Trenger anbefalinger av 70 talls forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger anbefalinger av 70 talls forsterker

Heisann.

Jeg har lest og lest det jeg har kommet over av artikler om vintage forsterkere, men det er jo en kjempe jungel av informasjon der ute.
    Har noen en anbefaling av god forsterker til meg? Jeg har kikket litt på Sansui, Marantz, Luxman osv da jeg elsker digre VU metre, men det er vel neppe slik at alt disse produsentene kom opp med på 70 tallet er å anbefale (?)
    Jeg vokste dessverre opp med 80 talls elektronikk, og har derfor lite erfaring med 70 talls sakene.
    Er egentlig åpen for det meste, men forsterkeren må gå godt sammen med en Rega P2 m/Benz micro silver PU, og Dali Suite 2.5.
    Jeg har ikke behov for å spille øredøvende høyt, men vil ha en varm og rund lyd.

Tar imot linker og anbefalinger med _stor_ takk:-D

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Vintage Knob finnes det mye lekkert.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er en såkallt "monsterreceiver"/forsterker du er ute etter,så kan de være litt vanskelige å finne..Ellers ville jeg ha gått for.Pioneer i SX serien.Et eller annet Sansui,Luxmann,Marantz,eller en Tandberg TR 2075,men sistnevnte har en litt ullen riaa,så der anbefales det en ekstern riaa-løsning.Pioneerene er mine klare favoritter i SX serien,men som enkeltapparat ville jeg uten tvil ha prøvd å finne en Marantz 2270.Den vil oppfylle alle dine kriterier og vel så det.Det er ikke for ingenting at de kaller den "kongen".Dette er en receiver,men den skal ha sitt lydmessige ekvivalent på ren forsterkerside også.-Desverre husker jeg ikke betegnelsen i farten.
    Husk at en overhaling muligens er nødvendig på såpass gamle apparater.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Har lest det jeg har kommet over av informasjon rundt Marantz 2270, og den virker absolutt som noe jeg kan ha glede av. Ikke er den dyr heller ut i fra det jeg fant av Ebay priser. Slik jeg forstår det er den vel masseprodusert og dermed lett å vedlikeholde.
    Har også saumfart forumet litt, og lest om Tandbergs "økonomi" linje. Er det slik at de fleste av disse trenger ekstern RIAA for å låte bra?
    Har en Sølvsuper 75-20 som brukes til radiolytting, og den er det fenomenal lyd på!
    Lå forresten en Sansui 9090 på Finn.no i går, og i dag var den solgt. Tydelig at dette fortsatt er populære saker

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida,Det er slett ikke alle Tandberg som trenger ekstern riaa!Det er bare det at de med best riaa desverre ikke er de med mest effekt,uten at det nødvendigvis ikke trenger å bety noe.....Tr 1000/1010 har en aldeles fortreffelig god riaa(ca 2x 40 w),og som senter i et anlegg er den helt ypperlig,både mht vintage go`lyd og riaa.Det er faktisk en del seriøst audiofile som har bygget eksternriaaer med denne som utgangspunkt i nye anlegg!Ellers fra TB med like god god riaa,men med relativt lav effekt finner du:Huldra 10,TR 200,TA 300.Grunnen til at de lyder subjektivt godt,er vel at de er noenlunde jevngamle,og derved innehar de ca samme komponentene.
    2075 og 2055 ville jeg valgt om jeg ville hatt både litt ekstra trøkk og ellers samme gode lyd,men som nevnt,er ikke riaaen i disse heeelt i samme klasse.
    I den litt senere 2080 er riaaen rett og slett helt på trynet-desverre.
    Om du går opp et hakk i år,men også i pris er jeg redd,vil 3012 ev med A bak,være en klar vinner fra Tandberg.Det er en ren forsterker med et aldeles ypperlig riaatrinn,både med MM og Mc.Den rene 3012 er ikke så håpløst kostbar,mens 3012A er noe dyrere.Kjennere hevder at 3012 A er noe bedre lydmessig,men personlig må jeg si jeg sliter med å høre nevneverdig forskjell,og det er ganske mye rart jeg ellers hører forskjell på....Begge har det jeg vil kalle;den gode vintage-lyden fra 70-talls Tandberg,noe som er litt pussig,for den er noe nyere enn 2000 serien.

Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for god informasjon:-D
    En TR1000/1010 vil vel ha futt i massevis til mine lettdrevete høytalere. Iflg. Dali anbefales forsterker fra 30 til 150 watt, samt at de har følsomhet på 90db.

Da har jeg enda en forsterker å leite etter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •