Tandberg Huldra 10 service

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg Huldra 10 service

Her kommer en enkel service-forskrift for Huldra 10 (og andre gamle forsterkere/receivere) som ofte vil være tilstrekkelig til å bringe apparatet i topp stand.

Justering av tomgangsstrøm, Huldra 10 som eksempel:

Du løsner de to skruene på høyre sidepanel, som tas av. Deretter skyves topp-platen litt mot høyre (mot den åpne siden) og løftes av. Du har nå tilgang til alle justeringer - de små trimme-potensiometerne på flere steder i apparatet. Bak mot utgangstransistorene på printet sitter R 721-722 (venstre og høyre kanal). Ved å dreie med urviseren øker du strømmen.

Bruk for all del en isolert liten skru-trekker - f.eks. tape rundt metallklingen, ellers risikerer du å lage kortslutning når skrujernet berører andre komponenter v/uhell.

Du måler spenningen over emitter-motstandene R 749-750 (0,18 ohm). Her må du bruke testledninger med isolerte målepinner med gripeklør (Clas Ohlson nr. 32-85 - igjen, dette er standard for å unngå kortslutninger ved uhell under måling.

Juster til spenning 11 mV = 60 mA strøm ved høyttalerdrift. For liten klasse A forforsterker, juster ned til 6 mA strøm (1,1 mV). Dette er små spenninger, men ikke noe problem for et godt universalinstrument. Sannsynligvis fungerer receiveren fint uten noen justeringer her - i praksis viser det seg at tomgangsstrømmen har gått litt ned på gamle apparater. Som ren preamp fungerer Huldra 10 flott uten å senke tomgangsstrømmen - men det blir luftigere og lettere gjengivelse etter endring.

Husk å slå av forsterkeren til du har prøvd alt og vet hva du gjør. Den skal så helst stå på 15 minutter før alt har stabilisert seg.

Et siste tips: Trimmepotmetere som har stått urørt i 30 år kan være ustabile pga dårlig kontakt etter justering. Det anbefales derfor først å rense med spesial-spray, som anvist nedenfor. Drei litt rundt flere ganger mens sprayen fordamper. Så skal nok kontakten være i orden. Husk å merke deg hvordan de stod opprinnelig.

Hvis inngangs DIN-kontaktene har vært utsatt for hard mekanisk press, kan det være brudd på printet, som repareres med å lodde på tynne metalltråder (avisolerte ledninger).

Og du MÅ ha kretsskjema/diagram, som du bl.a. kan kjøpe her:
    Norsk Radiohistorisk Forening

Service på Huldra 10:

Typisk opplever man etter å ha børstet støv av en slik, at det mest kan høres diverse sprake-lyder og sus i høyttalerne og heller lite musikk eller radio. Dette henger sammen med at disse gamle receiverne ble designet med såkalte trykkvendere til betjening av de mange funksjonene, og etter mange års lagring (uten å bli brukt) er kontaktene i disse belagt med fettrester, eller oksyderte, slik at normal funksjon ikke lenger er mulig. Og siden t.o.m. strømforsyning til visse kretser skjer gjennom disse bryterne, så er det ikke så rart at den gamle receiveren ikke virker lengre. Men typisk er dette veldig enkelt å reparere 100 %.

Man må anskaffe såkalt "verktøykasse på boks": rensespray og smørespray ("Kontaktspray"). Merk at vi her altså MÅ bruke TO helt forskjellige typer spray. Først må alle brytere og potmetere (også de små under dekselet og baksiden på f.eks. Huldra 10, m.fl.) behandles med avfettingsmiddel (rensespray, elektronikkrens), deretter vanlig kontaktspray som smører (oljeaktig hinne hindrer senere oksydasjon). Sørg for å spraye slik at ihvertfall noe kommer på innsiden inne i komponentene som skal renses. Bryterne, m.m. må betjenes aktivt under prosessen. Brukes kun vanlig kontaktspray, kommer feilene tilbake etter en måneds tid.

Det viktigste er å bruke spray-typer som anbefales av vintage radio-forhandlere. Gjerne fra Svalander i Sverige:
    Svalander Audio AB
    Jeg har tilfeldigvis kjøpt mine fra USA:
    Antique Electronic Supply

De to spraytypene jeg selv har heter a) "Big Bath" Contact Cleaner, og b) "CaiLube MCL" moving contact lubricant.

Ellers finnes det nå til og med spesialtyper spray som deponerer tynt metall på slitte kontakter. De er nok ikke billige, men faktisk skal det mye til nå at ikke en vintage radio kan bringer opp til full kvalitet igjen. Ofte er problemet oksydasjon i kontakter pga lang tids lagring uten bruk.

Hvis skalaviseren ikke flytter seg når man dreier på AM tuning - kan skje på AM-delen med sin store dreiekondensator - er det bare å spraye elektronikkrens på akslingen ved lagrene så går den lett rundt igjen. Etterpå gjerne oljeholdig spray.

Husk å koble om nett-trafoen fra 220V til 240V (på Huldra 10: den røde ledningen bak på trafoen flyttes et trinn til høyre (må loddes). Så varer også pærene mye lengre. Skala-pærene (Huldra 10 og mange andre) er vanlige 6,3V/0,3A pærer som skrues inn og ut, kan sitte litt fast. Kjøper du 100 stk. får du dem billig fra Elfa i Sverige. Egentlig ble det brukt spesialpærer med sølvbelegg for å gi bedre spredning av skalabelysningen.

Etter denne jobben, som du gjør selv, er sannsynligvis radioen helt flott og fungerer prikkfritt. Støy og sus, f.eks. RIAA-inngangen, skyldes ofte problemer i brytere, m.m. Og ved jevnlig bruk vil feilene ikke komme tilbake.

Deleliste til reparasjon av Tandberg Huldra 10:

Elfa 33-104-89 Treg sikring 5x20 mm, 200 mA
    Elfa 33-102-32 Flink (hurtig) sikring 5x20 mm, 5 A
    Elfa 33-412-03 Glødelampe E10, 6V/300 mA

AES S-C19-902 Big Bath Degreaser/Cleaner
    AES S-CMCL CaiLube Contact Lubricant

AES = Antique Electronic Supply i USA:
    Antique Electronic Supply

Jeg har i ettertid funnet en leverandør av de bittesmå 5V-pærene som brukes i de elegante grønne indikator-feltene for filtre, mono og muting på din Huldra
    10.

Importør: RS Components Norge, http://www.rs-components.no

cat. no. 193-4897 T1 lamp 5V/115 mA, pris kr. 4,70/stk.

For leveranse til vanlig forbruker må Per Velde AS kontaktes (e-mail).

Per Velde AS
    Phone: +47 52 70 25 00
    Fax: +47 52 70 25 25
    e-mail: em@pervelde.com
    Per Velde AS

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For de som ikke vil/kan gjøre service-arbeider selv, så finnes det et glimrende vintage radio-verksted her:

Ivar Midtskogen tar på seg reparasjoner av Tandberg radio, båndspillere og TV. 20 års erfaring i denne bransjen. Også andre merker. Jeg har fått reparert og trimmet vintage forsterkere og tunere fra Pioneer, reiseradioer fra Schaub-Lorenz, m.fl.

Kontakt:
    Ivar Midtskogen
    Fossumgata 11
    3340 Åmot
    (Buskerud)
    Tlf: 91382475
    E-mail: midti@online.no

Og NRHF har sin Radiodoktor:
    E-mail: tor_fander.lende@chello.no
    Norsk Radiohistorisk Forening

Og så har vi jo Tandberg Radio Shop (nettbutikk), som fører mange slags deler til Tandberg:

Tandberg Radio Shop

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til en link til Tandberg service verksted på Voss med 30 års erfaring.

Kontaktinfo:
    ME-SERVICE, Olav Tlf: 56511535
    Er og reperatør for Tandberg Radio Shop med link nederst til høgre på sida deira.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja flott, alle service-firmaer med god innsikt i Tandberg, vintage og rør bes gi lyd fra seg. Det er mange eiere som har behov for service. Og de som har fått utstyr reparert kan jo poste sine erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har også hørt positive ting om følgende firma:

Rikstad Servicesystemer
    Kontaktinformasjon, Rikstad Servicesystemer:
    Telefonnummer: 63 86 58 20
    Mobiltelefon: 90 60 76 01
    Besøksadresse: Vestli
    1963, Fosser
    Hjemmeside: RIKSTAD SERVICESYSTEMER

Epost: jan-riks@online.no
    Kontaktperson: Jan-Iver Rikstad

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og så er det Tor Modalen, Oslo, med følgende firmaadresse:

teletor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Husk å koble om nett-trafoen fra 220V til 240V (på Huldra 10: den røde ledningen bak på trafoen flyttes et trinn til høyre (må loddes).
    Hei, ny her og har funnet en Huldra 10 som jeg vil ta i bruk på hytta.
    Har lest en del, bl.a. det som står over. Finner ut at mitt eksemplar har to røde ledninger på trafoen (se bilde) Er den da satt opp for både 220 og 240 volt, så jeg slipper å modifisere noe her?
    Noen som har et tips til hvor jeg kan få tak i FM-antenne til denne?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du muligens er på feil side av trafoen.På andre siden skal det være en ledig pol,som er beregnet for 240V.Antenne bør du få kjøpt hos de aller fleste brunevarebutikker enda.Innvendige antenner er nok mest vanlige etterhvert,men jeg vil anbefale deg en utvendig,om du har mulighet til det.Helst en tre,fire eller fem-elements FM antenne,der "fem" er den som tar i mot best.Ev en utvendig sirkulær dipol,som er en grei løsning om det er noenlunde gode mottaksforhold i området.Den har ingen element,men består kun av en stiv,foldet,aluminiumsdipol som er sirkulært formet.Det er muligens sistnevnte som er enklest å få tak i uten bestilling i dag.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, ser det nå, det er vel den ledige polen som sees helt oppe i bildet!
    Forskjell på fremme og bak på en trafo ja.
    Ville vel helst ha en original antenne, men får se litt på hva som er i handelen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i grunn ikke noe som kan kalles en "original" antenne.Den gangen de var nye var det også vanlig å kjøpe det som ellers fantes på markedet.De utvendige antennene har ikke forandret seg spesiellt mye-egentlig.Litt bedre gain på de nye kanskje,men det er jo bare av det gode.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tandberg TB 3600XD

Hei,

dette er kanskje litt OT, men jeg fikk ikke startet egen tråd. Jeg vært hjemme og "lånt" fadern's gamle Huldra 10 og TB 3600XD. Huldraen hadde ALLE kjente feil, så det var enkelt å fikse opp selv. TB'en er det litt verre med. Når jeg setter på strømmen går motoren for spolebåndene også lyser det ikke i noen lamper. Jeg har ikke fått prøvd lyden fordi jeg må skifte noen bremseklosser først.

Er TB'en (veldig) enkel å reparere eller bør jeg satse på å sende den bort?

Jeg har veldig lyst til å få den til å fungere igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Huldraen oppe og går på en fortreffelig måte. Fikk tak i "original" antenne fra en sambygding og tar inn alt jeg ønsker av FM-programmer.
    Til musikken bruker jeg MP3-spiller med innlagt 12-15 timer favorittmusikk. Spilleren er koblet til Tape-inngangen ved hjelp av en slik: 5 pin DIN to 3.5mm Stereo JACK - IPOD to QUAD NAIM A&R - eBay (item 120311276096 end time Feb-25-09 13:07:31 PST)
    Fungerer utmerket og anbefales. Ikke mye CD-skifting her nei.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Flott tråd, har fulgt flere av tipsene her, og tror min H10 skal bli bra. Men er en ting som virker helt umulig. Den store dreiekondensatoren på AM sitter fortsatt bom fast. Jeg har prøvd tipset som Kjell har skrevet i starten, med rensespray i akslingen, men det hjelper ikke. Prøvde å rense opp litt på det som finnes av bevegelige deler inni den massive klossen, men den står fortsatt like fast.. Dette er vel et håpløst tilfelle da? Eller eller har noen et lurt triks på lager?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det går garantert å fikse, bare du kommer til med rensespray inni på akslingen, slik at det blir mulig å løsne størknet fett. Tror du må demontere den noe - husker jeg gjorde det, men det er mange år siden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg må demontere den litt ja. Blir liksom flere problemer for hvert jeg løser...Mulig jeg har tatt meg litt vann over hodet ved å prøve å gjøre denne oppussingen selv, men jeg har tro på at alt går bra om man bare bruker tid, og ikke fristes til å gjøre lettvinte løsninger.

H10'en er nok dessuten mye mer skitten innvendig enn jeg trodde i starten, noen som har tips om hvordan man kan blir kvitt dette? (ser ut som det er endel gammel tobakksbelegg her også desverre) Foreløpig har jeg brukt rensespray på en q-tip for å komme til her og der, men det tar LANG TID...hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.

For hva det er verdt - disse rådene har jeg fått av hobbyreparatører, men ikke prøvd selv:

1) AM-dreiekondensatoren: Sett loddebolten på akslingen og varm den opp, så løsner den etter hvert.

2) Du kan "bade" hele enheten i isopropanol hvis den er gjennomskitten, og tørke den ut et varmt sted, over natta e.l. Pass for brannfare.

Eget ansvar!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal varme opp med loddebolt,må du påføre ny smøring før det blir kaldt igjen,ellers kan det bli fast for godt!!

Om du velger et isopropanolbad,som antagelig vil hjelpe,så ikke dypp mer enn akslingen under.Ellers risikerer du at påskriften i fronten forsvinner i samme slengen.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikel
    Hmm.

For hva det er verdt - disse rådene har jeg fått av hobbyreparatører, men ikke prøvd selv:

1) AM-dreiekondensatoren: Sett loddebolten på akslingen og varm den opp, så løsner den etter hvert.

2) Du kan "bade" hele enheten i isopropanol hvis den er gjennomskitten, og tørke den ut et varmt sted, over natta e.l. Pass for brannfare.

Eget ansvar!
    Skal prøve loddebolt-trikset.

Når det gjelder punkt 2, mener du virkelig å bade hele receiveren i isopropanol?!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skuffen79
    Skal prøve loddebolt-trikset.

Når det gjelder punkt 2, mener du virkelig å bade hele receiveren i isopropanol?!
    He he, ja det er faktisk det jeg har blitt rådet til, av en hobbyreparatør som hadde dette som standardmetode. Han brukte kondensfjerner fra bensinstasjonen, bløtla hele hovedkortet (neppe hele kabinettet, tror jeg, jf. Ulfsns råd), og satte det til tørk på 50 grader i steikeovnen (!!).

Altså dette er såpass eksperimentelt at jeg vil ikke "råde" noen til det. Men prinsippet om å skylle gjennom med isopropanol og la tørke er jo interessant. La deg gjerne opplyse av noen kyndigere enn meg også......

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TUT-TUT!! Dette er virkelig litt i drøyeste laget,Isopropanol fordamper riktignok raskt av seg selv,men i et bad stiller saken seg litt anderledes.Den kan ta knekken på litt av hvert da.Vi snakker tross alt om bortimot ren,men udrikkelig sprit her.Dypp i så fall kun det området du skal løse opp,i dette tilfelle akslingen,og pass godt på at du ikke kommer borti oppløselige deler,som gummi,noen typer plastdeler som ikke tåler dette,lakk og påskrift osv.
    Et rent printkort vil sannsynligvis komme greit fra et langvarig isopropanolbad,om det ikke sitter andre,oppløselige deler fast til det.
    Tørkemetoden i stekeovn slår meg som unødvendig,ettersom såpass ren sprit vil fordampe av seg selv innen kort tid i friluft,men ham om det..
    Mvh Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •