Optonica- Noen som vet noe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Optonica- Noen som vet noe?

I dag var jeg en tur på søppeldynga. Når jeg kom så jeg at det stod et par ganske store høytalere med en forsterker oppå, det så ganske bra ut egentlig. Så jeg fikk ta det med meg. Det var en Optonica SM4646 forsterker og et par Optonica CP5000 høytalere(3 veis med bånd diskant og 10" bass)

Nå har jeg satt det opp og hørt en del på det. Og lyden er faktisk rimelig bra! Forsterkeren virker spesielt god, tung og virker veldig godt bygd. Høytalerne har en klar og god bånd diskant. Alt i alt spiller det veldig bra, og faktisk med bra trøkk også!

Jeg har lest litt på internett, men finner veldig lite info om dette utstyret. Men har funnet ut at det er fra slutten av 70 tallet og at forsterkeren yter 2*95watt. Så veldig mye mer finner jeg ikke.

Link: Optonica SM-4646 - Integrated Amplifiers - - Vintage Audio (min er i sort)

Er det noen som vet noe mer om dette utstyret? Jeg har fra før av et rimelig bra anlegg, så er usikker på om jeg vil beholde det. Noen som vet om dette kan være verdt noe?

Håper på at det er noen som kanskje vet noe dette!

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Optonica SM-1515 en gang i tiden. Men siden den ikke virket havnet den på dynga. Optonica er/var ihvertfall en underprodusent til Sharp tror jeg. Byggekvaliteten var det ingenting å si på iforhold til alderen. Tung sak med sidepanaler i tre.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optonica var ikke no tull det.Det var rett og slett den "seriøse" Hi-Fi siden av duppedittprodusenten Sharp ja. Litt lugubert rykte pga akkurat det,men de hadde mye vellydende saker de.Om du gidder å lete litt finner du mange Optonica bilder i denne AA-tråden "60/70 talls audio":
    AlternativAudio • Se emne - 60-70 talls Audio.-bildetrÃ¥d-

Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Så dere sier at dette har vert rimelig bra utstyr altså.
    Det ser veldig slik ut ihvertfall med tanke på at alt virker helt 100% i teknisk god stand, alt funker helt fint og ingen knapper eller brytere er trege. Jeg skrudde også ut elementene i en høytaler, og de var veldig solid bygd! Bass elementet hadde blandt anna støpt aluminimums chassis og kassa var laga med flere kammer og mange forsterkninger(og tjukke plater). Så det er jo en viss kvalitet på det.

Noen som aner om dette kan være verdt noe? Eller er det bare et gammelt anlegg uten noen spesiell verdi utenom at det er et stereoanlegg og lager grei lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Mine informasjoner er tredjehånds,jeg har desverre ikke hørt noe utstyr fra dem selv om jeg har en del brosjyrer.Hadde vært interessant om du kunne ha testet disse sakene litt,og kanskje hektet på noen nye høyttalere også,slik at du kunne sammenlignet litt relevant med nyere utstyr.Sammen med Fisher var vel Optonica to av de merkene som mest fikk svi for at de var eid av andre selskap som ikke hadde samme gode klang i hi-fi kretser.Etter ca 1980 fikk skeptikerene også rett,for da falt kvaliteten raskt,og det gjorde også merket(ene).Optonica forsvant,og Fisher ble for all framtid symbol på billig Lo-Fi.
    Tror du skal basere på å beholde dette,eller ta hva du ev får,for noen priser å snakke om tror jeg neppe de oppnår pga overnevnte.
    -Men som sagt,så mener skjønnerne at de var svært så gode på 70-tallet ang både byggekvalitet og lyd,så for all del,test den litt grundig,for det kan hende du blir overrasket!!
    Håper på rapport!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke prøvd det opp mot anna utstyr nå de neste ukene pga dro akkurat på ferie. Men skal få prøvd det opp mot og sammenligna det med det utstyret jeg har fra før av(denon pma 1080 forsterker og dali suite 3.5 høytalere).

Fikk forresten også akkurat en cd spiller av en slektning som vriker å være en skikkelig god sak. Skikkelig tung! Sony X7ESd (Sony ES #7: CDP-X7ESD )
    Noen som har noen erfaringer med denne eller vet noe?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    I dag var jeg en tur på søppeldynga

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en SM-3636 som jeg kjøpte av onkelen min for nesten 20 år siden. Heiv den opp på loftet når den begynte å sprake i volum-potmeteret. Hentet den ned for ett par uker siden, tenkte å fixe den og få den i bruk igjen.

"Word on the Street" blandt oss ungene på begynnelsen av 80-tallet var at den var det råeste som var å få tak i, sikkert ikke helt tilfelle, men husker jeg & yngste-onkelen min sneik oss inn & trøkka på nåt jæv... med AC/DC av og til

SM-3636 veier 14kg og har 3stk strømforsyninger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja denne også trøkka veldig. Den hadde også rimelig bra lyd hørtes det ut som. Jeg prøvde høytalerne(optonica cp5000) først med denon pma 1080, så med optonica forsterkeren. Jeg fikk ikke testa veldig mye eller hørt veldig mye etter, men det hørtes faktisk ut som om optonicaen var hakket vassere enn denonen. Jeg trengte ikke skru så mye på volumet før det ble høyt(1/3 del av maks var høyt, og 1/2 av maks var så høyt at jeg ikke turde å skru mer, ihvertfall ikke der og da).

Har lest at disse forsterkerene har en strømforsyning til hver av kanalene og en til forforsterkeren. Det står bakpå min at den trekker 530watt fra strømnettet, så det er nok rimelig strømsterke forsterkere med god kontroll. Har ikke veid min, men tipper den veier 16-17kg. Den vesentlig tyngre og bedre bygd enn denonen som jeg har.

Gleder meg til å komme tilbake til leiligheta å få prøvd dette utstyret mer!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noen bilder og data for de aktuelle apparatene: