Tandberg TR 2075

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tandberg TR 2075

Hei,

Fant en gammel tandberg reciever i et skap i kollektivet mitt. Da jeg mangler høyttalere får jeg ikke gjort så mye med den for øyeblikket. Derfor lurer jeg på om noen kanskje jeg dirigere meg til nyttige sider om dette produktet eller Tandberg generelt? Hvis den ikke funker, noen som vet om et bra reparasjonsted i Trondheim? Er det evt. mye jeg kan fikse selv på forsterkeren? Er det deler av forsterkerens innmat jeg bør holde meg langt unna? Egentlig all info folk har om dette produktet hadde vært strålende!

På forhånd takk,
    Mats

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort sagt:En fantastisk receiver,med riktige høyttalere.Mektig og varm tandberglyd.Trekker nesten hva det skal være,trass sine beskjedne 2x70 W i 8 ohm.En krystallklar favoritt i Tandbergs kolleksjon.Dvs om den bare heter 2075(ikke 2075 Mk II)
    Ellers står det mye om den her: HIFI4ALL.DK Forum: Tandberg setup

Også på alternativaudio.no vil du finne mye.
    Litt finner du også på NRHF.no

Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar!
    Jeg leste litt rundt om at 2075 mkII hadde svært forbedret radio og noe annet som også var forbedret, men du hevder altså at min 2075 (ikke mkII) er en bedre reciever? Høres lovende ut...

Det danske forumet du linket til var en diskusjon på 115 sider så jeg får lese nøye gjennom det senere. I de første sidene jeg skumma gjennom blir recieveren bare nevnt i bisetninger osv., ikke så mye konkret dessverre. Men skryt får den i det minste fall der hvor den blir nevnt!

De to andre linkene har jeg også smålig vært innom, men har ikke klart å orientere meg skikkelig på alternativaudio enda. NRHF hadde jo veldig ok side med generelle tekniske spesifikasjoner. Ser at 2075 har 2x75 watt! Da er ikke vekten helt uberettiget likevel!

Jeg legger ut oppdateringer når jeg får koblet til høyttalere...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg jo farget av min personlige smak-da,og jeg er svært glad i den gamle varme vintage-lyden.2075 Mk II er akkurat samme receiveren som TR 2080,bare hakket eldre,og annen farge på skalaglasset.Mk II har en forbedret radiodel i forhold til den rene 2075,men lyden i forsterkeren er hardere og mer "moderne" i 2075 Mk II.Ikke for det,mange vil foretrekke det!Vær obs på at den nok vil trenge noen dagers innspilling(ganske mange faktisk)før den lyder som den skal.Kan også hende at noen kondensatorer bør byttes,men få det gjort-i tilfelle!Den spiller ringer rundt masse nytt i "øvre mellomklasse",og høyere.Blir du først hektet på lyden i denne,synes du nesten ikke at noe kan måle seg,selv om det selvfølgelig finnes mye som er mer analytisk og detaljert.Musikaliteten er nærmest enestående,uansett alder.Lytt og prøv!!-Og selg aldri!-He he!!
    Mvh Rune

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OG vi supplerer:

2075MKII hr samme fronten (glasset) som 2075.
    Den har samme knappene (volum, tone, balance, høyttalervelger) som de
    som 2080 fikk.
    Når det henvises til bedre radiodel, så er det kun AM-radioen som ble bedre.
    FM er den samme som i 2075. (Åh, skyt meg om jeg husker feil, men jeg er sikker på at det bare var en av de)

Og for avklare en vanlig misforståelse: 2075, 2075MKII og 2080 har alle 2X75W FTC.
    Og jo: MKII er egentlig identisk med 2080, med unntak av skalaglasset og viserinstrumentene.

ACB Radio/TV-service skal ha en kar på laget som kan hjelpe deg med det meste på din Tandberg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    ACB Radio/TV-service skal ha en kar på laget som kan hjelpe deg med det meste på din Tandberg.
    Høres bra ut! De hadde ikke den mest setrumsnære bedriften, men det ordner seg nok. Blir vel en telefon ut der i løpet av neste uke.

Det jeg har lært om recieveren min så langt: Når jeg slår den på lyser det et lite rødt lys over den valgte inngangen (så den får i det minstre strøm!). Utenom det er det helt dødt i "hovedvinduet" hvor det skal lyse blått. I tillegg er det ingen av de små lysene over knappene på nedre rekke som fungerer, utenom "tape copy"-lysene.
    Er dette noe jeg kan reparere selv? Siden den får strøm antar jeg at det bare er snakk om ødelagte pærer eller defekte sikringer.

Mangler forøvrig enda høyttalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står ikke så mye info, men en side som kan være artig å se på.

Tandberg-content

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skal være klar over er at elektrolytt kondensatorer "tørker" inn med åra og jeg ville derfor ha bytta de som sitter i stømforsyninga. Finner du i tillegg tantal kondensatorer, så bytt ut disse samtidig (mye tull med de).

Har vel et skjema ett eller annet sted på denne, men det trenger du neppe.
    Husk at elektrolytt kondensatorer og tantalèr er polarisert (merket med + og -). Dumt å bytte dette

Selv om jeg har hatt mange Tandberg produkter og er en god Nordmann, så er jeg ikke helt enig med at lyden er så fantastisk mht. oppløselighet. Varm lyd eller litt "ullen" i toppen, men matcher HT, så kanskje du liker dette.

/L

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mangler ingenting av oppløsning i lyden i 2075,og gudene skal vite at jeg har hatt å sammenligne med!-Men det ER en annen lyd enn flest er vant med i deg,derom er det ingen tvil.Riktig eller ikke riktig er ikke viktig,det er musikaliteten som teller.(Synes nå jeg i alle fall).I midlertid er valg av høyttaler helt avgjørende,og den vil lyde helt fryktelig på mange høttalere den ikke passer til.Dette gjelder jo forsåvidt på de fleste nye produkt også.2075 ble i utgangspunktet konstruert for å drive trykkammerhøyttalere,og det er ikke tvil om at det er det den liker best,selv om et merke som Klipch fungerer helt fint det også(i ny utgave).-Men trykkkammer gir best lyd i 2075.Utfordringen ligger i å finne det i nyere modeller.
    Bytting av kondiser kan være lurt ja,men det er slett ikke sikkert at det behøves.Disse er ofte av noe bedre kvalitet enn nye,og kan beholde verdiene i mange mange år.-Men er dette en forsterker du skal bruke mye,så vil jeg sterkt anbefale å få de målt,for å være på den sikre siden.-Og ikke bytt bare en,i tilfelle,bytt par-hele veien!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0