Potentiometer til Technics SU-V3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Potentiometer til Technics SU-V3

Hei!
    Er det noen som kan hjelpe meg med hvilket potmeter jeg trenger til volumet på min Technics SU-V3? Det står M100KΩB på den, men når jeg ser på ELFA finner jeg to 100k audio potetiometere, de ene med kurvform D og den andre med kurvform M,N.. Jeg har prøvd å søke litt på det men blir ikke klok..
    Noen som kan hjelpe? Hva er forskjellen? Har jeg funnet fram til riktige potmetere i det heletatt?
    Her er ELFA linker:
    https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olsemar
    Hei!
    Er det noen som kan hjelpe meg med hvilket potmeter jeg trenger til volumet på min Technics SU-V3? Det står M100KΩB på den, men når jeg ser på ELFA finner jeg to 100k audio potetiometere, de ene med kurvform D og den andre med kurvform M,N.. Jeg har prøvd å søke litt på det men blir ikke klok..
    Noen som kan hjelpe? Hva er forskjellen? Har jeg funnet fram til riktige potmetere i det heletatt?
    Her er ELFA linker:
    https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog
    Kan nok ikke hjelpe med type, men om det er pga knitring du bytter, gjør en dråpe olje underverker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!
    Må gå å kjøpe meg litt olje i morgen!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!
    Må gå å kjøpe meg litt olje i morgen!
    Bare ikke bruk for mye. Heller for lite enn for mye. Det er utrolig hvordan knitringen kan forsvinne med en dråpe olje.
    Tror det finnes noe som heter sykkelolje som kommer i små flasker. Mon tro om ikke det finnes symaskinolje også. Vil også tro at en tynn motorolje for bil kan brukes (ny og ren olje da seff)

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Bare ikke bruk for mye. Heller for lite enn for mye. Det er utrolig hvordan knitringen kan forsvinne med en dråpe olje.
    Tror det finnes noe som heter sykkelolje som kommer i små flasker. Mon tro om ikke det finnes symaskinolje også. Vil også tro at en tynn motorolje for bil kan brukes (ny og ren olje da seff)
    Kan dette virkelig stemme, da? Trodde liksom at potmeteret bestod av en motstandsbane mellom et bevegelig og et fast kontaktpunkt. Da ville jeg tro at olje (som ikke leder strøm) ville virke som en isolator, og bare skape problemer. I tillegg vil vel dritt kunne klebe til olja? Har på den andre siden ofte sett elektronikkspray anbefalt, men lurer jo på om denne virkelig trenger inn til de delene av potensiometeret der den trengs (jfr. lignende tråd på forumet nylig). Det må da finnes fagkyndige som kan gi et pålitelig svar på dette bredt sammensatte forumet?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Kan dette virkelig stemme, da? Trodde liksom at potmeteret bestod av en motstandsbane mellom et bevegelig og et fast kontaktpunkt. Da ville jeg tro at olje (som ikke leder strøm) ville virke som en isolator, og bare skape problemer. I tillegg vil vel dritt kunne klebe til olja? Har på den andre siden ofte sett elektronikkspray anbefalt, men lurer jo på om denne virkelig trenger inn til de delene av potensiometeret der den trengs (jfr. lignende tråd på forumet nylig). Det må da finnes fagkyndige som kan gi et pålitelig svar på dette bredt sammensatte forumet?
    Jeg har i alle fall brukt olje på flere potmeter med godt hell. Hva som gjør at oljen hindrer knitring vet jeg ikke. I og med at du ønsket å kjøpe nytt er det jo bare å prøve. Om du lodder ut potmeteret kan du åpne det og bøye kontaktpunktet litt nærmere kontaktflaten også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd med olje, men problemet kommer og går likevel...
    Hvis noen kunne ha hjulpet med meg å finne riktig potmeter hadde det vært digg... Det potmeteret jeg har der nå begynner jo å bli ganske gammelt, så det er kanskje ikke så rart...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd med olje, men problemet kommer og går likevel...
    Hvis noen kunne ha hjulpet med meg å finne riktig potmeter hadde det vært digg... Det potmeteret jeg har der nå begynner jo å bli ganske gammelt, så det er kanskje ikke så rart...
    Har du fått olje inn i potmeteret? Du må være sikker på at det er kommt inn på motstandsbanen der den lille armen ligger nedpå.

men er det utslitt så er det utslitt. Er du forresten sikker på at det er potmeteret som trøbler hos deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg turte ikke sprøyt inn mer olje enn jeg gjorde, men ja jeg er sikker på det er potmeteret, det spraker og bråker noe hinnsides

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •