Tandberg Huldra 10 som forforsterker (tuner-preamp)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg Huldra 10 som forforsterker (tuner-preamp)

Etter mange forespørsler skal jeg poste her et sammendrag av min beskrivelse av vintage-modellen Tandberg Huldra 10 anvendt som forforsterker. Dette gjelder også for andre, lignende Tandberg receivere fra tiden rundt 1970 og like etter.

De beste Huldra 10 er serienr. fra 477000 til 484000 - de tidligere hadde noen skjønnhetsfeil m.h.t. betjening og kanskje ikke helt så god lyd. De aller første brukte dessuten en IC i phono-delen istedenfor diskret teknikk. Og de senere var "for moderne", den trafokoblede diskrete mellomfrekvens i FM-delen ble erstattet med enklere IC-kretser uten trafoer - dette høres på radio-lyden. M.a.o. de siste Huldra 10 begynte å ligne på Huldra 11, som tilhører 2000-serien.

Ved oppstart: Hvis en Huldra 10 har stått ubrukt i mange år, så tar det ca. 3 dager før alle kondensatorer har reformet, og først da vil den lyde "normalt". Et slikt apparat bør dessuten gå gjennom en lett service (som alle kan klare) før regelmessig bruk.

Ved oppstart av gamle kondensatorer kan disse i begynnelsen ha en betyderlig lekkasje-strøm - av og til så mye at en sikring kan gå. Det er bare å bytte sikringen og prøve igjen, men en kort puls: la den stå på noen minutter, deretter av, så på igjen flere ganger. Eller start den med en 110V-trafo og la den stå på slik 1-flere dager, før full spenning settes på. Som regel er dette ikke nødvendig, og etter 3 dager er alle lekkasjer borte.

Tandbergs gamle receivere har topp tunerdel - god musikk-kvalitet, fremragende artikulering av stemmer - jeg har hatt mange moderne tunere, f.eks. dyre Sony - som alt moderne tynn og pistret i lyden. Tandbergs gamle er bare topp.

Kan også nevne at Huldra 10 anvendt etter min oppskrift som pre fikk topp-test i Fidelity nr. 10 - konkurrerte der med en Krell forforsterker til 40.000 kr.

En gammel transistor Tandberg-receiver (tidlig 70-tall) er noe av det ypperste high-end som finnes, hvis den anvendes som en forforsterker. Men da bør man gjøre noen små inngrep, hvor man kobler den om fra 2x25W utgangseffekt til kun 2x1W i klasse A.

Dette gjøres ved :

1) ta ut signalet over hodetlf.-utgangen, som belastes eksternt med ca. 50 ohm (1-2W motstand), hvilket gir en intern belastning på ca. 150-200 ohm.
    2) å skru ned tomgangsstrømmen fra ca. 60 mA til ca. 6 mA (10 ganger).

Utgangstrinnet blir nå en liten lavohmig forforsterker-utgang, og strømforsyningen belastes minimalt. Naturligvis fungerer det flott uten å senke tomgangsstrømmen - men det blir luftigere og lettere gjengivelse etter endring.

Og så får man en god RIAA forsterker og AM/FM-tuner på kjøpet.

Anbefalte receivere:

Huldra 8-9-10
    HiFi-FM
    TR-200

Altså modeller t.o.m. 1000-serien (1968-75). Selv foretrekker jeg Huldra 10 innenfor visse serie-nummere, som nevnt ovenfor. Den effektsterke TR-1000 kan selvfølgelig også brukes som forforsterker ifølge ovenstående (med kraftig redusert tomgangsstrøm), men den klarer seg jo godt også som kombinert pre + power amp. TR-1000 har f.ø. en egen utgang ("Tape 3") fra forforsterkeren som også kan brukes. TR-1010 er samme med AM i tillegg.

Den senere 2000-serien har kanskje det peneste utseendet, men er etter min mening allerede litt for moderne lydmessig - i 2000-serien finner vi DC-utgang og symmetrisk oppbygging, mens de eldre modellene var oppbygget med single-ended teknikk, kondensator-utgang og lyder rett og slett bedre.

Ikke alle de eldste modellene hadde egen hodetelefon-utgang. Da etablerer man en tilsvarende kobling ved å lodde sammen et lite nettverk av to 1-2W motstander på 150 ohm i hver kanal - en i serie, deretter en til jord. Dette nettverket kobles til DIN høyttaler-kontaktene, og man har så en hodetelefon-utgang, som til slutt skal belastes med den før nevnte 50 ohm-motstanden.

Receiveren brukes altså som forforsterker - så kan man bruke en moderne (rør eller transistor) utgangsforsterker, og man kan gjerne anvende et (trafo-koblet) rørtrinn mellom CD-spiller og inngang for Tape eller Aux på receiveren. Kosmetisk er det enkelt å lage en liten etikett med CD (svarte bokstaver på sølv-folie eller blank folie), som klistres over Tape eller Aux på fronten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huldra 10 og Music Angel

Hallo,kan jeg bruke denne løsningen for å få radiodelen inn på aux inngangen på Music Angel,eller er det greit å bruke "Tape monitor"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du føler at du trenger en forforsterker så bruker du denne. Er det kun tuner-funksjonen du er ute etter så kan du benytte Tape Rec-signalet på Tape-kontakten eller Aux-kontakten bak. Ulempen da er at du må inn og fjerne/endre på noen motstander.

Huldra 10 er en utmerket forforsterker - og hvis du skal koble forskjellige programkilder til Music Angel (CD-spiller, andre), så synes jeg preamp-løsningen gir høyere subjektiv lydkvalitet. Det blir fyldig og flott og så god gammeldags bass.

Hvis Huldra 10 skal benyttes som pre på en forsterker med volumkontroll foran inngangen, som Music Angel, er det ikke nødvendig å belaste utgangen på Huldra 10 med de nevnte 50 ohm. Man må bare skru volumet ned på den etterfølgende forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visste ikke hvor jeg skulle poste dette her, men har bestemt meg for å bruke Huldra 10 som preamp, men er litt usikker på effekttrinn.

Er litt begrenset økonomisk så jeg har bestemt meg for en eldre bargain-forsterker som sluttrinn.

Tør jeg spørre kjapt om du har noen preferanser/tips her?

Har kommet over flere Rotel-forsterkere som RA 870BX, RB-1000 o.l. til 1000-1500 kr ca, og det er her jeg hadde tenkt å havne prismessig.
    Er ikke gjerrig, bare interessert i best mulig lyd, men har ikke mye penger.

Jeg har et par Klipsch Synergy F3, Huldra 10 og Denon DCD 2560, DIY-kabler.'

Er på jakt så åpen og livlig lyd som mulig, er ikke interessert i å "temme"/dempe dynamikken i Klipschene selv om jeg er klar over at disse ikke er feinschmekker-materiale

Hadde vært utrolig nyttig med noen kjappe tips, gjerne bare i form av Merke+typebetegnelse slik at jeg har noe å gå etter.

På forhånd takk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

1) ta ut signalet over hodetlf.-utgangen, som belastes eksternt med ca. 50 ohm (1-2W motstand), hvilket gir en intern belastning på ca. 150-200 ohm.
    Heisann. Har ingen erfaring med loddebolt og denslags.
    Vil det være noe poeng i å koble direkte fra hodetelefonutgangen i front, og inn på en integrert forsterker uten å lodde på motstand/skru ned tomgangstrøm?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TAAB
    Heisann. Har ingen erfaring med loddebolt og denslags.
    Vil det være noe poeng i å koble direkte fra hodetelefonutgangen i front, og inn på en integrert forsterker uten å lodde på motstand/skru ned tomgangstrøm?

Ja det vil kunne fungere brukbart, men da må den integrerte forsterkeren ha en volumkontroll foran all elektronikk - det er f.ø. det vanlige. Så bare prøv. Volum må skrus godt ned.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt spørsmål, Kjell:

i disse digitale tider, vil det være fornuftig med en DAC mellom CD-spiller/PC og en Huldra?
    F.eks en som både har fixed volume og variable?

Og kan man i så fall koble høyttalere direkte på Huldra

Oppo CD spiller ---> Beresford DAC ---> Huldra ---> høyttalere

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja til alt, men Huldra krever lettdrevne høyttalere - da blir lyden flott. F.eks. Tandbergs egne HiFi System 20 eller klenodiene fra 60/70-tallet. Vil tro JBL-modeller fra 1970-74 (ikke senere !) vil være perfekte, men de er dyre på bruktmarkedet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja til alt, men Huldra krever lettdrevne høyttalere - da blir lyden flott. F.eks. Tandbergs egne HiFi System 20 eller klenodiene fra 60/70-tallet. Vil tro JBL-modeller fra 1970-74 (ikke senere !) vil være perfekte, men de er dyre på bruktmarkedet.

Herlig!

Jeg har nettopp anskaffet meg et par Dali 3b fra 80-tallet som er oppgitt til 90dB - høres kanskje ikke "lett" ut, men Dali er kjent for å være snille sånn sett.

Bruker du standard bananer på en Huldra eller er det noe spesialløsninger slik man må på signal inn med en overgang fra RCA til DIN.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerutgangene er de gamle DIN-kontaktene med en flat og en rund stift.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerutgangene er de gamle DIN-kontaktene med en flat og en rund stift.

Ok, kan jeg bruke slike?

B&O 2-pin DIN

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil kunne fungere brukbart, men da må den integrerte forsterkeren ha en volumkontroll foran all elektronikk - det er f.ø. det vanlige. Så bare prøv. Volum må skrus godt ned.

Da har jeg testa, og det låt bra det
    Er det så mye å hente på justeringstipsene dine at det vil lønne seg å sette bort Huldra'n til noen som kan utføre jobben?
    Jeg skal kun bruke den opp mot platespiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Tydeligvis et interessant tema dette med H 10 som pre. (etter antall visninger å dømme) Har fulgt tråder rundt dette på diverse fora en tid, men kan ikke huske å sett noe særlig tilbakemeldinger med hensyn til lydmessige resultater. Er selv veldig fascinert av denne gode, tidlige Tandberglyden. Det optimale hadde jo da vært en kombinasjon av denne lyden pluss litt mer "krefter"
    Prøvde selv en periode en 70-talls Pioneer som effektforsterker uten å bli helt overbevist. Mere kraft, men syntes jeg mistet litt av dybde og "trøkk", spesielt på lavt volum. Så hvis det sitter noen rundt om kring som mener de har funnet en fin kombinasjon(gjerne nyere effektforsterkere); kom med tilbakemeldinger!
    Mvh
    (en som ikke vil gi slipp på Tandberglyden)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Tandbergen inn i en eldre Onkyo 414pro med 2x70w ut i stereo, og synes det er bra med trøkk, men det virker som om jeg må dra på litt før det begynner å låte bra:-?
    Det låter uansett vesentlig bedre (mer oppløst) en å bruke platespilleren rett i Onkyo riaa'n.

Nå har jeg budsjett combo (Rega P2/Benz micro silver + Dali suite 2.5) men jeg plugger ikke ut Huldraen nå som jeg først har prøvd8)

Her ligger forøvrig hele testen som det refereres til i det første innlegget
    http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/10.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TAAB
    Da har jeg testa, og det låt bra det
    Er det så mye å hente på justeringstipsene dine at det vil lønne seg å sette bort Huldra'n til noen som kan utføre jobben?
    Jeg skal kun bruke den opp mot platespiller.

Nei, det trengs strengt tatt ikke mot platespiller alene. Derimot, ved digitale signalkilder vil den ekstra varmen, detaljeringen og luftigheten være et tydelig gode.

Men det er uansett bare å prøve for de som vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ok, kan jeg bruke slike?

B&O 2-pin DIN

Ja de ser fine ut.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble nysgjerrig på hva serienummer min Huldra 10 har og hvilket år den er fra.
    Finnes serienummeret noe annet sted enn på klistermerket på baksiden? Ser bare klisset etter merket som er vekk der.
    Av IC kretser så finner jeg totalt to små brikker, hvis det kan gi noen indikasjon?

Uansett så synes jeg det er veldig behagelig lyd i den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serienummer skal også være på et klistremerke inni radioen, på hovedprintkortet. Det er det i alle fall på mine 2 H10.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En gammel transistor Tandberg-receiver (tidlig 70-tall) er noe av det ypperste high-end som finnes, hvis den anvendes som en forforsterker. Men da bør man gjøre noen små inngrep, hvor man kobler den om fra 2x25W utgangseffekt til kun 2x1W i klasse A.

Dette gjøres ved :

Hvordan skrur man ned tomgangsstrømmen?

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har en Huldra 10 på hytta, som jeg vil ha mest mulig ut av. Kjører nå med et par høyttalere som jeg tok fra en SS11, såkalte "kjøkkenhøyttalere", små Tandberger, husker ikke benevnelsen på de (system 11?). Dette synes jeg ikke er godt nok, og ønsker derfor å bytte de ut. MEN problemet er den fysiske plassen jeg har på hylla, de bør ikke være store plasseringsmessig. Noe som ligner terningene til Bosè ville være glimrende! Er det mulig å få noe sånt som fungerer???

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •