Sansui AU-999 som preamp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sansui AU-999 som preamp

Lurer på hvordan Sansui AU-999 vil fungere som preamp
    Noen som har erfaringer?
    Lydsignatur, dynamikk etc.
    Evt. mangler

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En klassisk integrert godbit fra Sansui, dette – nesten helligbrøde å degradere den til ren forforsterkerjobbing. Men for all del – det går jo helt sikkert an. Selv har jeg bare hørt AU-999 som integrert – og da spilte den med en behagelig, glatt og avslappet klang. Men det er mange faktorer som spiller inn i tillegg til selve forsterkerdelen – kilde, høyttalere, akustikk. I mine ører låt det likevel litt snilt, men det kan man sikkert fikse med fornuftig matching. Et litt stramt effekttrinn og et par dynamiske høyttalere – hvem vet? Kan sikkert bli bra. Men det er vel som integrert forsterker at den har sin styrke.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - misforstå meg rett. Har du allerede en AU-999, er det ikke noe i veien for å bruke den som ren forforsterker. Kan sikkert bli bra, det. Men hvis du ikke har en slik allerede, er det ikke noe stort poeng for deg å gå ut på markedet for å kjøpe en AU-999 - hvis den eneste hensikten er å bruke den som ren forforsterker.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg allerede hadd den ville jeg prøvd den og avgjort selv hva jeg syntes
    Mener du den ikke vil gjøre noe særlig fra eller til kun som forforsterker?

Er på utkikk etter en forforsterker som kan myke litt opp i toppen og gjerne gi litt kropp/fylde til mellomtonen uten at det går særlig på bekostning av klarhet, generell dynamikk og definert, kontrollert bass.

Har liten erfaring med hvor mye en forforsterker kan påvirke lyden uten bare å ødelegge med feks støy/uklarhet. Mulig jeg overvurderer potensialet for dette. Kanskje rør er et bedre alternativ?

Er ute etter en lyd noe på den varme, organiske siden av det nøytrale og synes det Kjell B. skriver om virker interessant. Er blitt veldig nyskjerrig på hva disse vintage receiverne har å fare med.
    De koster jo ikke så grufullt mye heller, og man kan sikkert selge videre det som evt ikke passer uten å gå særlig i tap, men jeg har ikke tålmodighet til å prøve alt selv. Ihverfall ikke om jeg kan unngå det ved hjelp av tips/lese meg i noenlunde riktig retning.
    Prøver å kartlegge litt før jeg går til innkjøp.

Planlegger ellers å kjøre mine densen forsterkere med b&w 703 eller cm9.
    Densen går for å være transparent og noenlunde nøytral.
    703 sies å være noe foroverlent, men skal være veldig bra med en varmtklingende forsterker og jeg vurderer å kjøpe dem brukt uhørt da de er ute av produksjon.
    Ser etter noe som kan avrunde dette litt i toppen.
    B&W har en mellomtone som gjør at jeg har vært lite nyskjerrig på andre høyttalermerker siden jeg kjøpte mine 602 for 13 år siden.

Grunnen til at jeg spør om Sansui AU-999 er at den sies å ha en habil riaa, ikke koster all verden og i mine øyne har et tiltalende utseende sammenliknet med andre aktuelle typer som Pioneer SA-900 og Tandberg Huldra 10.

Mulig Kjell B. og hans likesinnede er ute etter noe helt annet en meg, men synes han argumenterer godt for sitt syn og jeg må innrømme at jeg fra det jeg har hørt av dagens hifi-utstyr savner mye av det det høres ut som han mener å oppnå.
    Spesielt i forhold til mer fylde og trykk i nedre mellomtone.

Problemet er at jeg ikke har hørt noe av det utstyret han snakker om, så jeg har ingen referanser å sammenlikne med bortsett fra at jeg hører noe jeg liker veldig godt fra analogt avspillingsutstyr som jeg ikke hører fra cd-spillere, noe jeg ikke klarer å etterlikne vha tonekontroller.

Ser at det kan virke dumt å gå for 703 når jeg likevel ønsker en varmere klang enn det densen sannsynligvis kan gi dem. Tenker at det kanskje likevel kan være et greit utgangspunkt for eksperimentering med div vintage utstyr(?)
    Eller kan det istedet bli for avslørende slik at småullen lyd fra en forforsterker blir STORullen?
    Densen har bra med dynamikk og B&w's mellomtone kombinert med rør virker spennende..

Er som sagt usikker på hva en kan forvente at en vintage forforsterker med eller uten rør kan gjøre/ikke gjøre med lyden. Er mer opptatt av å ikke miste for mye fart og dynamikk ved å blande inn vintageutstyr framfor det man evt mister av krystallklarhet. Tenker å skaffe en sub eller tre etterhvert også, og lurer på om det vil kunne by på spesielle utfordringer med denne typen utstyr.

Er mer enn takknemlig for alle mulige innspill, kanskje utover slike ting som at man bør høre selv før man kjøper osv.. Vet også at det finnes andre bra høyttalere enn b&w 8)

Det ble en lang post!! Nå må noen svare så ikke alt ble helt forgjeves!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida – innlegget dit var ikke forgjeves. Snarere tvert i mot – oppklarende.

”Problemet” mitt er at jeg bare har hørt AU-999 som integrert – for ganske mange år siden - i et ubestemmelig oppsett med noen litt eldre høyttalere og en gammel platespiller. Lytteinntrykket som sitter igjen, er altså en sum av alt – men jeg kan altså ikke si annet en at det låt snilt. Men dessverre - ikke mulig å trekke ut forforsterkerens bidrag.

Jeg er forsåvidt vokst opp med disse gamle greiene. Jeg kjøpte mitt første hifianlegg rundt 1970 – bl.a. en Sansui AU-555 (studielånet ble for lite til en AU-999 den gangen) – og denne Sansui’en fulgte med som nissen på lasset i 35 år – inntil jeg ga den bort til en entusiast for et par år siden. Mange av mine kamerater fra den tiden gjorde tilsvarende med det utstyret de kjøpte den gangen – beholdt det ganske lenge og brukte det på litt forskjellige måter – som reserveutstyr eller som utstyr i et nr. 2 anlegg. Det var ikke noen kjapp måte å kjøpe og selge brukt utstyr på den gangen. Annonse i Aftenposten er ikke like slagkraftig som internett – hehe. Jeg nevner dette fordi dette har gitt grunnlag for en viss variert brukserfaring og visse refleksjoner. Når vi ”veteraner” legger hånden på hjertet, kan vi ikke si annet enn at mye av det gamle – som vi syntes var topp – ikke har tålt tidens tann.

Når det er sagt, har AU-999 en ganske god standing blant dem som har holdt på med hifi en stund. I og for seg kan du trygt kjøpe den – den burde være grei å selge dersom den ikke passer inn i oppsettet dit. Skal jeg skyte fra hoften, ville jeg absolutt ha gjettet på at AU-999 har sine sterkeste sider på RIAA- og forforsterkerdelen. Generelt er mitt inntrykk at den tidens transistorbaserte effekttrinn ikke henger med i like stor grad – der synes jeg moderne komponenter og strømforsyninger har løftet lyden på nyere utstyr merkbart. Dette blir likevel bare et forsøk på kvalifisert gjetning. Jeg tror likevel at du er inne på riktig spor m.h.t. AU-999.

Ellers er tankene dine m.h.t. matching ganske spennende. B&W703 + Densen – det høres spenstig ut. Jeg har hatt B&W selv og har også hørt B&W703 ved et par anledninger – men aldri med Densen. I utgangspunktet ville jeg ha sagt at en rørbasert forforsterker kanskje ville være det riktige i et slikt oppsett – men så var det dette med RIAA, da. Hvorvidt små-ullen lyd blir STOR-ullen, er et åpent spørsmål. Hvis hensikten med matchingen er å få en varmere klang, tror jeg man kan gjøre som du har tenkt. Hvis derimot hensikten er å stramme opp en dvask klang, tror jeg at man må starte med begynnelsen. Et ullent signal i utgangspunktet forblir ullent gjennom hele signalkjeden – det beste man kan håpe på, er at det ikke blir MER ullent.

M.h.t. evt. fremtidig sub, burde ikke det være noe problem. Y-ledd fra pre-out – med forgrening til effekttrinn og til sub – er helt kurant. Har brukt det selv i forskjellige oppsett. Har man Y-ledd-aversjon, kan man kjøpe suber som har høynivåinngang, og heller koble dem til høyttalerterminalene. Det fungerer også helt utmerket – og skal etter manges mening gi enda bedre integrasjon mellom sub og hovedhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt svar!

Når det gjelder sub tenkte jeg mer på hvordan dette ville kunne fungere med en vintage lydende forforsterker sammen med den innebygde forsterkeren i subben. Hvordan dette ville kunne påvirke kontroll, definisjon, dynamikk osv.

Har satt opp problemstillingen mer generelt i en annen tråd med en mer relevant overskrift:http://avforum.no/forum/vintage-audi...ml#post1177473

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •