Tandberg Huldra 10 service - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enden på visa:

AM-kondensatoren viste seg å være klin umulig å ordne. Jeg fikk den ut, fikk renset den etter alle kunstens regler. Men den satt like fast.

Jeg fikk jo tak i H10'en svært billig på bruktmarkedet, og jeg tenker at den kanskje har vært gjennom en renserunde tidligere, og at vedkommende har prøvd trikset med å varme opp akslingen på kondensatoren med loddebolt, men antagelig ikke visst at (eventuelt glemt) at man må smøre den rett etterpå. Som Ulfsen sa, så kan den da bli sittende fast for godt....Og det gjør den på min! Utvilsomt! Som sement!
    Så da er det bare å skaffe en ny. Nå er det ikke så mye å høre på AM, men det er likevel gøy når alt virker.

MEN de gode nyhetene er at jeg, en fullstendig grønn nybegynner uten noen som helst erfaring, har klart å fikse radioen min! Bortsett fra AM så fungerer den helt greit nå. Det er fortsatt endel ting som må gjøres for å få den i tipp topp, så jeg skal nok fortsette litt med den. Men med tanke på at den var fullstendig ubrukelig da jeg fikk den, så er jeg fornøyd. Dette har vært en morsom prosess, og jeg gleder meg til å bli mer erfaren med dette med tiden!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget over her ble skrevet i dag...Endret et gammelt innlegg

(og nei...jeg la ikke hele stasen i isopropanol....Jeg brukte lang tid med q-tip istedet)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jeg klarte å løsne AM søkeren i dag:-D Fulgte smøretipsene og etter en stund med knoting løsnet det.
    Det eneste som ikke fungerer på min nå er signalmeteret for AM/FM. Når jeg skrur på AM søkeren kommer det av og til små "knepp" fra signalmeteret og viseren beveger så vidt på seg.
    Noen kjappe løsninger på dette, eller trengs det nytt meter?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du nye signalmetere til H 10 ol. De går rett inn,men har litt anderledes merking.Det kan ordnes ved å flytte over merkingen fra det gamle.Om du er litt fingerferdig og forsiktig i forhold til nålen,så går det greit.
    PS.Send Ask en mail.Ikke kast bort tid med å se over nettbutikken hans.Den er for de mer "innvidde" i terminologien!
    Ask & Co. Elektronikk
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rengjøring/smøring av knapper

Har flere gamle Tanbergradioer (bl.a Huldra 10) hvor knappene er trege/sitter fast og ikke holder seg inne. Har brukt CRC Electronic cleaner spray på de og de blir bedre en stund. Men etter en tid blir de trege og holder seg ikke inne. Ser av innlegg nr 1 at det anbefaler rengjøringsspray + smørespray. Finner imidlertid ikke den anbefalte smørespayen.

I servicemanualen for H10 er det anbefalt vaselin på knappene. Biltema har vaselinspray (art nr 36-525). Men den er vel laget for biler/maskiner. Er det noen som har erfaringer med rengjøring-/smørespray, evt lenke til der de kan kjøpes.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Her finner du nye signalmetere til H 10 ol. De går rett inn,men har litt anderledes merking.Det kan ordnes ved å flytte over merkingen fra det gamle.Om du er litt fingerferdig og forsiktig i forhold til nålen,så går det greit.
    PS.Send Ask en mail.Ikke kast bort tid med å se over nettbutikken hans.Den er for de mer "innvidde" i terminologien!
    Mvh Rune
    Her mangler vel lenken. Kan du legge inn den?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvfølgelig.Tabbe!! -men her er den:
    Ask & Co. Elektronikk
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Justering av tomgangsstrøm, Huldra 10 som eksempel:

Du måler spenningen over emitter-motstandene R 749-750 (0,18 ohm). Her må du bruke testledninger med isolerte målepinner med gripeklør (Clas Ohlson nr. 32-85 - igjen, dette er standard for å unngå kortslutninger ved uhell under måling.

Juster til spenning 11 mV = 60 mA strøm ved høyttalerdrift. For liten klasse A forforsterker, juster ned til 6 mA strøm (1,1 mV). Dette er små spenninger, men ikke noe problem for et godt universalinstrument. Sannsynligvis fungerer receiveren fint uten noen justeringer her - i praksis viser det seg at tomgangsstrømmen har gått litt ned på gamle apparater. Som ren preamp fungerer Huldra 10 flott uten å senke tomgangsstrømmen - men det blir luftigere og lettere gjengivelse etter endring.

Jeg tror jeg trenger å få dette inn med en litt mindre skje.
    Nå har jeg prøvd to "vanlige" multimetere, men får mye høyere målinger enn de nevnte. Jeg måler alt fra 100mv til 1000mv mellom disse mostandene.
    Men helt konkret; skal man ha ene målepinnen på benet til den ene motstanden(R749), og andre på benet til den andre motstanden(R750)?
    Det er jo bare ett "ben" synlig på begge disse motstandene, ellers må man under printkortet..?!
    Beklager for inkompetansen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden de to motstandene sitter i hver sin separate forsterker har de ingenting med hverandre å gjøre. Du må finne begge bena på hver motstand - det finner du ved å studere skjemaet og se hvor de går videre -så finner du et annet punkt du kan måle på. Alle komponenter er jo loddet til hverandre, slik at hvert ben kan finnes på minst to steder, gjerne flere. Det blir en del arbeide, men det må altså til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner Huldraen å høres ut som noe igjen..!
    Den H10 jeg brukte inntil igår var bare på lån (modifisert av I.Midtskogen), og måtte prøve å gjøre modifiseringen på min egen da jeg synes dette høres *vesentlig* bedre ut enn slik den er originalt.

Det høres bra ut foreløpig; det eneste jeg er usikker på er motstandene på hodetelefonutgangen.
    Her ble jeg litt utålmodig, og brukte 4 stk 100ohm/0,6w motstander jeg hadde liggende.
    Tenkte det skulle gjøre det omtrent samme jobben, jeg koblet 2x100ohm i parallell på hver kanal, og alle fire til felles jord.
    Gir dette samme resultat, eller er jeg helt på på viddene?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det bør være riktig. Hyggelig at du fikk det til. Det er jo lærerikt å gjøre det selv, så klarer man mer også senere. Hvilket er nødvendig siden industrien idag stort sett ikke klarer å gi oss god lyd.

Ja lyden blir bedre når du skrur ned tomgangsstrømmen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg strevde veldig lenge med min AM kondensator til Huldra 10'en.

Fikk den til å sige litt fram og tilbake når jeg holdt jevnt press på plasthjulet over lang tid. Dyttet vekk låseringen (E-klip) og sprayet, og etter hvert fikk jeg presset akselen inn samtidig med at jeg dreide den, og sprayet på innersiden av akselen og dreide videre og slet forsiktig utover på hjulet.

Etter mange mange ganger fram og tilbake så løsnet det, og nå triller det som nytt...

Tips! når man tar i plasthjulet og øvre press på det så må man ikke gi seg... ikke press for hardt, men hold presset,,, og så ser man at det forandrer seg... millimeter for millimeter... det begynner å sige veldig sakte i begynnelsen.

Plundret litt med å få låseringen tilbake på plass, men etter litt plundring så var den på plass. Brukte to skrutrekkere og en pinsett.

Nå er det bare at jeg får ordnet meg med en lang strekkantenne til AM'en.
    Har ikke tenkt å bruke håret til det, som jeg gjorde en gang for lenge siden bak på katodestrålerøret på en TV.... joda, jeg lever enda, selv om det var svart en stund.

Bill

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal koble på en høyttalerkabel til den sånn høyttalerplugg på Huldra 10 (en vanlig plugg med en firkant og en liten runding)
    Er det nøye hvordan jeg skrur disse på med tanke på + og - ? Hva er + og hva er - ? Skal de være samsvar med + og - på høyttaleren??

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,det er absolutt viktig. Du setter det du velger som minus på kabelen fast i den største,avlange polen på pluggen,og pluss fast på den minste,runde.
    -Og det skal selvfølgelig være koplet riktig på høyttaleren også.Minus fra forsterker,skal inn på minus på høyttaler også.Samme for pluss!
    Da blir det rett! ;-)
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Knotter til Huldra 10

Jeg har en Huldra 10 som jeg planlegger å bruke sammen med et par Infinty Reference 20 som jeg nettopp har skiftet "surrounds" på. Radioen mangler en knott på trykknappen. Hvor får man tak i slikt?

Har også tenkt på muligheten for å bruke den til PC'anlegg. Det skulle vel ikke være noe i veien for at det skulle gå, men da trenger jeg en overgang fra 5-pins DIN-plugg til mini-jack. Noen som vet hvor man får tak i slikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvammen
    Jeg har en Huldra 10 som jeg planlegger å bruke sammen med et par Infinty Reference 20 som jeg nettopp har skiftet "surrounds" på. Radioen mangler en knott på trykknappen. Hvor får man tak i slikt?

Har også tenkt på muligheten for å bruke den til PC'anlegg. Det skulle vel ikke være noe i veien for at det skulle gå, men da trenger jeg en overgang fra 5-pins DIN-plugg til mini-jack. Noen som vet hvor man får tak i slikt?
    Overgangsplugg har de f.eks. på ELFA. Bruker selv en sånn når jeg kobler I-Phone/I-Pod til Tandberg.
    Knotter/trykknapper er det nok mange som har på deleapparater osv.
    Alternativt sjekk: GpFweb.com

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •