Sølvsuper 11 som ren tuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sølvsuper 11 som ren tuner

Hei!

Første innlegg...

Har en Sølvsuper 11-73 som jeg bruker som ren tuner inn i Audiolab 8000P+C sett. Har koblet høyttalerutgangene fra SSen til tuner-inngangen på forforsterkeren (SSen har ingen line out, bare høytt.utganger. Innbiller meg at jeg har sett en SS med line out, stemmer det?).

Lyden er bra og det ser ut til å fungere, men jeg har for meg at impedansen må bli litt feil for Sølvsuperen når den er koblet på denne måten. Noen som kan si noe om dette? Tenkte å bygge en buffer om det er nødvendig men har null peil på design av kretser så må i så fall ha litt hjelp...

//

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen!
    Om jeg ikke misforstår her, så kjører du høyttalerutganger fra SS rett i "line in"(?) i Audiolab? Høres umiddelbart litt brutalt ut.
    Ville nok vært mere redd for sistnevnte enn Sølvsuperen!
    Ser i alle fall ingen problem mtp impedans for SS´ vedkommende.
    kan det riktignok forekomme problemer med enkelte forsterkerløsninger ved manglende belastning / impedans på utgangstrinnet, men kan aldri tenke meg at det vil bli noe problem i ditt tilfelle.

Det du selvsagt må passe på om koblingen er slik jeg tror, er at du holder volumkontrollen på SS såpass lav at du ikke overstyrer inngangene på Audiolab´en.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Clutch
    Hei!

Første innlegg...

Har en Sølvsuper 11-73 som jeg bruker som ren tuner inn i Audiolab 8000P+C sett. Har koblet høyttalerutgangene fra SSen til tuner-inngangen på forforsterkeren (SSen har ingen line out, bare høytt.utganger. Innbiller meg at jeg har sett en SS med line out, stemmer det?).

Lyden er bra og det ser ut til å fungere, men jeg har for meg at impedansen må bli litt feil for Sølvsuperen når den er koblet på denne måten. Noen som kan si noe om dette? Tenkte å bygge en buffer om det er nødvendig men har null peil på design av kretser så må i så fall ha litt hjelp...

//

Det er to greie løsninger her, som skal skisseres nedenfor.

Det ligger et fast signal på TAPE-kontakten bak - det kan tas ut til en annen forsterker. Er uavhengig av volum. Men signalet er svakt pga DIN-normen - et par motstander må fjernes/kortsluttes før det blir bra.

Hvis du vil bruke Sølvsuperen som den er, må du ta ut signalet på hodetelefon-utgangen - der er det en nivå- og impedans-tilpasning som vil være OK til ditt bruk. Ikke bruk høyttaler-utgangene direkte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Audiolaben spiser det meste virker det som , men selvfølgelig er det en risiko om noen klåfingrede skruer opp volumet på SSen...

Løsningen med tapeutgangen er vel den beste til mitt bruk. Fosøker å legge ved skjema, om det funker hadde det vært fint om noen kunne peke ut hvilke motstander som må bypasses.

Har ellers litt nivåforskjell på kanalene, er det mest sannsynlig volumpoten som behøver rens?

Ser for meg at det må byttes kondiser en gang i fremtiden, blir vel black gates om de lar seg skaffe...

Annet vanlig vedlikehold som behøves, foruten å holde den ren? Har virkelig sansen for denne tuneren, klassisk Tandbergdesign i en bredde som matcher reste av anlegget. Håper det blir lenge til den siste FM-kanalen stenges!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er en flott og meget vellydende receiver du har der. Bare krem-komponenter inni.

Nivå-forskjell skyldes mest sannsynlig volum-pot'et, særlig hvis dette høres mest ved lavt volum. Ellers kan feil bias i et transistortrinn pga lekkasje i en kondensator også gi nivåfeil.

Modifisere: Du må få tak i kretsskjemaet til Sølvsuper 11 - det har f.eks. NRHF. Deretter plukker du ut to motstander i hver kanal der signalet går ut til TAPE-kontakten - den ene står i serie (skal kortsluttes), den andre står deretter mot jord (nærmere TAPE) for å dempe ytterligere - den bør fjernes.

De finnes lett på skjemaet, så finner du de samme motstandene på kretskortet inni radioen, og så er det bare å gå igang.

Edit: Fant et skjema på nettet (utydelig). Det dreier seg om R805/807 og R806/808 - men disse ser allerede ut til å være endret i det apparatet du har. Tandberg gikk jo bort fra de svake utgangene på denne tiden, så fabrikken har tydligvis ordnet dette fra starten av i ditt apparat. Opprinnlig var R805/806 på 47 kohm, og R807/808 (serie-motstanden) på noe mellom 100 og 200 kohm. Men nå er seriemotstanden senket til 5,6 kohm i ditt apparat, og da gjør det ikke noe at det fortsatt står et par 47 kohm til jord der ved kontakten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •