Gode høyttalere til vintage forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gode høyttalere til vintage forsterkere

Jeg skal her gi en liste over gode lettdrevne høyttalere produsert rundt 1960-70, og som derfor passer godt til rørforsterkere og AC-koblede tidlige transistor-forsterkere. De fleste er bookshelf-modeller, dvs. kan plasseres i bokhylle.

Listen er i stor grad hentet fra tidsskriftet "Vacuum Tube Valley" og omhandler særlig amerikansk-produserte høyttalere - disse var nok uansett de beste på den tiden. Dessuten japanske Pioneer, som var sterkt USA-inspirert rundt 1970-76.

Acoustic Research (AR):
    AR-2, AR-3, AR-4, AR-5 (flere versjoner av disse)

KLH (v/Henry Kloss på 60-tallet):
    KLH-6, KLH-10, KLH-17, KLH-22, KLH-23, KLH-24, KLH-32, m.fl.
    Ble produsert i flere versjoner. Egner seg godt til tweaking/oppgradering.

Advent (v/Henry Kloss på 70-tallet) - flere modeller under navn som:
    Large Advent (den originale), Bookshelf I, Smaller Advent Loudspeakers, Baby Advent, m.fl.

Dynaco høyttalere, ble produsert med moderne Seas-enheter i Danmark fra slutten av 60-tallet, meget populære:
    A-10, A-15, A-25, A-35, A-50

Bozak, for det meste store gulv-modeller (1950-60):
    B-302A, B-305, og den mindre (bookshelf) B-313 Concerto III
    Kan gjerne oppgraderes.

Cizek Model One (Model 1, 10" bass, 2-veis)
    Cizek Model 2 (8" bass, 2-veis), disse beslektet med AR-høyttalerne

Rectilinear:
    Rectilinear III (stor gulvmodell fra slutten av 60-tallet, 4-veis)

Store lettdrevne høyttalere fra Pioneer (typisk med 12"-15" bass-enhet):
    Pioneer 3-veis bassrefleks: CS-66, CS-66A, CS-77, CS-88, CS-99 (kom i 1968-70, CS-99 er 5-veis)
    Pioneer 3-veis trykk-kammer: CS-700, CS-A700, CS-E700 (er like, fra 1970, horndiskant)
    Pioneer 4-veis trykk-kammer: CS-77A, CS-88A, CS-99A (fra 1973, alle med horn superdiskant)
    Pioneer 4-veis bassrefleks: HPM-40 (3-veis), HPM-60, HPM-100 (fra 1976, Pioneers svar på JBL L-100 og tilsvarende)

Goodmans, engelsk, flere modeller fra 60/70-tall (Maxim, Mezzo, Magnum, m.fl.).

Disse høyttalerne kan lett skaffes via eBay (særlig USA, Canada) og i noen tilfeller må bass-membranene få nytt kantoppheng perifert, der en eventuell skumgummi-kant er defekt. Det er idag lett å finne spesialist-firmaer som reparerer defekte enheter.

Og man kan bytte komponenter eller enheter, jeg har selv skiftet defekte bass-enheter (skumgummikant oppløst) i en AR 5 til den klassiske Seas 10-tommeren, samt en mer moderne Vifa tweeter istedenfor den originale.

De nevnte høyttalerne er gode masseproduserte modeller som passer godt til f.eks. en Pioneer SX-990 receiver fra 1971 eller en Dynaco ST-70 rørforsterker fra 1965, eller for den del en moderne egenbygget rørforsterker.

Vil man gå høyere opp i pris er naturligvis de store gulvstående høyttalerne fra Altec, JBL, Tannoy og QUAD (ESL-57) i en høyere kvalitetsklasse - men så er det altså tale om helt andre priser og mindre tilgang. Ja, Quad elektrostat kan faktisk drives godt av visse vintage-forsterkere (inkl. gammeldagse AC-koblede transistor-modeller, som Quads egen 303).

Edit: Vi må så absolutt ha klassiske Klipsch-modeller med på listen her (høyere kvalitetsklasse). Noen er fortsatt i produksjon, som Klipsch Heresy III - den er anbefalt til vintage elektronikk.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch Heritage og rør er som hånd i hanske... Heritage Speakers

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, og så fint at disse klassiske Klipsch fortsatt er i produksjon idag.

Jeg har jo selv en moderne produsert Tannoy - der var problemet at delefilteret brukte helt andre slags komponenter enn de klassiske modellene - med en mye dårligere (kald kornete) diskant som resultat. Jeg byttet så til delvis vintage-komponenter, og problemet var fikset.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tt-filter.html

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Dynaco ST-70 som jeg bruker (eller brukte??) på mine Klipsch RB3..
    Fin liten match der

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er tydelig at Klipsch og vintage/rør-forsterkere er saken. Så Klipsch er herved med på listen vår her.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du nevner Pioneer CS-77, men har du kjennskap til CS-777 ?
    Er de også en god match til vintage/rør, eller er dette en helt annen ht?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ser du nevner Pioneer CS-77, men har du kjennskap til CS-777 ?
    Er de også en god match til vintage/rør, eller er dette en helt annen ht?

Det er en helt annen høyttaler, ble produsert fra 1983 av, trolig i Europa (Belgia ?). Når vi som her er ute i 80-årene blir det mindre lydkvalitet og mere power med store transistorforsterkere. Den har vel en følsomhet rundt 90 dB, så det skulle vel kunne gå med vintage/rør også. Problemet er at disse 80-talls høyttalerne ofte er ganske uklare, udynamiske og ullne i lyden for å passe til dårlige transistorforsterkere. Og så blir det dårlig match til vintage.

Hifi i den litt høyere klassen hadde jo langt bedre lydgjengivelse på 60/70-tallet enn i 80-årene. Og husk, høyttalerne på 60-tallet og litt senere brukte jo gjerne Alnico-magneter, særlig i det øvre registeret. Det kan høres.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var altså som jeg trodde mer enn nedgradering enn oppgradering
    Har stått et par sånne her i årevis, tror faktisk ikke jeg har koblet de opp noen gang, og ble "redd" jeg hadde gått glipp av noe bra! :-D
    Men da går de nok på skroten ved neste storopprydding tenker jeg...........

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altec Lancing 17-18-19 osv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner du til dissse: ADVENT LAUREATES LOUDSPEAKERShttp://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&it em=160212357669&_trksid=p3984.cWAT.m240.lVI

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse er fra 80-tallet, lenge etter at Henry Kloss forlot selskapet, har følsomhet 90 dB - er vel gode nok hvis man kan få dem til en hyggelig pris.
    Litt info om "ekte vintage" her:
    Henry Kloss - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Disse er fra 80-tallet, lenge etter at Henry Kloss forlot selskapet, har følsomhet 90 dB - er vel gode nok hvis man kan få dem til en hyggelig pris.
    Litt info om "ekte vintage" her:
    Henry Kloss - Wikipedia, the free encyclopedia

takker, får nok lese seg opp litt både her og der

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vurderer nye høyttalere til music angelen. skal høre ett par jbl L300 summit i helga, men har også lyst til å sjekke klipsch forte II som mange virker fornøyde med til rør. Noen som kjenner til disse og kan si noe om dem? Sammenligning?

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på sikt svært sugen på å få tak i eit par Klipsch Heresy el. tilsvarande. Det eg lurer på er om det kan bli overkill i heimen her, har berre 20m2 stove. Vil det fungere, eller bør eg sjå etter noko mindre? Er jo ein "liten" HT i Heritage-serien, men vi snakker likevel om horn+12".

Såg det låg eit par relativt nye Heritage på torget her. Men eg har ikkje 9000,- liggande og slenge akkurat no. Men eg har forstått det slik at Heritage-serien som fortsatt er i produksjon skal vere heilt, eller rimeleg, identisk med dei gamle? Er det nokon teknisk forskjell på nytt og gamalt?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem med Heresy på 20m2. Heresy III sies å være en bedre høyttaler en både II og I. (Jeg har kun hatt III).

Du trenger ikke mye watt på disse, og de kan spille med høy live faktor

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Ikke noe problem med Heresy på 20m2. Heresy III sies å være en bedre høyttaler en både II og I. (Jeg har kun hatt III).

Du trenger ikke mye watt på disse, og de kan spille med høy live faktor
    Det var vel Paul(?) Klipsch som konstruerte høgtalarar ut frå filosofien "What this country needs is a decent 5-watt amplifier." Burde ikkje vere noko skummel last for ein KT88-amp, mao.
    Vert uansett eit prosjekt på sikt, har ikkje råd til å gjere nokon større innkjøp på audiofronten akkurat no. Heresy III verker jo mest lovande, men vil nok satse på eBay e.l. så kan fort bli ein eldre modell.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil disse kunne fungere med MA KT88? Kan man anta at rockefoten sitter løst, men at stereoperspektivet ikke er helt på topp?
    Tar gjerne erfaringer fra eiere av Pioneer Cs-serien..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra bruktbutikken

Hei, kom over et par gamle høytalere på den lokale bruktbutikken.
    De heter "The Advent" og er laget i Massachutes USA. Bokhylle høytalere med relativt fine kasser. Kan det være noe å legge en hundrelapp på bordet for?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har MA med et par Klipsch rb 75, spiller fantastisk dynamisk og åpent. Men mangler bass og trøkk til live opplevelse! Vurderer større høytalere? Har testet Klipsch rf 63 med bra resultat. Men ønsker mer dybde og trøkk selv om dette ga resultat. Har vurdert 15" hi-fi subber men dette er komplisert og dyrt.
    Spørsmålet er om Klipsch Corn wall lll eller rf 83 er tingen? JBL L 300 høres spenende ut men vanskelig å skaffe. Vil ikke gi slipp på horn.. Det finst helt klart mye bra høytalere der ute men det er begrenset hva en music angel greier å drive?

Trygve

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til Cizek modell 3: 8 toms bass fra Peerless, og Peerless DT 115 diskant. Ble anbefalt av TAS i `79 og solgt av BOAHs i 1980 i Norge. Det finnes flere par der ute.
    Spiller nå med en SS 11 uten loudness (fjernet den selv) over et par Heco Superior 600 trykkammerhøyttalere. Dette fungerer overrsakende bra mht varme, dynamikk og detaljering. Beste lyd fra SS 11 jeg har hørt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •