Tandberg Huldra 10 som forforsterker (tuner-preamp) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eg har hørt at det der med tomgangstrømmen ikkje er serlig lurt. Siden det ikkje blir rein klasse A hvis man skrur den den ned. Nermast ein klasse B.
    MEn eg e ikkje sikker sjøl då. Fekk bare ein privat mld på Alternativ Audio den gangen.
    Bare lurte på om det er noe i det?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke Fidelity som for noen år siden kjørte en sammenlikning mellom Huldra og Krell?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leben6667
    Eg har hørt at det der med tomgangstrømmen ikkje er serlig lurt. Siden det ikkje blir rein klasse A hvis man skrur den den ned. Nermast ein klasse B.
    MEn eg e ikkje sikker sjøl då. Fekk bare ein privat mld på Alternativ Audio den gangen.
    Bare lurte på om det er noe i det?

Det avhenger av om du ønsker å tweake den ut fra lyd eller ut fra tekniske data.

Huldra er en klasse AB med høyttalerdrift, og den fortsetter å være en klasse AB etter at tomgangsstrømmen er skrudd ned, naturligvis fordi belastningen som utgangstrinnet nå ser ikke lenger er 4 ohm, men 200 ohm. Siden lasten er redusert 50 ganger trenger vi ikke så mye strøm lenger.

Den er ikke klasse A ved høyere nivåer, det var en feil i den opprinnelige teksten - vi har senere regnet på det, se her: http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1212987

Hvis utgangen belastes med 50 ohm som angitt, slik at nivået ut dempes passsende, vil forholdet være som følger:
    Den er klasse A inntil 200 mV utnivå, når nivået stiger over de 200 mV blir det klasse AB. I praksis vil da max nivå ut være 1V. Altså en god løsning - et supert linjetrinn (preamp utgang).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maja
    Hei!
    Tydeligvis et interessant tema dette med H 10 som pre. (etter antall visninger å dømme) Har fulgt tråder rundt dette på diverse fora en tid, men kan ikke huske å sett noe særlig tilbakemeldinger med hensyn til lydmessige resultater. Er selv veldig fascinert av denne gode, tidlige Tandberglyden. Det optimale hadde jo da vært en kombinasjon av denne lyden pluss litt mer "krefter"
    Prøvde selv en periode en 70-talls Pioneer som effektforsterker uten å bli helt overbevist. Mere kraft, men syntes jeg mistet litt av dybde og "trøkk", spesielt på lavt volum. Så hvis det sitter noen rundt om kring som mener de har funnet en fin kombinasjon(gjerne nyere effektforsterkere); kom med tilbakemeldinger!
    Mvh
    (en som ikke vil gi slipp på Tandberglyden)
    Jeg bruker H10 som pre i kombinasjon med en Doxa 40 (40w klasse A) på et par Klipsch Heresy. Jeg fikk tips om å teste klasse A forsterker på lettdrevne Klipsch og må si jeg forstår poenget. På denne måten er det 'lineær' lyd også ved lave nivåer, slik at man ikke trenger å skru opp for å få 'liv' i høyttalerene.
    Altså en bra kombinasjon synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg vet at denne tråden er litt gammel, men jeg prøver likevel med et lite spørsmål. Kan noen komme med et tips over hvor man kan få kjøpt 50 ohms motstander for å modifisere hodetelefonutgangene, slik dette blir beskrevet tidligere i tråden? Er det noen motstander som egner seg bedre enn andre?

Håper på svar på dette da jeg har en Huldra 10 stående på gulvet forran meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Hei.

Jeg vet at denne tråden er litt gammel, men jeg prøver likevel med et lite spørsmål. Kan noen komme med et tips over hvor man kan få kjøpt 50 ohms motstander for å modifisere hodetelefonutgangene, slik dette blir beskrevet tidligere i tråden? Er det noen motstander som egner seg bedre enn andre?

Håper på svar på dette da jeg har en Huldra 10 stående på gulvet forran meg!
    Kanskje du finner noe her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har modifisert en H10 selv, og kjøpte både lyspærer og motstander på Elfa:
    https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Er det hodetelefonutgangen som skal belastes med 50 ohm, eller høyttalerutgangene? Dersom det er førstnevnte, hva er hensikten med dette?, nivået på hodetelefonutgang er jo greit for en linjeinngang når volumknotten står ca. kl 12 så når man demper det ytterligere med 50 ohm må man vel måtte skru volumet på fullt på effektforsterker for å høre noe?

Og dersom man skal bruke huldraen kun som RIAA trinn (evt. tuner), altså inn på integrert forsterker, er det ikke da best (og normalt) og bruke TAPE MONITOR, heller enn noe hodetelefon utgang?

Siste spørsmål. Når min platespiller er en philips 877, skal bryteren ved PHONO innganger stå på keramisk eller magnetisk pickup?

Kjøpte forøvrig min Huldra 10 på et loppemarked for en femtilapp, og tenkte jeg hvertfall kunne bruke det som RIAA trinn da jeg har lest så mye positivt om denne.

Håper på gode svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    Er det hodetelefonutgangen som skal belastes med 50 ohm, eller høyttalerutgangene? Dersom det er førstnevnte, hva er hensikten med dette?, nivået på hodetelefonutgang er jo greit for en linjeinngang når volumknotten står ca. kl 12 så når man demper det ytterligere med 50 ohm må man vel måtte skru volumet på fullt på effektforsterker for å høre noe?

Og dersom man skal bruke huldraen kun som RIAA trinn (evt. tuner), altså inn på integrert forsterker, er det ikke da best (og normalt) og bruke TAPE MONITOR, heller enn noe hodetelefon utgang?

Siste spørsmål. Når min platespiller er en philips 877, skal bryteren ved PHONO innganger stå på keramisk eller magnetisk pickup?

Kjøpte forøvrig min Huldra 10 på et loppemarked for en femtilapp, og tenkte jeg hvertfall kunne bruke det som RIAA trinn da jeg har lest så mye positivt om denne.

Håper på gode svar!
    Hei!
    Litt labert på vintagefronten for tida, men jeg kan jo svare på noe av det.

Philipsen har Moving Magnet pickup, bryter på magnetisk.

Kan forøvrig nevne at jeg for en tid siden gjorde en ganske grundig sammenligning mellom Riaa-delen i en TR 1000 og en ny riaa til ca. 7000 kr.
    På de aller fleste punkter var Tandberg like god. Riaa i H 10 er vel nesten i samme klasse?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Var på nippet til å kjøpe en TR1010 til en drøy tusing, da jeg kom over denne gamle tråden. Jeg har vokst opp med en Huldra 10 i stua, og er veldig glad i den lyden! Fatter'n, som sjelden kaster noe, og onkel, kjøpte hver sin H10 i '75 for sommerlønna, og jaggu fant jeg ikke begge to på loftet!! (Begge to med nyere serienummer, enn de som har den magiske FM-delen) Det viste seg, uheldigvis, at han akkurat hadde kasta ett par TL 1210.. Men han jobba en tid som radioreparatør da han var ung, og sier han muligens har ei kasse med div. deler han og kompiser redda fra dynga, hvor Tandberg kasta kasserte komponenter. Bror er hi-fi-hue, og svei av tredve-førti lapper på et heftig anlegg i fjor, så tenkte vi skulle gjøre et lite far & sønner-prosjekt ut av det, og restaurere/ modde begge to, for så å sammenligne. Kjøpte forresten en DUAL 601 til han i 25års-present, så tipper 700 kroners-RIIA'n han har, kommer til å støve ned

For en fire-fem år siden var jeg tilfeldigvis på den lokale "gjenvinningsstasjonen", da en kar kom bærende med et digert Technics-anlegg, hvor alt fungerte! Det hører med til historien, at han presterte å be meg ta godt vare på det! :P Det besto av en SL-Q303 platespiller, en tuner jeg ikke husker modellbetegnelsen på, en SU-C1000 forforsterker (batteripakka har tatt kvelden), og en SE-A1000 effektforsterker. Det er altså sistnevnte som jeg håper skal være en god match til Huldraen, og jeg ønsker tips om hvilke høytalere som kan komplimentere denne duoen. Jeg har fått tilbud om å kjøpe et par TL 2520, men om disse passer inn, har jeg ikke den fjerneste anelse om.

Alle tips og triks mottas med takk! =)

Review | Technics SU-C1000 control unit and SE-Al 000 power amplifier Geoffrey Horn | Page*155 - May*1996 - Gramophone Archive

Technics se-a1000

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •