1000 kroners prosjektet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1000 kroners prosjektet

Det er ingen tvil om at medlemmene her på avforum bruker ufattelig mye penger på hifi-utstyr. Dette inkluderer også meg. Jeg ble derimot nysjerrig på om det er mulig å få god lyd til en billig penge. Når jeg snakker billig penge, mener jeg BILLIG. Vi snakker om et komplett anlegg til 1000kr, altså ikke mer enn en god tur på byen koster. Med komplett anlegg mener jeg forsterker, høyttalere og en signalkilde. Jeg innså fort at jeg måtte gå for komponenter som hadde noen års erfaring. På stereo-fronten har det derimot ikke skjedd så ufattetlig mye de siste 10-15 årene, så jeg håpet at mulighetene lå der ute et sted.

Prosjektet startet i sommer og har lagt litt på is i høst. Men nå er altså prosjektet komplett og jeg venter de siste komponentene i hus i løpet av de nærmeste dagene. Her er mitt 1000 kroners prosjekt!!

Høyttalere: Dali 104
    Forsterker: Denon PMA-1060
    CD-Spiller: NAD 501
    Innspill mottas med glede. Gøy viss noen også ønsker å ufordre prosjektet mitt

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro prosjekt Og resultatet ble slett ikke verst.

Dali'ne er jo som klassikere og regne

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali 104 er helt klart en klassiker. Det var min første høyttaler. Står hjemme hos gamlingene enda.

Artig prosjekt.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..

Dette er kult

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg veldig. Tror dette kommer til å spille farlig godt. Kommer med tilbakemeldinger til helgen

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg

Dynavoice F-6 til 530kr på netthandelen, og bestilt T-Amp Gen 2 Amplifier til 700kr

Er oppe i 1330,- allerede så med en brukbar dvdspiller så havner jeg på under 2000,-.

Da er alt utstyret nytt! :-D
    Skal like å se hvilket konfirmasjonsannlegg med knapper, lys og fartstriper fra Elkjøp, som matcher denne kombinasjonen....

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ut som et godt kjøp dette ja. Disse Daliene er jeg sikker på kan hamle opp med mange 5000-kroners høyttalere i dag.

Legg ut noen bilder også da vel!

Skulle gjerne kastet meg på og prøvd å utfordre trådsttarter, hadde jeg hatt noe fornuftig rom å plassere anlegget i. Ikke for det: Noe slikt er det vel rimelig enkelt å selge dyrere enn innkjøpet og lage butikk av det...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder ordner jeg når alt er koblet opp

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Glem ikke å se etter forsterkerene/receiverene fra 70-tallet da gutter.Der kan dere bli overrasket.Desverre er de største høyt priset men det finnes noen som ikke har så voldsom uteffekt du kan bli skikkelig forbauset over likevel.De er heller ikke så dyre.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hibtone
    Det er ingen tvil om at medlemmene her på avforum bruker ufattelig mye penger på hifi-utstyr. Dette inkluderer også meg. Jeg ble derimot nysjerrig på om det er mulig å få god lyd til en billig penge. Når jeg snakker billig penge, mener jeg BILLIG. Vi snakker om et komplett anlegg til 1000kr, altså ikke mer enn en god tur på byen koster. Med komplett anlegg mener jeg forsterker, høyttalere og en signalkilde. Jeg innså fort at jeg måtte gå for komponenter som hadde noen års erfaring. På stereo-fronten har det derimot ikke skjedd så ufattetlig mye de siste 10-15 årene, så jeg håpet at mulighetene lå der ute et sted.

Prosjektet startet i sommer og har lagt litt på is i høst. Men nå er altså prosjektet komplett og jeg venter de siste komponentene i hus i løpet av de nærmeste dagene. Her er mitt 1000 kroners prosjekt!!

Høyttalere: Dali 104
    Forsterker: Denon PMA-1060
    CD-Spiller: NAD 304

Innspill mottas med glede. Gøy viss noen også ønsker å ufordre prosjektet mitt
    Hej,

Jeg tror du har en lille fejl, NAD 304 er ikke en CD-afspiller, men en integreret forstærker på 2 * 35watt, CD-afspillerne fra NAD starter altid med et 5 tal.

mvh. PE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poul-erik
    Hej,

Jeg tror du har en lille fejl, NAD 304 er ikke en CD-afspiller, men en integreret forstærker på 2 * 35watt, CD-afspillerne fra NAD starter altid med et 5 tal.

mvh. PE
    Ah. Synes det var merkelig at jeg ikke fant cd skuffen

Neida. Gikk litt fort i svingene. Cd-spilleren er av typen 501. Har oppdatert dette tidligere i tråden.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg har en orginal t-amp til 330kr og ett par Proson RR51 til 330kr. Alt er kjøpt nytt og brukes til pc. Så hadde jeg fått skaffet en billig avspiller til dette så hadde jeg kanskje kunne utfordere deg på enkelte områder? hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt artig prosjekt du har fått for deg, men mulig du skal gjøre følgende.

Kjenner ikke forsterkeren du bruker, men kjenner såvidt CD-spilleren og Daliene kjenner jeg veldig godt etter å ha hatt dem selv (synes forøvrig lillebrødrene 102 på stativer låt bedre, sant forgjengerene til disse igjen 2A overgikk etterfølgerene som jeg selv hadde i større utgave med glans, ble dessverre for sen til å kjøpe serien som var først av nevnte tross de kostet mindre forstå det dem som kan).

Så forsterkeren skal jeg med rette holde kjeft om da jeg ikke kjenner den, CD-spilleren går greit i ett så billig annlegg....

Daliene derimot, dem er det du innenfor rammene av 1000-lappen bør skifte ut. Om du finner noe bedre (og det finner man tidvis) til la oss si 6-700 kroner, ja så kjøp dette og selg Daliene for summen oppgraderingen koster og slik gå i balanse...

Jeg savnet aldri mine gamle Dali ett lite sekund da jeg fant meg nye høytalere, forøvrig ett par billige IMF CM2 stativhøytalere (store for stativhøytalere å være og med en bass få stativhøytalere gjorde etter)...

Men var ikke det jeg ville frem til, poenget mitt var at jeg kjøpte langt eldre høytalere enn tidlig nittitallsmodeller. Tipset mitt til deg er å ikke være redd for å finne eldre modeller, de rette vil være en gedigen oppgradering fra Dali'ene, i alle fall ville ikke jeg som tidligere eier av 104 forran og 102 bak funnet på å kjøpe dem igjen. Men har derimot kommet over mye annet billig jeg godt kunne tenke meg å dra i hus...

Ikke la ditt prosjekt dø ut ved at du har ett komplett anlegg, se sport i det hele og prøve å skifte ut komponenter ved at du kjøper og selger unna... Er du heldig og dyktig så kan du i realiteten bytte til deg mer og mer spennende produkter, kommer i grunn an på hvor god du er til å prute samt selge det.

Sett slik også, om du får satt sammen noe som virkelig slår an så mulig du får solgt hele herligheten for +1000 kroner og slik får frigjort mer midler... Står mye der ute som ikke har verdi for dem som eier det, gammelt skrap som er kasteklart, men som er perler for dem som vet hva det reelt er...

Så begynn med å bytte høytalere du nå så skal du se at du kan ta det hele lenger med tusenlappen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Se deg om etter ett par slike i stedet for Daliene...

IMF Electronics Compact Monitor II (IMF CM2)

Fordi: De spiller vannvittig mye bedre på ALLE måter, mye mer musikalske og de går en etasje dypere i bassen med en kontroll Daliene ikke henger med på selv om Daliene nok kan spille en anelse høyere (er der heller ikke snakk om mye da CM2'ene kan slå fra seg). Du verden hvor mange mer detaljer du vil høre og hele lydbildet får bedre perspektiv. Som tidligere eier av begge parene så kan jeg trygt si at det er verdt byttet, og best av alt, CM2'ene finner man tidvis for salg underpriset i forhold til hva dem kan prestere. Ser i grunn ikke at dem har noen konkurent i prisklassen under 5000 kroner paret, i alle fall har ikke jeg hørt den høytaler som for den prisen spiller bedre enn CM2'ene. Jeg angrer som bare det på at jeg i det hele tatt kvittet meg med dem det til tross for at jeg aldri ville brukt dem mer, sier sitt om hvor gode dem er da dem saktens kan imponere om man sammenligner dem med høytalere som koster +10.000 også (selvfølgelig henger dem ikke med gulvstående i denne klassen på lydtrykk, men musikalsk så er dem perler intet mindre).

Om du kommer over noen så ikke tvil ett sekund...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPECIFICATION

Dimensions: 480 x 255 x 275 mm (18:1/4" x 1W x 10 3/4") wide
    Drive Units: 200 mm (8") Bass/Mid - laminated dome 25 mm (1") Tweeter - soft dome
    Crossover Frequency: 3 kHz
    Frequency Response: 34 Hz to 30.000KHz
    Efficiency: 1 m Pink Noise - 86 dB at 1 watt
    Matching Impedance: 8 ohms nominal
    Recommended Amplifier Power: 10 watts to 100 watts per channel RMS
    Net Weight: 13.4 kilos (29.48 Ibs.) (pair)
    Gross Weight: 17.0 kilos (37.40 Ibs.) (pair)
    Cabinet Finish: Walnut Veneer - optional light beechwood trim

Min kommentar:
    Litt tungderevne muligens med 86 dB følsomhet. Men du verden hvordan de overbeviser nedover i frekvens for stativhøytalere å være...
    34Hz er lavt for å være stativhøytalere, husker da jeg hørte B&W stativhøytalere til ca. 16.000 kroner på midten av nittitallet når jeg eide disse, de manglet en hel verden i bunn i forhold til disse selv om dem på papiret kanskje spiller dypere dem så ikke i praksis i alle fall. Var derimot også vanskelig å si hvem som var best av dem, da begge hadde sine styrker og svakheter og om jeg hadde hatt B&W'ene så hadde jeg savnet informasjonen i bassområdet som IMF'ene lot meg ta del i, sant motsatt så savnet jeg en del av B6w'enes styrker i IMF'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å lytter på prosjektet nå for første gang. Det låter fantastisk bra. Bedre lyd til en høvding er garantert ikke mulig. eller?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt prosjekt! Jeg er enig i at 104 er en kjempemorsom høyttaler, og må si meg uenig i made4us noe negative omtale av dem. Men nå har jeg ikke hørt IMF, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom de to.
    Lykke til videre med prosjektet! Tror du har fått enorm uttelling for pengene!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, 104'ene til Dali er en for prisen levlig høytaler (men ikke noe mer enn det, jeg har eid to par av denne og kan si med en gang at den ikke kan begeistre på noen måte - og jeg har hørt dem selv på komponenter på pluss-siden av 30.000 kroner pr komponent, noe som skulle få ut deres potensiale for å si det slik)...

Hadde aldri kjøpt dem i starten dersom jeg ikke synes dem var grei i utgangspunktet, optimale er dem langt fra og at jeg foreslo CM2'ene i stedet er fordi dem av og til finnes til en pris som muliggjør bytte innenfor rammene han har prismessig her. IMF'ener er VOLDSOMT mye bedre til absolutt alt, derfor foreslo jeg at han skulle være på utkikk og jeg tror Dali'ene er mer lettsolgte enn IMF'ene noe som i realiteten gjør dem mer verdt selv om det skulle vært stikk motsatt (relativt kjente merkevarer er høyere priset, IMF til sammenligning erganske så ukjent).

Høytalerene er som natt og dag, så totale er forskjellene...

Jeg mener uansett at han bør gå for oppgraderinger, se hvor langt han kan drive det hele, om enn bare for sporten i prosjektet sin skyld... Synes det var ett genialt påfunn og prisen tatt i betraktning så kan dette en gang i tiden bli ett knallkjøp da det jo slik allerede er godt selv om jeg ser noen forbedringspotensialer...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller vel ikke så mye rolle når han har fått et anlegg han synes låter fantastisk bra til tusen-lappen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke at han skal slå seg til ro, men ta prosjektet så langt han klarer, kan se en utfordring i det og dessuten er det spennende med oppgraderinger/utskiftninger. Med litt flaks og dyktighet så kan han innenfor de rammene han har satt oppnå et annlegg med mer musikalitet og som således låter bedre.

Ser han har en Denon forsterker, denne ville også jeg skiftet ut ved en senere annledning når det rette tilbudet dukker opp. så i mine øyne ser jeg ikke hvorfor han skal slå seg til ro og ikke hente mer ut av prosjektet og enda se en utfordring i det...

Men for all del, så lenge han er fornøyd så er dette kjempebra, men betyr dermed ikke at ha ikke kan bli enda mer fornøyd... Så se deg om etter de rette tilbudene og slå til når disse dukker opp er mitt tips, selv vil jeg tipse trådstarter dersom jeg kommer over noe jeg mener bør være verdt å strekke seg mot...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •