Pioneer SA-900

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer SA-900

Pioneer SA-900 er en pent designet integrert forsterker på 2 x 50 W. Den ble produsert i årene 1970-72 og i 3 påfølgende versjoner, dessuten i flere ”geografiske” modeller for forskjellige markeder.[break] SA-900 tilhører den første transistor-generasjonen fra Pioneer og som hos både Tandberg og andre, så finner man design-trekk fra rør-epoken. Her er f.eks. volumpotensiometeret på 500 kohm, noe som betyr høy inngangsimpedans på linjeinngangnene (vel 200 kohm). Og single-ended krets-teknologi stort sett over det hele. Kvasi-komplementær utgang.

Den mekaniske kvaliteten er ekstra-ordinær på både potensiometere og brytere. Ingen slitasje (knitrelyder, m.m.) var detekterbar på mine 3 eksemplarer. Kvaliteten reflekteres også i vekten, som er 13 kg. Bygget som en tanks med solide metallskjermer rundt alle kretsløp. Totalt brum- og støyfri.

Den har AC-koblet (1000 uF kondensator) utgang og er bestykket med store tykke rødbrune karbonfilm-motstander. Kondensatorene i tonekontroller, m.m. er den gode gamle polyester-typen.
    Tonekontroller er utført med omskiftere som kobler inn kondensatorer istedenfor potmeter/variable motstander. Meget fine og anvendelige tone-kurver. Dette er en kostbar high-end løsning som ble forlatt i senere modeller.

Både line amp og RIAA amp er med 3 transistorer. Line amp'en har FET i inngangen. Filtre utført med buffer-kretser. Forforsterker kan separeres fra effekt-delen.

Den har også MC pre-pre utført som en enkelt transistor med lavohmig emitter-inngang. Denne kretsløsningen anbefales jo også av John Linsley-Hood. Krever anvendelse av (gode !) kondensatorer.

Strømforsyningen har flere reguleringer som forsyner alle kretsløp unntatt utgangstransistorene. Fra reguleringene går det separate passive RC-ledd til alle transistorer - disse oppbygd som dual mono (separate for hver kanal). Så hver enkelt transistor har sin egen passive regulering. Denne forseggjorte strømforsyningen ligner på den hos Tandberg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer SA-900 kom i 3 versjoner som refererer til utgangsforsterkeren (effektdelen).

Den første versjonen hadde regulert forsyning til utgangsforsterkeren og felles forsyning til alle transistorene der. Kun input transistor (inngangstrinnet) hadde separat forsyning. Dessuten utgangstransformatorer til hodetelefon-kontakten.

I de senere to versjonene ble den regulerte forsyningen til utgangstransistorene sløyfet, det samme ble transformatorene (hodetelefon). Nå har istedet input transistor og predriver transistor hver sine separate (elektroniske) reguleringer.

Utgangstransistorer: Versjon 1 og 2 bruker den berømte NEC 2SD218 (den beste ifølge Jean Hiraga). Den tredje og siste versjonen bruker Sanken 2SC1115, også en god type, brukt av bl.a. Stax.

Alle 3 ex jeg fant på eBay var versjon nr. 2 - enten generell export model med mulighet for å stille inn 4 nettspenninger (110V-240V/50-60 Hz), eller en fast USA-versjon 117V/60Hz (fungerer helt fint på 110V/50 Hz). Nettomskifteren sitter på utsiden bak, bygget sammen med nettsikringen.

Og lyden ? Her har vi en japaner med varm rørlignende lyd, kombinert med en lys og luftig topp - kan minne noe om Huldra 10, men renere, mere detaljert - ikke helt så punchy, fyldig, kroppslig og rytmisk som H 10. Men en nydelig overbevisende detaljering uten det minste hint av aggressiv diskant. Jeg bruker den som forforsterker/control amp/sentral - tar ut signalet fra hodetelefon-utgangen (ligger internt en 150 ohm trådviklet effektmotstand i serie).

De senere Pioneer-forsterkerne (etter 1972), som f.eks. SA-1000, SA-9100 og SA-9500 (de var nå DC-koblet på utgangen), hadde suksessivt mer typisk lysere transistor sound, men er også gode i forhold til dagens transistor-forsterkere, ikke minst pga gode passive komponenter.
    Disse (1972-77) er blant favorittene på utenlandske hifi/vintage-fora og regnes i klasse med Marantz og McIntosh (integrerte/receivere) fra samme periode.

Til forforsterker er som sagt den eldre AC-koblede Pioneer SA-900 (1970-72) enda bedre.
    Også de mindre modellene i denne serien, som SA-500 og SA-700, er utvilsomt gode og av lignende kaliber.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell B.
    Godt å se deg:-D

Kan du for oss uvitende utførlig forklare 150 ohm seriekobling på utgang hodetlf.,..?ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Hei Kjell B.
    Godt å se deg:-D

Kan du for oss uvitende utførlig forklare 150 ohm seriekobling på utgang hodetlf.,..?ops:

Ja hyggelig å snakke med ekte lydinteresserte.

Som på mange integrerte forsterkere så kobles hodetelefon her til samme utgangsforsterker som også driver høyttalerne. Det betyr for kraftig signal og egentlig også for lav impedans. Ved å sette en 150 ohm motstand i serie vil en 30 ohms hodetelefon eksempelvis dempes (30+150)/30 = 180/30 = 6 ganger. En 150 ohms hodetelefon dempes (150+150)/150 = 300/150 = 2 ganger, hvilket passer bra, da høyohmige telefoner skal ha kraftigere signal.

Samtidig vil de 150 ohm i serie beskytte mot kortslutning av utgangen, noe som i verste fall kunne bety at en tynn hodetelefon-ledning brente av - eller at forsterkeren led skade.

Brukt som forforsterker kunne man godt sette en motstand på 50 ohm (til jord) for å dempe signalet, slik som for Huldra 10 (egentlig 39 ohm pga litt annen topologi). Men her ble det bedre resultat av å bruke en mye mer høyohmig spenningsdeler: 15K i serie og deretter 3,9K til jord. Man tar så ut signalet i midtpunktet mellom de to motstandene. Her må man benytte de beste motstander som finnes, og spesielt unngå moderne metallfilm og metal oxide. Vintage karbon komposisjon (carbon composition) passer bra.

Hvis effekttrinnet har volum-pot i inngangen trenger man ingen ekstra spenningsdeler. I det tilfellet kobles ledningen fra headphone out direkte til inngangene på effektforsterkeren. Så må volumet her skrus noe ned. Slik gjøres det f.eks. når man skal benytte SA-900 som preamp til den populære rørforsterkeren Music Angel KT88.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har en SA-900 på vei, men den virker visstnok ikke på den ene kanalen.

Er det noen som vet hva vanligvis kan føre til denne feil?

Kanskje den bare trenger en rens og smøring?

Mvh

Per Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg vil tippe den er OK etter rens og smøring av alle brytere (både de i front og bak). Vi har 4 stk. SA-900 her i området og det har ikke vært elektronikkfeil på noen av dem, kun eventuelt noen brytere som måtte renses etter anskaffelsen. Du har vel bestilt service manual til den (et must ved eventuell service).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har foreløpig ikke bestilt service-manual.

Får gjøre det hvis det viser seg at den ikke fungerer etter rens/smøring.

Mvh

Per Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg fått min Pioneer SA-900 som jeg kjøpte på ebay for mange uker siden. Planen er å bruke den som Riaa- og forforsterker til henholdsvis DUAL 1219 og Music Angel KT88.

Mitt eksemplar har 117v. Trenger jeg da en trafo som konverterer 220v til 110V, og isåfall hvor får man tak i en slik trafo? Clas Ohlson?

Det andre jeg lurer på er hva slags kabel jeg trenger for å koble sammen SA-900 med MA gjennom hodetelefonutgangen?

Jeg gleder meg virkelig til å prøve vinyl!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du trenger en 110V-trafo som du kjøper fra Elfa. Det er en Tufvassons størrelse 300 VA (300 W), type PVM301. Clas Ohlson hadde denne typen for et par år siden, men nå er det bare 150 VA-typen igjen der, den er for liten.

Gå inn på Elfa's hjemmeside:
    https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do
    og søk på PVM301.

Den riktige modellen har kat. nr. 56-268-09
    (så dette nummeret kan også legges inn under søk for å finne riktig modell)

Kabel er enkelt og greit - du trenger en vanlig stereokabel med en stor (gamle type) stereo jack-plugg i ene ende og to vanlige phono-kontakter (RCA-kontakter) i andre ende.

Elfa har en slik 1/4" jack-plugg i meget fin kvalitet med kat. nr. 42-780-73.
    Gå inn på Elfa's hjemmeside:
    https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do

og søk på 42-780-73. Denne loddes så på en vanlig god stereokabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Kjell_B!

Jeg var litt ivrig og dro på clas ohlson før jeg så svaret ditt og kjøpte en tufvassons type: PFM 20 med 20VA, den blir vel da altfor svak?

Et annet problem jeg oppdaget er at dualen har en kontakt som ikke passer i mm eller mc inngangene på pioneeren som er RCA mens dualen noe annet (tror det er DIN). Det eneste stedet på forsterkeren den passer er TAPE REC/P.B.

Skal jeg forresten bruker mm eller mc? Pick-upen er en Shure M9GD. Det står også shure hi-track på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja den er helt ubrukelig.

Shure PU - den går inn i MM-inngangen.

DIN-kontakt - du trenger adapter DIN hunn til RCA/phono hanner. Helst spesiell adapter beregnet på platespillere.

Er det separat jordledning (tynn svart ledning) på din spiller - eller kun en stereokabel som er terminert med en 5-pin DIN-plugg ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun en stereokabel som er terminert med en 5-pin DIN-plugg, jeg finner ingen svart kabel.

Får man tak i et slik adapter i en hvilken som helst stereobutikk?

Takk for all hjelpen, du er virkelig en ressurs!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du får spørre litt rundt eller prøve på internett. Skulle være enkelt å få til med din spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hvis effekttrinnet har volum-pot i inngangen trenger man ingen ekstra spenningsdeler. I det tilfellet kobles ledningen fra headphone out direkte til inngangene på effektforsterkeren. Så må volumet her skrus noe ned. Slik gjøres det f.eks. når man skal benytte SA-900 som preamp til den populære rørforsterkeren Music Angel KT88.

Har jeg forstått deg riktig når jeg leser det slik at alt jeg trenger å gjøre er å koble SA-900 til MA gjennom hodetelefonutgangen og sette volumet på MA til kl. 11?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I dette tilfellet er signalnivået 5 ganger høyere enn normalt, og du må nok skru helt ned til kl 9-10.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer SX-990

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en Pioneer SX-990 og bruke som forforsterker + tuner til Music Angel. Hvordan er kvaliteten på denne kontra SA-900?

Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nesten like bra. Har den selv. Anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt som forforsterker kunne man godt sette en motstand på 50 ohm (til jord) for å dempe signalet, slik som for Huldra 10 (egentlig 39 ohm pga litt annen topologi). Men her ble det bedre resultat av å bruke en mye mer høyohmig spenningsdeler: 15K i serie og deretter 3,9K til jord. Man tar så ut signalet i midtpunktet mellom de to motstandene.
    Slik?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja helt korrekt !
    Dette er best for SA-900.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må man benytte de beste motstander som finnes, og spesielt unngå moderne metallfilm og metal oxide. Vintage karbon komposisjon (carbon composition) passer bra.
    Kan du anbefale noen? Hvilke bruker du selv?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •