Problemer med Huldra 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med Huldra 10

Hei igjen.

Nå har jeg fått et problem med min Huldra 10. Problemet er at utgangstransistorene ryker når jeg setter de i. Problemet starta med at den midterste sikringen på 5 Amp. gikk. (S1003) Bytta til ny, men samme problem; den røk med en gang jeg satte strøm på forsterkeren.
    Derimot da jeg tok ut alle transistorene gikk ikke sikringen, det gikk også bra med tre av transistorene i. Med den siste i røk sikringen igjen. Nå kom det jo i midlertid en del røyk fra transistorene da jeg satte de i.

1. Betyr dette at transistorene er ødelagte, eller er det en feil som ligger et annet sted?

2. Er det noen i Tromsø som kan reparasjon/enkelt ev. avansert vedlikehold av Tandbergprodukter?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ikke finnes noen i Tromsø, så får du i alle fall gode råd og tips her: AlternativAudio • Hovedside

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det virker som du allerede har byttet noen deler selv, så kan du vel prøve å handle med Tandberg Radio Shop. (Husker ikke adressen)
    De har ihvertfall både nye og brukte deler til svært overkommelige priser.
    Mulig de kjenner til feilen du har også?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Send den til Ivar Midtskogen - han er ekspert her og gjør en god og hurtig reparasjon og er ikke dyr, må regne med en tusenlapp.

Du kan ganske sikkert regne med at drivertransistorene også er røket, så du må bytte minst 4 transistorer i hver kanal. Driverne pleier å være mer følsomme på disse modellene fra Tandberg. Det neste er å sjekke utgangskondensatoren - er denne lekk, slipper DC ut - det er også en mulig feilkilde. Du må måle om det er 0V på høyttalerutgangen når det står full spenning på utgangstrinnet.

Jeg var vel den som i sin tid re-introduserte Huldra 10 til hifi-folket nå i nyere tid. Har skrevet mye om denne på flere fora, bl.a. en enkel service-veiledning f.eks. her:
    http://avforum.no/forum/vintage-audi...0-service.html

Spørsmål: Har du sørget for å koble den om til 240V nettspenning ? Se veiledningen. Ellers blir den stresset av for høy spenning. Har du service-manualen ? Et must før man griper til loddebolten.

Huldra 10 er en formidabel tuner-preamp, og reparasjon lønner seg alltid når apparatet ellers ser pent og ordentlig ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte akkurat Ivar Midskogen, der var kun en dame hjemme som heller ikke hadde fått tak i Ivar. Han var reist til Italia i Januar, og ingen hadde hørt fra han siden.

Jeg har ikke skifta til 240 volt ennå, men da går jeg og gjør det nå. Er det å skifte plassering av den røde kabelen på pinne nr. 2 fra høyre til nr. 1 fra høyre sett fra front?

Har målt de fire transistorene, og etter hva jeg måler er det en av de som er feil på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den røde kabelen skal være på pinnen der bak lengst til høyre. Du ser at forsyningsspenningen går litt ned.

Ja håper du finner feilene. Den er egentlig ganske grei å reparere - de store TR1000 o.lign. er atskillig verre å få til pga større effekter.

Får også håpe Ivar Midtskogen dukker opp igjen - eller at vi kan anbefale flere Tandberg-reparatører.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre. Da skal jeg starte med det nå.

En annen ting, nå har jeg klart å surre til plasseringen av BD610 og BD609, noen som kan svare på dette også?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er typebetegnelsen på disse transistorne?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •