Julenøtt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Julenøtt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Julenøtt

Hei

Vurderer å skifte ut høyttalerene som jeg tror heter Dux (Philips) hi fi sound project 401 mot et par som er mere konevennlige enn disse blyklumpene.
    Kjøpte de på slutten av 70tallet da radioen, en Huldra 10, jevnlig tok knekken på diskantene i Tandberg høyttalerene som først ble brukt. (For mange "hjemme alene"fester). Tandbergene gikk da på fyllinga.

Kjenner noen til disse høyttalerene og om så er hva slags høyttalere bør jeg skifte til som i det minste er like gode som de jeg har nå. (Huldraen vil jeg ha så lenge den gir lyd fra seg)

Er jeg i riktig forum med spørsmålet?

Fant denne på google Hifi Sound Project 401 - Minhembio forum

Mvh Jonn

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhrrm....
    Forumet er greit nok vil jeg tro, ettersom du langt på vei har havnet i et nirvana, hva lyd (og bilde) angår. ;-)
    Derimot er jeg nok litt mer usikker på statusen til utstyret du nevner?
    Jeg tør si at det har skjedd MYYE etter fødslene til både Huldra 10 og DUX, for å si det pent!
    Dermed er det jo duket for en liten donasjon av begge nevnte produkter. Enten i retning av nærmeste gjenvinningsstasjon, eller forståelsesfulle besteforeldre.
    "Point taken", Jo56?
    Kort sagt: Se deg om etter noe nyere, og bedre... ;-)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch B3 er sikkert en bra match

Se også her:

http://avforum.no/forum/vintage-audi...ldra-10-a.html

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ehhrrm....
    Forumet er greit nok vil jeg tro, ettersom du langt på vei har havnet i et nirvana, hva lyd (og bilde) angår. ;-)
    Derimot er jeg nok litt mer usikker på statusen til utstyret du nevner?
    Jeg tør si at det har skjedd MYYE etter fødslene til både Huldra 10 og DUX, for å si det pent!
    Dermed er det jo duket for en liten donasjon av begge nevnte produkter. Enten i retning av nærmeste gjenvinningsstasjon, eller forståelsesfulle besteforeldre.
    "Point taken", Jo56?
    Kort sagt: Se deg om etter noe nyere, og bedre... ;-)
    Hrmm!! Klarer ikke å holde meg heelt unna en H 10 tråd da...
    Mye har skjedd ja,på 35 år,ingen tvil om det.-Men i de sammenlignbare prisklasser etter dagens utstyr,har i alle fall ikke jeg greid å finne mye som spiller opp i mot lydkvaliteten i denne gamle receiveren.Om den er "riktig " , "high end"eller "helt feil" er i prinsippet helt uviktig,denne lyden gir aldri lyttetretthet,og med riktige høyttalere skaper den avhengighet.
    Kjør sikkerstikk,og kjøp et sett B 3,og du vil garantert bli fornøyd.-Husk å gi de fryktelig laaang innspillingstid,før du feller dommen.
    Ellers står vel det meste i den tidligere henviste linken.
    Godt nyttår!!!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Til Scrooge:
    poenget er oppfattet men jeg kjøpte denne radioen for de første pengene jeg tjente og vil ha den så lenge den som mulig. Reserve er innkjøpt så jeg forventer at de to til sammen holder like lenge som meg. (Er ikke blitt besteforeldre ennå selv om alderen skulle tilsi dette )
    Alt det andre som ble kjøpt på denne tiden samt det meste som er kjøpt senere er gått til gjenvinning.

Til mteinum og ulfsn (og alle andre)
    Har lest Tandberg Huldra 10 tråden.
    Hvis det blir gulvstående høyttalere som blir kjøpt hva tror dere da vil passe?

Mvh Jonn

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy følsomhet(over 90 db),og helst trykkammer,bør vel være det du skal se etter først.I det selskapet kan det også finne på å være noen som ikke lyder så godt i seg selv,så hjemlån er tingen.
    Alternativt over 90 db og bassport,men er litt mer usikker på de forskjellige merkene,men jeg vil tro at Klipsch også som en mindre gulvstående kan gjøre seg,men det er helt sikkert mange andre som kan egne seg.(Kanskje en dipol!!)
    I begge fall må du ikke gi den alt for høy last,den er tross sin gode lyd ikke veldig watt/strømsterk..
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jo56
    Hei

Vurderer å skifte ut høyttalerene som jeg tror heter Dux (Philips) hi fi sound project 401 mot et par som er mere konevennlige enn disse blyklumpene.
    Kjøpte de på slutten av 70tallet da radioen, en Huldra 10, jevnlig tok knekken på diskantene i Tandberg høyttalerene som først ble brukt. (For mange "hjemme alene"fester). Tandbergene gikk da på fyllinga.

Kjenner noen til disse høyttalerene og om så er hva slags høyttalere bør jeg skifte til som i det minste er like gode som de jeg har nå. (Huldraen vil jeg ha så lenge den gir lyd fra seg)

Er jeg i riktig forum med spørsmålet?

Fant denne på google Hifi Sound Project 401 - Minhembio forum

Mvh Jonn

Ja den gamle Huldra'en står seg godt mot moderne utstyr.
    Den ble jo testet i Fidelity for få år siden opp mot bl.a. dyrt Krell-utstyr (40.000 kr) - og Huldraen klarte seg like godt brukt som forforsterker via utgangstrinnets headphone-utgang, mens den spilte mere avrundet enn etter testpanelets smak brukt som integrert forsterker på moderne tungdrevne høyttalere.

Med andre ord i moderne high-end klasse hvis den er godt ettersett og renset/justert. Mitt eget poeng er at den inneholder andre typer komponenter internt enn alt av moderne utstyr - så den lyden du får med Huldra'en er rett og slett ikke mulig å produsere nytt idag.

Så blir det smak og behag.
    Husk utgangstrinnet er den gamle typen med kondensator i utgangen, så subwoofer-bass blir det vel ikke på høyttalerne. Til gjengjeld skal man være klar over at mange moderne high-end monitorer (de små på stands) inneholder en kondensator i serie med bass-elementet. Denne kondensatoren er gjerne på 500-1000 uF, mens den i Huldra'en er større, 2200 uF.

DUX anno 1978 kan godt tenkes å fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager men

Husk utgangstrinnet er den gamle typen med kondensator i utgangen, så subwoofer-bass blir det vel ikke på høyttalerne. Til gjengjeld skal man være klar over at mange moderne high-end monitorer (de små på stands) inneholder en kondensator i serie med bass-elementet. Denne kondensatoren er gjerne på 500-1000 uF, mens den i Huldra'en er større, 2200 uF.

dette sier meg ingen ting.

Har ikke peiling på hverker radioer eller høyttalere så hvis noen kunne si hva slags gulvhøyttaler (fabrikat og modell) som kan passe så hadde det vært flott.
    Finner ikke trykkammer høytalere med følsomhet over 90 db eller dipol gulvhøyttaler som jeg tror vil passe.

Ja hvis jeg ikke husker feil så var/er de noe bedre enn de 25 liters Tandbergene som ble kassert. Men så var jo diskantene i disse ikke så spreke heller.

Å låne hjem for å prøve blir tungvint så de jeg kjøper (på nettet) kommer jeg nok til å beholde. Spiller bare klassisk musikk og da helst barokk, men de jeg bor sammen med kan tenkes å sette på noe støy som er skrevet i løpet av de siste hundre år
    Bach`s cellosuiter m Truls Mørk blir spilt flere timer pr uke selv om juleoratoriet er en favoritt i disse dager.

Inspill mottas med takk

Mvh Jonn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jo56
    Beklager men

dette sier meg ingen ting.

Har ikke peiling på hverker radioer eller høyttalere så hvis noen kunne si hva slags gulvhøyttaler (fabrikat og modell) som kan passe så hadde det vært flott.
    Finner ikke trykkammer høytalere med følsomhet over 90 db eller dipol gulvhøyttaler som jeg tror vil passe.

Ja hvis jeg ikke husker feil så var/er de noe bedre enn de 25 liters Tandbergene som ble kassert. Men så var jo diskantene i disse ikke så spreke heller.

Å låne hjem for å prøve blir tungvint så de jeg kjøper (på nettet) kommer jeg nok til å beholde. Spiller bare klassisk musikk og da helst barokk, men de jeg bor sammen med kan tenkes å sette på noe støy som er skrevet i løpet av de siste hundre år
    Bach`s cellosuiter m Truls Mørk blir spilt flere timer pr uke selv om juleoratoriet er en favoritt i disse dager.

Inspill mottas med takk

Mvh Jonn

De gamle Tandberg HiFi System 7-12-15-20 er gode - de spiller bedre på Huldra 10 en de nyere i TL-serien.

Ellers har vi jo gamle fine AR.høyttalere (Acoustic Research) fra 70-tallet, som AR5, AR7, AR18 og mange andre. Jeg har veldig gode erfaringer med Huldra 10, AR og klassisk musikk. God match.

Men det er vanskelig å si noe sikkert her - tror man i Sverige laget mange gode passende høyttalere på 70-tallet (altså vintage-modeller !) som kunne tenkes å være like gode som dine Dux. Skal du ha noe godt og kompakt er imidlertid AR mesteren. Men de er jo ikke lett å finne, så etterspurte som de gamle modellene er. Andre lydmessig lignende USA-høyttalere fra 70-tallet er også gode, som Advent, KLH, Bozak, Cizek, Avid, ADS, m.fl.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •