Reparasjon av Sølvsuper 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reparasjon av Sølvsuper 11

Jeg har en sølvsuper 11 som støyer/skurrer fælt i den høyre kanalen (utgangene for høyttalersett 1 og 2 er akkurat like ille). Venstre kanal låter bittelitt ullent, men greit nok. Bortsett fra dette fungerer alt topp, og FM-tuneren er kjempegod.

Jeg er svært interessert i å få reparert denne slik at jeg kan få god lyd i begge kanaler. Hvis mulig er jeg instillt på å reparere den selv. Kan noen gi meg tips til hva jeg bør sjekke, hvilke deler som sannsynligvis er gåene?

Jeg har sett det ligger noen andre tråder ang Sølvsuper 11 på forumet der det anbefales å bruke elektrospray i potmetere og andre komponenter. Hvilket merke anbefales og hvor får jeg kjøpt dette? Hva er hensikten med slik spray, å rense bort skitt, eller å skape kontakt gjennom at sprayen i seg selv leder?

All hjelp mottas med takk!!

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galmle kondensatorer kan tørke ut, så å bytte kondensatorene i strømforsyninga kan kanskje hjelpe.

Vil tro elektronikkrens løser opp oksydbelegg og dritt i potmeterene. Tror ikke meket betyr så mye der, det er jo trossalt bare et løsemiddel. Biltema har dette

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke strømforsyningen. Den er felles for begge kanaler. Høres mest ut som den ene utgangen er gåen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris B
    Jeg har en sølvsuper 11 som støyer/skurrer fælt i den høyre kanalen (utgangene for høyttalersett 1 og 2 er akkurat like ille). Venstre kanal låter bittelitt ullent, men greit nok. Bortsett fra dette fungerer alt topp, og FM-tuneren er kjempegod.

Jeg er svært interessert i å få reparert denne slik at jeg kan få god lyd i begge kanaler. Hvis mulig er jeg instillt på å reparere den selv. Kan noen gi meg tips til hva jeg bør sjekke, hvilke deler som sannsynligvis er gåene?

Jeg har sett det ligger noen andre tråder ang Sølvsuper 11 på forumet der det anbefales å bruke elektrospray i potmetere og andre komponenter. Hvilket merke anbefales og hvor får jeg kjøpt dette? Hva er hensikten med slik spray, å rense bort skitt, eller å skape kontakt gjennom at sprayen i seg selv leder?

All hjelp mottas med takk!!

Først måler du DC spenning på begge sider av utgangskondensatorene. Er begge kanaler like her ? Vil tro du måler ca. 20 V på den varme siden. På høyttalersiden skal det selvsagt være 0 V, eller så er utgangslytten defekt.

Problemer kan ellers skyldes lekkasje i signal overføringskondensatorer, slik at et transistortrinn får helt feil bias og forvrenger - ev. bli nesten helt taus.
    Du må ha skjema og måle systematisk DC-spenningenr på venstre og høyre kanal. Når du finner en signifikant forskjell har du funnet feilen.

En annen mulighet (etterpå) er å sende testsignal inn kun på den defekte kanalen, deretter med en ledning overføre signal fra syk til frisk kanal internt inne i apparatet - dette gjør du trinn for trinn fra tidlige til sene trinn i kjeden. Så finner du stedet der problemet befinner seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjappe og gode svar. Jeg får starte feilsøking ved sammenlikne høyre og venstre kanal slik Kjell forslår. Forhåpentligvis kan det sette meg på sporet av noe.

Et koblingsskjema hadde sikkert vært en god hjelp - kan noen fortelle meg hvor jeg kan få tak i noe slikt?

Forsterkeren står på hytta så jeg får ikke startet feilsøking umiddelbart, men nå skal den bli med hjem neste gang jeg er oppover.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du finner noe her:
    Index of /tandberg
    Mvh Rune
    Ps:Her er direktelinken til servicehåndboka:
    http://www.kallhovde.com/tandberg/S%...eh%e5ndbok.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feilsøking startet

Nå har jeg endelig fått med meg receiveren hjem og har startet feilsøking. Jeg har sjekket hvilespenninger på en rekke punkter i slutt-trinnet og sammenliknet venstre og høyre kanal med hverandre og med servicemanualen der spenninger er oppgitt.

Stort sett stemmer det godt overens, men jeg har funnet en signifikant forskjell mellom de to kanalene, og det er på emitter på transistoren Q1009/q1010 (punkt M16 i manualen). Her måler jeg i venstre kanal 36 mV og i høyre, den defekte kanalen, 0,3 mV. Dette tyder på at transistoren Q1010 er gåen. Denne er av typen 2N5492, og er den ene av to slike i høyre kanal.

Låter det sannsynlig at denne transistoren er synderen? Symptomene jeg opplever er litt skurring i høyre kanal, egentlig bare i bassen.

Og vet noen hvor jeg kan få tak i en slik? Jeg fant den ikke på Elfa.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje er den i orden, mens hvilestrømmen (bias) er helt ute av justering - kan skyldes dårlig kontakt i det lille trimpot'et (R1012) som justerer bias. Dette bør sprayes med elektronikk-rens, deretter justere mens du måler.

Ifølge service manualen er 15 mV korrekt verdi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen takk for kjapt og godt svar Kjell.

Jeg bet meg også merke i at referansespenningen på emitter på Q1010 er 15 mV. Jeg måler som sagt 36 mV i venstre (frisk) kanal og 0.3 mV i høyre (gåen) kanal. Jeg vil anta at det store avviket i den friske kanalen skyldes at jeg ikke har riktig referansesignal inn. Jeg har gjort mine målinger med phono-knappen trykket inn, men ingenting koblet til Phono-inngangen, mens jeg tolker tabellen øverst i koblingsskjemet at oppgitte spenninger gjelder med et spesiellt testsignal inn til FM-tuneren.

De andre DC-målingene jeg har gjort viser også noe avvik i forhold til referanseverdiene (men langt i fra så store som nevnte avvik fra 15 til 36 mV), men for alle andre målinger er høyre og venstre kanal så godt som like. Det skulle vel være det viktigste.

På collector til Q1010, før utgangskondensator C1010, måler jeg 19,9 V. Tilsvarende verdi i venstre kanal er 20,1 V. På punktet rett etter R1012, på basen til Q1006, måler jeg 21,2 V i begge kanaler. Dette skulle vel bety at trimpot R1012, og også R1002 er OK? Jeg har forøvrig sprayet de litt med CRC elktronikkrens og skrudd litt frem og tilbake på de i høyre kanal.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De målinger du gjør har ingenting med "signal inn" å gjøre. Det er faste spenninger som forteller oss hvor mye DC likestrøm som løper i transistorene.

Ut fra hva jeg skrev burde du nå ha fått justert begge kanaler til 15 mV. 36 mV er for mye i den kanalen som er OK. Derved har du lært å justere bias i en frisk kanal og kan så prøve om du får det til i den syke. Går det ikke har du en defekt komponent der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

OK, da skal jeg prøve det.

Da regner jeg med at jeg går for å få alle spenningene like de som er oppgitt i koblingsskjemaet, dvs 17,7 V før utgangskondensator C1010 og 19 V på base på Q1006. Stemmer det?

Kommer jeg i mål kun ved å justere R1012, eller må jeg også justere R1002? Er det en rekkefølge / prosedyre å følge her?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei du skal ikke justere de andre spenningene - det er mindre viktig og at de avviker kan skyldes for høy nettspenning - har du målt forsyningsspenningen til utgangen og sammenlignet med manualen ? Den skal være 35V, men vil være for høy hvis du har nett-omskifteren satt til 220V istedenfor 240V.

Så juster R1012, men du du starter med det tilsvarende potmeteret i den andre kanalen, den friske, først (R1011) og ser om du kommer ned på rett verdi, 15 mV. Som jeg har forklart. Det vil nemlig vise om du får til dette med å justere bias (hvilstrømmen).

NB! Meget viktig er å måle på den andre siden av utgangskondensatorene C1009/1010 - der skal du måle 0V. Er det en spenning der kan kondensatorene være defekt - de lekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venstre kanal lot seg lett justere til ca 15 mV, men det gjorde ikke den defekte høyrekanalen. Her kom jeg maks opp i ca 1 mV (den lå på 0,3 før justering), da er potmeteret skrudd helt i enden.

Jeg målte forsyningsspenningen og den ligger på 40 V i begge kanaler, så det forklarer nok som du sa avviket på de øvrige spenningene.

Og mens jeg måler 0 V på utsiden av C1009 (venstre kanal) er det er en liten spenning på utsiden av C1010 (høyre kanal). Denne spenningen er ikke konstant, men lå og svingte rundt 1-2 mV (uten input). Dette overså jeg første gang jeg målte, med voltmeteret stillt inn på Volt-skala var spenningen ca 0ops:

Så du har rett i alle antakelser Kjell, skjønner at du har greie på dette her

Så, er det utganskondensatoren, C1010, som er gåen da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg går ut fra at alle målinger er med høyttaler frakoblet.
    Isåfall er ikke den lille spenningen etter utgangskondensatoren så farlig, og jeg tror mest på en transistorfeil i utgangen i nærheten av der du foreslo først. Prøv å bytte den mistenkelige utgangstransistoren, eventuelt også driveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort målingene med høyttalere tilkoblet, men jeg kontrollmålte nå med høyttalere frakoblet og jeg så ingen nevneverdig forskjell. Jeg så nå også at jeg målte en tilsvarende spenning på 1-2 mV også i den friske kanalen.

Jeg har ikke greid å finne noen norsk leverandør som selger denne transitoren (2N5492), men jeg kan kanskje erstatte den med en MJE3055T?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er bare å sjekke om benkobling c-b-e er den samme, at fysisk størrelse er omtrent den samme eller ihvertfall ikke for stor til at den får plass, og at data for hFE er noenlunde samme eller litt bedre/høyere.

Du finner alt ved å bla deg gjennom kataloger på nettet, men det tar litt tid.

Har du prøvd på Tandberg Radio Shop for å finne den originale 2N5492 ?

Prøv også:
    Per Velde AS
    Phone: +47 52 70 25 00
    Fax: +47 52 70 25 25
    e-mail: em@pervelde.com
    Per Velde AS

Samt Brynjar Kvanlid hos Motron.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort målingene med høyttalere tilkoblet, men jeg kontrollmålte nå med høyttalere frakoblet og jeg så ingen nevneverdig forskjell. Jeg så nå også at jeg målte en tilsvarende spenning på 1-2 mV også i den friske kanalen.

Jeg har ikke greid å finne noen norsk leverandør som selger denne transitoren (2N5492), men jeg kan kanskje erstatte den med en MJE3055T?
    Sende meg en PM/e-mail med pakketype så kan jeg sjekke gjennom kontakter for deg. Verdt et shot..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ikke greid å finne noen norsk leverandør som selger denne transitoren (2N5492), men jeg kan kanskje erstatte den med en .....

Jeg slo opp hos Mouser USA og de oppgir at den erstattes med den moderne varianten NTE196.

Teletors MJE3055T skulle også være helt fin her. Kanskje enda bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er den mistenkte transistoren, Q1010, byttet med en ny av typen NTE196. Men det hjalp ingenting:cry: Fortsatt får jeg ikke justert hvilestrømmen på emitter Q1010 høyere enn ca 1 mV, og fortsatt har jeg akkurat den samme brummingen i høyre kanal, så da var den nok ikke den som var gåen allikevel.

Jeg har målt hvilespenningen på basen på Q1010 pånytt, og denne er litt lav, 0,5 Volt mot 0,7 oppgitt i koblingsskjemaet. (I den friske venstrekanalen måler jeg samme spenning til 0,6 så den er heller ikke helt på par.) Er det sannsynlig at dette er kilden til problemet? Og hva er isåfall mest sannsynlige årsak? Noe feil med Q1004, som sitter før Q1010?

Jeg har målt motstanden i potmeteret R1012 med alt frakoblet og det er OK og lar seg justere. De faste motstandene R1020 og R1026 er også OK.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja da er driveren Q1004 = MPSU55 neste mulighet, dette er en meget flott Motorola pnp transistor som er vanskelig å finne idag, den nesten identiske MPSU56 er enda bedre, og noe lettere å finne.

Det finnes andre alternativer - de gir dårligere lyd, men kan sikkert prøves for å sjekke om feilen ligger der.
    NTE189 er en moderne ekvivalent, men nok ikke helt så god som originalen.

Siden vi er inne på disse driverne, for MPSU06 npn-type passer NTE188.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •