Luxman L-85V

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Luxman L-85V

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Luxman L-85V

Hei

Jeg har vært så heldig å få tak i en slik god gammel forsterker som jeg driver å overhaler. Fikk denne av en bekjent da den hadde tatt kvelden.
    en kamerat av meg og jeg satte oss ned og feilsøkte i 45 min og fant feilen rimelig kjapt. En brent motstand og en sprengt transistor. Prøvde iherdig å få tak på originale transistorer men fant fort ut at det var bedre å finne en erstatning. Disse er i skrivende stund på vei i posten.

Jeg tenker da på hva denne kan være verdt i dag med tanke på at den kostet over 4000 i 1977. Noe som var en pen sum penger den gangen. Har sett litt rundt på diverse sider og kommet frem til at den er verdt 795 Usd.

Den er 97% strøken. meget velholdt. Og det skal skiftes ladelytter i effektdelen. muligens øke denne noe. har også tenkt på å skifte høyttaler terminalene da disse er av gammel klemterminal variant som ikke er spesielt tess i dag.

Det jeg da lurer på er om det er lurt å bytte disse terminalene med tanke på verdien for en eventuell samler?

takker for innspill!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj

Og det skal skiftes ladelytter i effektdelen. muligens øke denne noe.

Fin sak det der.

Bare et tips - slike klenodier ble designet med optimal størrelse på ladelyttene - disse står i et forhold til induktansen og strømkapasiteten i nett-trafoen - å gjøre lyttene større kan degradere resultatet - hvis det var det du mente.

De fleste som kjøper slike gamle hifi-apparater er ikke samlere men folk som synes de lyder bedre enn moderne hifi. Så bruksegenskapene (funksjonsdyktighet) går foran alt. Det viktigste er mest mulig original elektronikk og originalt utseende (front), mens forbedring av mangelfulle elektro-mekaniske egenskaper som høyttaler-terminaler kan være et pluss. Hvis det gjøres pent.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for nyttig svar.

Er ikke dreven lodder men er petimeter så jeg går forsiktig frem. Fikk de nye transistorene i dag men den er fortsatt død. Begynner å mistenke at releet i forsterkern er dødt. For jeg får ikke noe klikk når jeg skrur på. irriterende.

Så da er det bare å feilsøke og se om en finner noe annet som må byttes.

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mulig

KAAAANSKJE jeg har et relè fra en L-80V liggende om det ville ha passet tror du?
    Husker ikke helt om det var fungerende, men mener å tro det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •