ECI-1/Celestion 300 i nytt AV anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question ECI-1/Celestion 300 i nytt AV anlegg

Hei, jeg har en herlig gammel Electrocompaniet ECI-1 som forsyner et par Celestion 300 transmisjonslinjehøyttalere, begge kjøpt på HiFi-klubben for ca 15 år siden. Jeg lurer på om noen har synspunkter på hvordan det vil være å bruke dette oppsettet som effektforsterker/fronthøyttalere i et nytt AV anlegg som jeg planlegger å kjøpe. Vurderer sterkt Yamaha RX-V3800 receiver samt front, sub og satelittter fra XTZ / Proson (åpen for andre HT forslag).

Tror dere jeg vil tjene noen poeng i lydhimmelen ved å benytte ECI'en framfor å biwire fra Yamahaen f.eks? Er jo veldig glad i den gamle boksen da, og kommer uansett ikke til å kvitte meg med den. Celestion høyttalerene er det kanskje ikke så mange som kjenner, men jeg synes de går fint sammen med forsterkeren. Ren naturlig lyd hele veien, men kanskje litt pinglete i bånn. Men der kommer det jo en eller to subber inn i bildet etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MgrBuddha
    Hei, jeg har en herlig gammel Electrocompaniet ECI-1 som forsyner et par Celestion 300 transmisjonslinjehøyttalere, begge kjøpt på HiFi-klubben for ca 15 år siden. Jeg lurer på om noen har synspunkter på hvordan det vil være å bruke dette oppsettet som effektforsterker/fronthøyttalere i et nytt AV anlegg som jeg planlegger å kjøpe. Vurderer sterkt Yamaha RX-V3800 receiver samt front, sub og satelittter fra XTZ / Proson (åpen for andre HT forslag).

Tror dere jeg vil tjene noen poeng i lydhimmelen ved å benytte ECI'en framfor å biwire fra Yamahaen f.eks? Er jo veldig glad i den gamle boksen da, og kommer uansett ikke til å kvitte meg med den. Celestion høyttalerene er det kanskje ikke så mange som kjenner, men jeg synes de går fint sammen med forsterkeren. Ren naturlig lyd hele veien, men kanskje litt pinglete i bånn. Men der kommer det jo en eller to subber inn i bildet etterhvert
    Flageborg har noen gamle Celestion (7000 tror jeg) i et slikt opsett med receiver og subber, det er noe av det beste jeg har hørt! Doxa forsterker.

http://avforum.no/minhifi/show.php/Flageborg

Jeg har veldig positive erfaringer med Yamaha RXV2700 i stereomodus, 3800 er sikkert enda litt bedre.

Mvh Dag

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MgrBuddha

jeg bruker selv Celestion 300 som frontsett i hjemmekino.
    de fungerer bra, litt lav følsomhet, og trenger hjelp fra skikkelig(e) sub(er).
    Jeg bruker deling på 80hz på subbene og 60hz på Celestion 300.
    Da slipper jeg trøbbel med faseendringer som er i transmisjonlinje porten.

Disse spiller da veldig likt som center og det ene settet med bak HT, som er Celestion 100.

Jeg har Denon AVR3808, dette fungerer fint for meg, føler ikke at jeg trenger mer effekt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. Har ikke riktig bestemt meg, men har i mellomtiden blitt veldig nyskjerrig på flere av XTZ modellene. Kommer nok til å prøve ut noen av dem etterhvert. Anmeldelsene på disse er jo veldig entydig positive. Kanskje Celestion'ene får jobb som surroundhøyttalere i stedet.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Celestion 300

Jeg eier selv både disse og Celestion 100. Byggemessig er det bra høyttalere, og de passer sikkert fint til electrocompaniet til stereo. De er nok fine også til surround, men kvalitetene til denne høyttaleren kommer ikke helt til sin rett i et slik oppsett. Jeg tror morro-faktoren med f.eks. et Klipsch sett vil være mye større til kino bruk. Har du plass til to anlegg, ett til musikk og ett til film?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Jeg eier selv både disse og Celestion 100. Byggemessig er det bra høyttalere, og de passer sikkert fint til electrocompaniet til stereo. De er nok fine også til surround, men kvalitetene til denne høyttaleren kommer ikke helt til sin rett i et slik oppsett. Jeg tror morro-faktoren med f.eks. et Klipsch sett vil være mye større til kino bruk. Har du plass til to anlegg, ett til musikk og ett til film?
    He he, nei dårlig med plass så her må det kombineres. Javisst går de bra sammen med ECI-1'en. Litt følsomme på plassering mhp bakvegg, men en varm og god lyd når de får den musikken de trives best med. Blir nok litt i snilleste laget for kino ja, spent på hvordan XTZ eventuelt vil kunne fylle alle disse rollene.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner mest XTZ via room analyser. Den funker bra. Regner med at XTZ sin 12" sub med romkorreksjonsmuligheter er verdt å sjekke ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •