Tap av dynamikk med vintage forforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tap av dynamikk med vintage forforsterker?

Lurer på hvordan vintage transistor/solid state og rør forforsterkere skiller seg fra en typisk moderne transistor forforsterker med en nøytral rett frem type lyd. Tenker da på de bedre fra rundt 1970 og vintage type rørlyd.

Også evt fellestrekk/ulikheter mellom vintage transistorlyd og vintage type rørlyd.

Kommer nok uansett aldri til å bruke flere titalls tusen på en nyere forforsterker for å få renest mulig lyd eller hva det er man oppnår med den type ting, så det er ikke i hovedsak det nivået jeg ønsker en sammenlikning med.

Tenker mer i forhold til et ok forforsterkertrinn i en nyere integrert forsterker til si 10-20k. Regner da med at man kan gå ut fra at disse har en nøytral lyd.(?)

Jeg har forstått det slik at denne typen utstyr (vintage altså) gjerne gir en varmere, mer organisk klang med mer kropp/fylde i mellomtonen, noe jeg synes virker veldig lovende. Har dog lite erfaring med hvor mye en forforsterker kan gjøre fra eller til på en positiv måte. Overvurderer muligens potensialet for dette.

Har også hørt det skal være et visst tap av generell klarhet, noe jeg nok kan leve med om det ikke blir påtrengende.

Er mest bekymret for at det skal vise seg å være en treghet i denne type utstyr mht dynamikk/attack/kvikkhet, kontrollert dypbass osv. som ikke lar seg stramme opp med mine forsterkere for å gi en dynamisk helhet. En slags omtrentlig og upresis lyd. Mulig jeg surrer her. Trenger en oppklaring!

Blir nok å skaffe aktiv(e) sub(ber) etterhvert også. Ønsker jo at det også skal kunne fungere bra.

Kom gjerne med tips om utstyr som er verdt å se nærmere på!

Når det gjelder rør er jeg foreløpig ikke kommet så langt at jeg trenger tips til bestemte rør for den og den type lyd osv. Trenger mer en bekreftelse/avkreftelse på om feks Music Angel KT88 med rett matching av rør eller en annen god vintage lydende forforsterker til ca. 5k vil kunne holde mål i forhold til dynamikk og evt andre ting jeg er vant med fra moderne utstyr.

Men kom gjerne med tips om det finnes gode universalløsninger mht rørmatching

Håper å slippe å måtte velge mellom eksperimentering med vintage-kjøpe de høyttalerne jeg har tenkt på-eller å selge forsterkerne mine.

På forhånd takk for alle mulige innspill!

Se ellers denne tråden:http://avforum.no/forum/vintage-audi...om-preamp.html

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan iallefall fortelle deg at det ikke skorter på dynamikk. Testet music angel mot lyngdorf sin effekt på 2x200w 8ohm og MA´en var klart bedre. Testet med 89db/4ohm og 95db/8ohm høyttalere.

Ikke at lyngdorfen var dårlig, men ble endel bedre rom og holografi med MA´en samt mer spilleglede. Testet desverre kun med orginale rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var noe sånt jeg håpet på å høre:-D Tror bare jeg får sjekke ut dette her. Er ikke verre enn at jeg kan selge det som ikke passer. Blir nok gøy underveis uansett. Se gjerne tråden jeg lenket til. Er litt sugen på kommentarer til det oppsettet sammen med feks Music Angel KT88 som pre. Har jo ikke hørt 703..

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er forforsterker du er ute etter, er det ikke noe vits å se på MA KT88, da dette er en integrert forsterker, dog en veldig god integrert forsterker (etter hva jeg leser på forumet her, se bl.a. tråden til Kjell B.)

Det er mange som får for en løsning med rør-pre og transistor effekt, for å dra nytte av egenskapene til de forskjellige teknologiene. Varmen og klangen fra rør, og kreftene til transistor.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig som defontaine sier her, kan ikke brukes som forforsterker, derimot funker den alldeles glimmrende som ren effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Nå er ikke jeg elektriker men dette virker da ikke umulig(?):http://avforum.no/forum/receivere-fo...processor.html

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MA fungerer glimrende som signal processor, men av sikkerhetsgrunner bør den kanskje ha en belastning på utgangen - selv om jeg kjører den uten og det går faktisk fint. MA er meget robust.

En enkel 8-16 ohms motstand går ikke - ødelegger lyden helt. Jeg har bestilt en såkalt dynamisk belastning fra USA til rørforsterkere i studio, den får forsterkeren til å lyde som om den hadde en høyttaler tilkoblet. Dette skal jeg komme tilbake til.

Det som teoretisk kan være et problem, er at høyere spenningspulser på utgangsrørene uten høyttaler kan få rørene til å kortslutte og dermed dra utgangstrafoen med seg (eller helst bare katodemotstandene da).

Ellers er jeg ikke enig i at en typisk moderne transistor forforsterker har en nøytral rett frem type lyd. Den har sine egne problemer og svakheter, kanskje særlig på områder der vintage forforsterkeren klarer sakene godt. Problemet til den moderne forforsterkeren ligger særlig i at den fjerner akustisk informasjon i mellomtone-området - dette blir istedet grått og innholdsløst, mens nedre diskant fremheves, og så mangler luftigheten i toppdiskanten.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekko23
    Hm. Nå er ikke jeg elektriker men dette virker da ikke umulig(?):http://avforum.no/forum/receivere-fo...processor.html
    Se her ja, hva er det man ikke vet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig bør du komme i mål med glans,enten du velger en MA eller en god vintage-transistorløsning.
    Dessverre er det bare slik at tidens løsen har blitt;masse watt+tundrevne høyttalere;og bevares,det kan høres bra ut det også,men det har en tendens til å koste litt om resultatet skal bli bra.
    Så hva var egentlig feil med den gamle måten å konstruere ett stereo-oppsett på? Dvs,relativt små rør/transistor forsterkere parret med effektive høyttalere..
    Svar: Det kostet alt for lite penger,så det ble snart om å gjøre å få vridd fokus over på noe adskillig dyrere.

Ikke for det;kommer du over en solid,stor vintage-forsterker/receiver av godt merke vil du også få watt og strømforsyning så det holder for en brøkdel av prisen på nytt.Lydmessig vil det også være svært oppgående i forhold til mye nytt i relativt høy prisklasse. Samtidig kan du ved riktig valg av merke/modell få litt av rørmagien selv fra transistorforsterkerene fra 70 tallet.
    Mvh Rune

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekko23
    Kommer nok uansett aldri til å bruke flere titalls tusen på en nyere forforsterker for å få renest mulig lyd eller hva det er man oppnår med den type ting, så det er ikke i hovedsak det nivået jeg ønsker en sammenlikning med.

Tenker mer i forhold til et ok forforsterkertrinn i en nyere integrert forsterker til si 10-20k. Regner da med at man kan gå ut fra at disse har en nøytral lyd.(?)

Kom gjerne med tips om utstyr som er verdt å se nærmere på!

Når det gjelder rør er jeg foreløpig ikke kommet så langt at jeg trenger tips til bestemte rør for den og den type lyd osv. Trenger mer en bekreftelse/avkreftelse på om feks Music Angel KT88 med rett matching av rør eller en annen god vintage lydende forforsterker til ca. 5k vil kunne holde mål i forhold til dynamikk og evt andre ting jeg er vant med fra moderne utstyr.

Men kom gjerne med tips om det finnes gode universalløsninger mht rørmatching

Håper å slippe å måtte velge mellom eksperimentering med vintage-kjøpe de høyttalerne jeg har tenkt på-eller å selge forsterkerne mine.

På forhånd takk for alle mulige innspill!
    tenkte bare jeg skulle nevne at du jo får MA forforsterkere på ebay til en relativt beskjeden sum (jeg betalte 111$ ink. frakt til norge.)
    Vet ikke om lyden kan samenlignes med MA's integrete forsterker men til prisen er det jo en mulighet?
    Jeg håper i alle fall å få det beste fra to verdner, varm god rørlyd, og kraften fra en moderne transitor-effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Jeg har bestilt en såkalt dynamisk belastning fra USA til rørforsterkere i studio, den får forsterkeren til å lyde som om den hadde en høyttaler tilkoblet. Dette skal jeg komme tilbake til.
    Venter i spenning
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det som teoretisk kan være et problem, er at høyere spenningspulser på utgangsrørene uten høyttaler kan få rørene til å kortslutte og dermed dra utgangstrafoen med seg (eller helst bare katodemotstandene da).
    Det er dette den dingsen fra USA er ment å fikse? Er som sagt ingen elektriker men kjenner en jeg kan plage litt:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    tenkte bare jeg skulle nevne at du jo får MA forforsterkere på ebay til en relativt beskjeden sum (jeg betalte 111$ ink. frakt til norge.)
    Takk for tipset!
    Vet ikke om lyden kan samenlignes med MA's integrete forsterker men til prisen er det jo en mulighet?
    Noen som vet? Vil man kunne sjonglere med forskjellige rørkombinasjoner som med KT88?
    Jeg håper i alle fall å få det beste fra to verdner, varm god rørlyd, og kraften fra en moderne transitor-effektforsterker.
    Jepp samme her
    Ellers mange fine innspill her

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset!
    Noen som vet? Vil man kunne sjonglere med forskjellige rørkombinasjoner som med KT88?
    Jepp samme her
    Takker ellers for mange fine innspill her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •