Tandberg CD - digitale utganger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg CD - digitale utganger

Jeg har snopt meg en flott Tandberg 4025 med to (!) digitale utganger. Tenker også å kjøpe en DAC (Abrahamsen). Vet noen hvilken av de to utgangene som skal brukes og hvorfor det er to?? De er merket rød og hvit men det er vel ikke vanlig med høyre og venstre kanal på digital utgang? (Bilde vedlagt).

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Det er likegyldig hvilken en du benytter! Den har rett og slett to! To,fordi det skulle være mulighet for direkteopptak fra cd til feks DAT ol.DE er noe suspekt merket med L og R,men det betyr som sagt ingenting,og hvorfor de er det,har jeg ikke greid å finne ut.
    Vær obs på at du får ikke benyttet digitalutgangen uten den rette fjernkontrollen (RE 4070 mk II).På den sitter nemlig knappen som aktiverer utgangen,og den må aktiveres på nytt hver gang spilleren blir skrudd på.

Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for godt svar! Tungvint at den må slåes på hver gang..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig,men det er visstnok noe med at den utgangen innvirker på den analoge på en uheldig måte om de begge er aktive.Når det er sagt så ville det nok vært bedre med en knapp bak på spilleren i stedet.Forgjengeren i 3000 serien (3035) hadde jo det..
    Du vil nok oppleve et noe større lydbilde,og mer kontroll med ekstern dac! Godt drivverk i disse,men følg med på åpne/lukke-mekanismen,det hender at smøringen blir hard etter noen år.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er Abrahamsen DACen i hus. Vil bare bekrefte "ulfsn" sitt svar. De to digitalutgangene på Tandberg 4025 fungerer likt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har skaffet meg en slik cdspiller selv. Hvordan og med hva smører man opp utløsermekanismen på disse. Min store frykt er at noe skal gå galt med den på grunn av vannskjøtsel!!
    Er det virkelig nødvendig med ekstern Dac? Tenkte i så fall på en fra Cambridge, kan det anbefales?
    BB

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he! Egentlig skal det ikke være nødvendig med noe ekstra smøring av mekanismen,men begynner den å gå uvanlig tregt,og i tillegg bråker,så kan du begynne å tenke på det.Mrk at den er ikke av de raskeste i utgangspunktet.
    Det gamle fettet kan løses forsiktig med litt ikke-oljeholdig elspray eller lignende.Nytt,litt tynt grease,(altså selvsittende,halvfast smøring) påføres ledd og tannhjul med en vattpinne.Ikke bruk mye!!
    Den har i grunn pr def lyd i "god"-sjiktet uten dac også,og jeg tror også at de sist produserte (etter serienr) innehar en bedre dac enn de tidligere modellene.Jeg har ikke hørt disse,men folk som har sier dette er riktig...

Du vil i hovedsak merke forskjellen i et større lydbilde med ekstren DAC.
    Kjenner ikke Cambridge dacer,så jeg kan ikke fortelle deg om de er en god match,men når du benytter ekstern dac er det i grunnen lyden fra den du får høre,og ikke lyden fra "pakken" CD 4025,så liker du lyden fra Cambridge,vel-så antar jeg du blir fornøyd.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker

Takk for tilbakemelding, jeg får ta utfordringene om de skulle dukke opp i fremtiden. I forhold til DAC`en så tenker jeg at det er tandberg-lydbildet jeg vil ha, så da ville det jo være for galt å endre på det

Hyggelig forum
    B

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CDskuffen på min går også bitte litt rykkvis, men tror det er slik det skal være. Mener det stod at en ikke skulle smøre i bruksanvisningen, men det høres fornuftig ut som beskrevet over, at det bør smøres etter så mange år.

Er ikke lydekspert men kjøpte Abrahamsen DACen fordi jeg regnet med det har vert en del utvikling på digitallydsiden de siste 15-20 årene siden denne Tandbergen ble konstruert. I tillegg fikk jeg balanserte utganger til forsterkeren også. Hadde opprinnelig tenkt å kjøpe Camebridge, men de var utsolgt. Tviler vel på at jeg kan høre forskjell, men Abrahamsen virker fint, den er Norsk og den er pent og solid bygget. Husk at digital ut bare kan aktiviseres med fjernkontrollen og at det må gjøres hver gang CDspilleren slås på. Lykke til med lekkert kulturminne!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå-ikke tro alt dere hører fra andre.Bruk ørene på det dere hører på i stedet!
    Utviklingen har ikke akkurat "revet skjinnet av kaldgrauten" de siste 20 år,men selvfølgelig finnes det da noen unntak. Sannsynligheten for at du får en like hørbar CD-spiller med 10-15 år på baken,som om du kjøper en ny,er nok langt større enn mange liker å tenke på....
    Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •