Pioneer SA-900 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg bruker Allen-Bradley 1/2W og 1 W - de vanlige med 4 farge-ringer. Det finnes noen spesielle militær-spesifiserte med små toleranser som har 5 fargeringer - de har ikke helt den samme naturlige lyden - det blir gjerne litt for tørt.

Disse er lette å finne på eBay eller i antikk radio-butikker. Det er også moderne carbon composition i produksjon nå - flere elektronikk-handlere begynner å føre dem. De er også gode.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både 15K og 3,9K motstandene til Allen-Bradley finnes begge på ebay, men begge med alt fra 1/4W til 2W. Hva skal jeg ha? 15K/1W og 3,9K/0,5W?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her anbefaler jeg vanlig 1/2W til den største verdien, mens den lave til jord med fordel kan være 1W type av rent lydmessige årsaker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgangstransistorer

Har endelig fått min SA-900 tilbake etter at den har vært på verksted i et drøyt år.

Her viser det seg at utgangstransistorene er gått.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i de originale NEC eventuelt Sanken transitorene?
    Det satt 1 av de originale NEC i og en fra Sanken (ikke det originale serienummeret) samt to av et annet fabrikat. Regner med at jeg helst bør lete etter NEC-tranistorene?

Hvilke andre transistorer kan eventuelt benyttes?

Kan jeg benytte forsterkeren som forforsterker uten skade selv om utgangstransistorene er ødelagt? Den kan jo splittes mellom inntegrert og separat forsterker.

Mvh

Per Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slike sjeldne gamle transistorer er dyre. Regn med 200 kr stk.

Hvis du søker på NEC 2SD218 replacement transistor på Google så dukker det nok opp mange leverandører, f.eks. denne jeg fant straks:

Semiconductors 2SD..-2SK.. from Dönberg Electronics

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da er det bare å lete etter transistorer...

Takk for svar Kjell

Mvh

Per Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av analog player

Kan jeg benytte forsterkeren som forforsterker uten skade selv om utgangstransistorene er ødelagt? Den kan jo splittes mellom inntegrert og separat forsterker.

Mvh

Per Øyvind

Ja hvis du trekker ut de to 3A-sikringene til utgangene så skulle det være OK.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Slike sjeldne gamle transistorer er dyre. Regn med 200 kr stk.

Hvis du søker på NEC 2SD218 replacement transistor på Google så dukker det nok opp mange leverandører, f.eks. denne jeg fant straks:

Semiconductors 2SD..-2SK.. from Dönberg Electronics

Nec-transistorene synes noe vanskelige å få tak i. Kan jeg uten problem benytte Sanken-transistorene?

Kan jeg eventuellt benytte andre produsenter bare de har samme modellnavn/nummer?

Mvh

Per Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja Sanken burde også være gode.

Vær ellers oppmerksom på at det kan være betyderlig lydmessig forskjell på transistor-ekvivalenter. De beste produsenter til audioformål var de nevnte pluss Motorola, alle på 70-tallet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spraking/knepping i knapper SA-900

Hei,

Nå har jeg endelig fått en sa-900 i bruk som for-forsterker til min Music Angel KT88. Jeg synes i og for seg denne lyder bedre enn sa-1000 fra Pioneer. Mer myk og flere detaljer i lyden. Bedre stemmer. Kanskje var sa-1000 litt mer rock-roll? Nok om det.

Slik jeg har forstått det er hodetelfonutgangen lik med høyttalerutgangen (jeg har dessverre ikke skjema til forsterkeren). Det anbefales jo å koble via hodetelfonutgangen til Music Angel/effektforsterker. Det jeg har gjort for å slippe ledning fra fronten er i steden å koble fra høyttalerutgangen på innsiden av apparater og til phono-kontakter slik at jeg benyttet vanlig rca-ledning fra sa-900 til Music Angel.

Dette fungerer i og for seg bra, men når jeg benytter f.eks loudness-, low-/high-cut, tape-monitor knappene så spraker/knepper det ganske kraftig i høyttalerne. Jeg har sett at effektrørene på Music Angel lyser kraftig opp når knappene benyttes og dette synes/høres ikke "bra ut" og gjør meg litt urolig.

Jeg synes også at effekten er blitt litt dårligere på den ene kanalen. Trolig har vel da et av effektrørene tatt skade?

Hva kan være årsaken til skrapingen/kneppingen ved bruk av disse knappene? (Når det gjelder bryterne for skifte av kilde så fungerer disse så og si uten ulyder).

På forhånd takk for hjelp/kommentarer.

Mvh

Per Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slike problemer opplever man ofte på 40-50 år gamle forsterkere - de MÅ ha service først, som man lett gjør selv. Er også beskrevet under Huldra 10 service.

Når du har det problemet bør du skru ned volum på Music Angel før du betjener de knappene.
    Problemet skyldes fett og belegg på kontaktene inni brytere etter så mange år. Du må ha den opp og spraye med rensespray, deretter en oljeholdig spray, mens du betjener brytere raskt. Den blir helt fin etterpå.

SA-900 er helt super lydmessig, og vanskelig å finne da den er så etterspurt. Folk vet om lyden der.

Anbefaler ikke høyttaler-utgangen - det finnes jo pene flate eller vinklede jack-plugger som nesten ikke vises i fronten. Der er det også en motstand i serie som beskytter utgangen ved uhell/kortslutning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Kjell,

Jeg har renset litt med DeToxit, men får kjøre på med litt mer som du sier.

Jeg får også prøve å benytte hodetelefonutgangen.

Mvh

Per Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På gammelt utstyr, start alltid med elektronikk-rens - det fjerner fett og støv - så kan man fortsette med andre midler. Og gjerne olje (eller kontaktspray) til slutt. Det finnes mange spesialmidler nå, siden vintage er så etterspurt. Til og med spray som deponerer nytt metallbelegg på slitte kontakter !

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •