Gamle og tørre kondensatorer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gamle og tørre kondensatorer.

Mulig jeg kunne/burde postet dette under diy, men siden det er vintage det gjelder, så legger jeg tråden her.
    Nå har jeg kommet over et par gamle monoblokker som jeg mest sannsynlig bare kommer til å hente uansett.
    Den aldrende eieren fortalte at de ble satt bort for maaaaange år siden, da han ikke var i stand til å finne riktige verdier på kondensatorene som da var på grensen til å tørke ut.
    I dag er det nok noe lettere å finne både det ene og det ande av sånt, men om det fortsatt er merkelige kondensatorverdier jeg treffer på så må det vel være alternativer.
    Så om jeg husker riktig i min elektronikklære, kan jeg sette inn kondensatorer som tåler litt høyere voltstyrke, bare ikke mindre.
    Og om det kommer til for høye verdier for å få alt til å passe sammen, så må likeretterdiodene også byttes.
    Har jeg ikke litt rett så langt?
    Men hvordan finner jeg ut forholdet mellom likeretter og kondensator da?
    Er noe rusten i dette, men har det med å komme fort inn i det igjen om jeg bare får det rette sparket bak.
    Blokkene er visst såpass gamle at det hadde vært moro å fått liv i dem igjen, og gjerne gledet en eldre herremann som har tatt vare på den i alle de her årene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kondensatoren du setter inn må som du sier tåle samme eller høyere spenning (voltstyrke)

Kapasitansen bør være minst like stor som den er på de som står i fra før, og du skal ha ganske mye større verdi før likeretterdiodene må skiftes i de aller fleste tilfeller.

Vet du hvor stor kapasitans/spenning de som står i nå er merket med?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ikke hvilke verdier det var snakk om enda.
    Den gamle mannen måtte få litt tid på seg til å finne dem frem, men mente (så vidt han kunne huske) at det var noe 80 volt lytter som stod der.
    For å være helt ærlig så hørte jeg ikke så veldig godt etter, da det i første omgang bare var tomt tursnakk iblandt bekjente i skogen.
    Med vind i ørene blir det gjerne ufint å si, HVA? hele tiden også.
    Men han har mer enn en gang fortalt om de fantastiske blokkene som han en gang hadde i stua.
    Først da jeg spurte om hvor de hadde endt opp, var det han fortalte at han hadde dem enda.
    Jeg aner ikke merket engang enda, men de kostet visst en hel formue av hans hardt oppsparte midler den gang da...
    Så i denne omgang så prøver jeg bare å forberede meg...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger spent med

Bilder hadde vært moro
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •