeg ble lang i maska....

Da jeg fikk sprettet pappen, plasten og atter pappen rundt min lenge ventede 2075 ble jeg ganske så sjokka!
    Pent og pyntelig til høyre for 2075 står det skrevet MKII!!
    Det manglet tre gummiføtter under kassen, de andre var løse og det var en solid sprekk i venstre sideplate ved fremre skrue. Alle tre ting som jeg synes det hadde vært fint om selger i tyskland hadde gjort meg oppmerksom på....argh!!

Uansett fungerer muskelbunten fortreffelig!! Det er herlig skjønn og kraftig lyd, selv om jeg må skru opp litt mer bass enn vanlig for å nærme meg den runde sounden. NOen laange skritt opp fra sølsuper 12, tr 200, huldra 9 og min moderne surround reciever fra Harman Kardon

Alt av lys og funskjoner fungerer uten problemer og femtoningen til denne kraftkaren er jo helt rå. På en måte er det jo fint at den ikke er i mint kondisjon, da kan jeg jo gjøre litt mer som jeg vil. Planen er først å finne nye tresider og topplokk, for så å bestille plexiglassplater når jeg får råd til det

er det noen som har noen føtter eller plater som jeg kan kjøpe?
    Tror det skal være et led-lys i radioindikatoren også, den som henger som en pil ned fremfor bandet! Den er i såfall gåen og må erstates, noen som har slikt liggende? Blir vel noen turer til tandberg radio shop på meg fremover

Skal hente en mint kenwood KR-5400 og Pioneer forsterkeren til helgen, da begynner det å bli gøy.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer, den virker jo !!!

Og hvis du mener den er bedre enn TR-200 (sånn rent lydkvalitetsmessig) har du trolig fått et meget godt eksemplar. Disse gamle Tandberg'ene kunne variere en del fra ex til ex.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff da!!! Nei-ikke ta det så tungt.Riktignok er det ikke mye vintagelyd igjen i MK II,men bevares,det betyr jo ikke at det er en dårlig receiver,og slett ikke i forhold til sine samtidige konkurrenter.Den har uansett en kjempegod tuner,(som du kanskje bør vurdere å få trimmet opp..?),og krefter nok til det meste av normale høyttalere. Den kan drive ganske tunge laster,men lyder og trives best med sånn midt-på-treet tunge høyttalerlaster. (fra ca 90 dB og oppover)
    Lykke til videre!
    PS:Riaaen er råtten,men det finner du vel snart ut av!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tunertrimming

Hei igjen, og takk for trøsten

Et spørsmål bare, hvordan trimmer man tuneren?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et spørsmål bare, hvordan trimmer man tuneren?

Hvis du er heldig og har noen gode oscilloskoper og RF-generatorer liggende, så er det bare å gå i gang.
    Du trenger en low distortion FM-generator laget til FM-trimming, et godt AC/DC multimeter, et 100 MHz oscilloskop med X-Y kobling, en 125 MHz counter, et godt distortion-meter og en audio signal-generator av god kvalitet.

Ellers anbefales en kompetent tekniker.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert at du behøver å trimme tuneren,men det finner du sikkert ut av.den skal uansett ikke være dårligere enn på noen av de du har fra før,og den bør være et godt hakk mer følsom når det kommer til godt mottak.
    De har også en "standardfeil" som går ut på litt dårlige loddinger på diverse steder,bla inni tunerboksen.Et par lette kakk på boksen vil vanligvis ev av/bekrefte den mistanken.(dette gjelder ikke alle apparater,men noen serier,uten at jeg kan fortelle deg hvilke..)
    Når det kommer til lydforskjellene på 2075 og Mk II,så mistenker jeg vel at de hovedsaklig ligger i forforsterkeren,så det spørs hvor godt du kommer ut av det ved å sette den som pre for Pioneeren,men du får bare prøve deg fram.Det er jo dette som er gøyalt med vintage utstyr.Det er liksom ikke noe som er spikret,og mulighetene for eksperimentering er store.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oscilloskoper og RF-generatorer

oscilloskoper og RF-generatorer er helt klart definert som fremmedord i min ordbok. Tror jeg slår meg til ro med at tuneren suger inn stasjoner som bare det og at de leveres krystallklart. Svært fornøyd med egenskapene til denne svære holken. Plutselig må jeg få et nytt stereomøbel, da den er meget mye større enn det som tidligere har vært plassert i guttestua

Pioneerprosjektet vil gjennomføres åkke som, og ja, det er jo en sjarm med vintage, det at man aldri vet hvordan ting fungerer, ikke minst i forhold til hverandre. Hvor mye ville dere sagt at en totalt mint, uåpnet i orginal eske Kenwood KR-5400 kunne gått for på feks ebay?

Håper fortsatt på forslag til vintagehøytalere som kan utnytte 2075 sitt fulle potensial

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Håper fortsatt på forslag til vintagehøytalere som kan utnytte 2075 sitt fulle potensial

Acoustic Research AR3 og AR5 passer perfekt. Trolig også Pioneer CS-77A. Dette er høyttalere fra tidlig 70-tall - tror man skal holde seg der for best resultat.

På AR må du sannsynligvis reparere bassene eller bytte til en eldre Seas-type. Skumkanten forvitrer. På Pioneer kan du risikere at tweeterne må repareres på samme måte - men de spiller bra selv med skadet kant.

Å reparere elementene ved å sette på nytt kantoppheng er idag ikke noe problem - erfarne reparatører finnes både lokalt og i det store utland. Så vil en slik høyttaler kunne spille bedre enn moderne saker, også på moderne elektronikk.

Se ellers her:
    http://avforum.no/forum/vintage-audi...rsterkere.html

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Deler til min 2075

Takk for tips på høytalere, blir nok en utfordring å finne slikt på markedet til en levelig pris, men det er uansett flere ord jeg kan bruke til søk på ulike forum. Noen tips om hvor man kan lete, utenom de opplagte som her på AV, finn, zett, blocket.se og ebay?

Ellers har jeg funnet ut at deler til 2075 ikke er like vanlig å komme over som til huldra og sølsuper. Mangler led-pæra som skal loddes på i FM pila, kan det være denne
    Må også forsøke å finne sideplater og for estetikkens skyld også toppdekselet. Har lett på tandberg radioshop og en som har mange deler på finn.no, men ingen har. Noen tips om hvor man kan lete eller sette inn rimelig ønskes kjøpt annonse?

Har kommet over noen Kenwood høytalere fra midten av 70 tallet, er det noe i samme liga somPioneer, eller er det merket motsatt av anerkjent?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •