Tandberg STUDIO MONITOR - Verdt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tandberg STUDIO MONITOR - Verdt?

heisann!

jeg har fått oppdrag av min onkel å finne ut hva disse er verdt. Han fikk et av de siste parene som ble solgt i 79. Høyttalerne er i perfekt stand og vært brukt av kjent musiker( Min onkel heter Knut Johannessen, musikk-professor ved musikkhøyskolen i Oslo. han har også spilt inn CD sammen med arve tellefsen og Anne Sophie Mutter). men han har ikke så veldig peiling på lyd(pris og hva som er på markedet). han synes også de tar for mye plass i det nye hjemmet. han har brukt de sammen med ECI-3. en kombo som låter riktig så fint og kraftig.

han vil selge de som samleobjekter. Elementene skal være i perfekt stand og aldri vært sprengt. Helt orginale( Dette er han sine ord og jeg stoler såpass på han at jeg poster det )

Link til specs på nettet:
    t-høyt-studio

har dere guruer noe mer peiling enn meg hvor mye slike kan være verdt?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Alternativ Audio, der er der mange folk med peiling, og du vil sikkert få svar der.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et par fra konkursboet til Tandberg - for kr. 4000,- på den tiden.

Kr. 1000,- er nok en grei pris - for et par - i dag.

Anbefaler også stativer - så de blir løftet tilstrekkelig fra gulvet i forhold til ørehøyde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Prøv Alternativ Audio, der er der mange folk med peiling, og du vil sikkert få svar der.
    har du eventuelt en link til den siden?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Nei-nei!! Jeg samler selv,og har ingen interesse av å ødelegge markedet,men 1000.- for disse høyttalerene? Dette er en av gårsdagens høyttalere som det ennå er svært mange som er på jakt etter,og det skyldes ikke nostalgi!Noen samler,som meg,men grunnen er lyden!Lyden i disse reprensentrerer et av de få vintage(min mening)objektene på høyttalersiden (når det gjelder forsterkeri,er jeg av en litt annen oppfatning) som spiller fletta av det meste som er laget i dag-til en pris under 30-40 tusen.
    Den normale prisen for disse i Norge,E-bay osv ligger på alt fra 4000 til 10 000.Den store forskjellen skyldes selvfølgelig at de er i litt forskjellig forfatning.
    Skulle ,av en eller annen grunn diskantelementene være sprengt,så er 4000 det meste du kan håpe på.De må da repareres,ettersom de er umulige å få tak i.
    Ellers kan nevnes at denne høyttaleren ennå står i flere seriøse lydstudioer av mangel på seriøse konkurrenter.
    Studio monitor
    Her er en fra et hollandsk lydstudio som har lagt ut hele folderen til denne høyttaleren,og som ennå benytter den daglig!
    Mvh Rune

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Nei-nei!! Jeg samler selv,og har ingen interesse av å ødelegge markedet,men 1000.- for disse høyttalerene? Dette er en av gårsdagens høyttalere som det ennå er svært mange som er på jakt etter,og det skyldes ikke nostalgi!Noen samler,som meg,men grunnen er lyden!Lyden i disse reprensentrerer et av de få vintage(min mening)objektene på høyttalersiden (når det gjelder forsterkeri,er jeg av en litt annen oppfatning) som spiller fletta av det meste som er laget i dag-til en pris under 30-40 tusen.
    Den normale prisen for disse i Norge,E-bay osv ligger på alt fra 4000 til 10 000.Den store forskjellen skyldes selvfølgelig at de er i litt forskjellig forfatning.
    Skulle ,av en eller annen grunn diskantelementene være sprengt,så er 4000 det meste du kan håpe på.De må da repareres,ettersom de er umulige å få tak i.
    Ellers kan nevnes at denne høyttaleren ennå står i flere seriøse lydstudioer av mangel på seriøse konkurrenter.
    Studio monitor
    Her er en fra et hollandsk lydstudio som har lagt ut hele folderen til denne høyttaleren,og som ennå benytter den daglig!
    Mvh Rune

Dette er helt klart et produkt for samlere..............

Ønsker de ikke tilbake i stuen - med tanke på den lydmessige forbedring som dagens produsenter representerer - utviklingen går fremover

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at det er flotte ht'er.. Og lydkvaliteten er sikkert bra den. Men, som flere sier: dette er ikke noe for den gjengse audiofil. Dette er vel noe for den gjengse samler siden teknikken og komponentkvalitet har innhentet den. At mange lydstudioer fortsatt bruker dem er en kuriositet, men kan ha noe med at lydteknikkeren er blitt vant med lyden til den, og hva sluttresultat blir. Ser jo fortsatt at mange bruker Yamaha NS10, selv om ikke det betyr at den er en veldig god monitor. Bare som nevnt: mange lydteknikkere er vant med lyden. Litt interessant dog å se at Tandbergen bruker seas-elementer og antakeligvis blandt de første generasjonene med mellomtone-domene til seas.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ikke en overraskende respons,for de passer ikke på alt.De er trykkammer.Og at høyttalerutviklingen har gått framover er vi enige om,men ikke når det gjelder disse.De representrerer noe helt spesiellt når det gjelder lyd.Og sannelig har jeg hørt mye og mangt.Heldigvis er det mange som er enige,så vi får bare konstatere at ikke vi er enige her!
    Mvh Rune
    PS:Utviklingen går fremover sier du.Jaa-forsåvidt,og på en god del områder naturligvis,men om ikke hørselen har sviktet totalt,så har den sannelig gått sidelengs,og baklengs på noen områder også!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Studio monitor
    Mvh Rune
    De er i perfekt stand(kanskje noen riper i siden kan være normalt etter nesten 30 år ) og ingen elementer er ødelagt. Så min onkel tenkte å legge de ut snart for 4000,- per høyttaler dvs, 8000,- paret. Er det realistisk?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det spørs hvor lenge han vil slite med salget-det.Jeg ser ikke bort i fra at han KAN få det,men da helst på E-bay.Jeg har ikke sett dem gått for mer enn rundt 6000 i Norge.Utlendingene,og i særdeleshet amerikanerene er helt ville når det gjelder Tandberg,og det er der jeg har merket meg de høyeste prisene.(Nå mener jeg for paret-selvfølgelig)
    Tyskerene kan også tenkes å betale litt ekstra,men skal du selge til utlandet kommer det jo et hav av frakt og toll og tull på toppen.-Men det blir vel forsåvidt kjøpers problem..
    Legg dem ut på QXL med kort salgstid(3-4 dager),og prøv med 8,da,og om ikke det går,så får han bare gå ned litt neste gang..Det er jo det de fleste med dyre objekter gjør.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hello gentlemen,
    Does anybody know which model of woofer was originally used in Tandberg Studio Monitor? I've got a pair, it sounds really great, but the woofers seems to be changed... Thank you for any info.
    PS Sorry for using English, i live in Israel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Det lå et par med studiomonitorer på finn for to dager siden, de var pene og alt var i orden. De gikk for 3800 for begge.

Hvis du skal forlange 8000,- for de tror jeg du aldri vil få solgt de. Da må de se ut som nye, ingen riper og være i palisander treværk.

Mvh
    motem

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av motem
    Hei!
    Det lå et par med studiomonitorer på finn for to dager siden, de var pene og alt var i orden. De gikk for 3800 for begge.

Hvis du skal forlange 8000,- for de tror jeg du aldri vil få solgt de. Da må de se ut som nye, ingen riper og være i palisander treværk.

Mvh
    motem
    Hvis de gikk på 2 dager, så tyder jo prisen på at det var verdt det men 6000 tror jeg skal være oppnåelig. Låter jo MYE bedre enn patos 402 for eksempel som alle forguder. Mener nå jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos 402 har jeg desverre ikke hørt,og mine referanser når det gjelder høyttalere i eget eie har en pristopp på ca 20 000,som jeg i all min dumskap fant på å betale for et sett PSB Stratus Gold for ca 10 år siden.Mye annet,både billigere og dyrere har vært hørt opp gjennom årene,og jeg ble,egentlig tilfeldigvis åpenbart for hvor mye vellyd man kan få gjennom vintage utstyr ved en ren tilfeldighet.Det ble egentlig en lettelse,for søken etter en lyd jeg kunne leve med,innen det jeg kunne betale for,fant jeg aldri i nytt utstyr..Kravene var visst for store,sa de på ei HI-FI sjappe jeg var innom etter at PSBene var solgt.Helt ærlig så er jeg enig i at svært mye,det meste faktisk, har ruslet saakte fremover når det gjelder høyttalere,men disse Studio Monitorene fra fordums Tandberg.....Dere kan si hva dere vil,men om viljen til å høre med et åpent sinn er til stede,og samtidig matcher dem riktig,så spiller de rundt det aller meste jeg har hørt av høyttalere,til dags dato.-Med unntak av noen sett jeg har hørt som kostet veldig mye over 30 000.De har så godt som ingen egenlyd,og de takler alle musikkarter uten noen form for kompromisser.De er,som sagt trykkammer,så at de passer på alt av nytt forsterkeri er ikke sikkert!Nå finnes det veldig mange høyttalere jeg IKKE har hørt da,og det finnes sikkert flere som kan spille like godt,men det kunne være interessant å høre prisen.
    -Men det er noe med dette gamle utstyret som setter følelser i sving hos de som har betalt myye penger for nytt utstyr,og jeg kan da godt forstå at det er vanskelig å innse at relativt harde innhogg i lommeboka,kanskje ikke var så nødvendige..
    I midlertid vil jeg ikke bli misforstått,jeg liker mye av det jeg har hørt av nyere/nytt,men ikke ... om jeg vil betale det det koster,når jeg,med litt tålmodighet,kan komme i mål ,lydmessig,med mye billigere(til dels svært)gammelt utstyr.
    Så ja!-3800 var billig i grunn,men det er flott at de ikke koster mer,så blir det enklere for flere å få hørt dem.Samleobjekter vil jeg knapt kalle dem,for å ha to slike monster stående på hylla,vil bare ta opp verdifull plass for andre,penere ting.Det er bare lyden som rettferdiggjør å ha et par slike!
    Mvh Rune

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt så vil jeg glatt påstå at det i grunnen har skjedd svært lite innenfor høyttalerutviklingen som skulle tilsi at Tandbergs StudioMonitor er en avlegs høyttaler.
    Tvert i mot så vil jeg hevde at den presenterer langt mere ærlig lyd enn de aller fleste høyttalere på markedet i dag.
    Nå skal det sies at miniatyriseringen av høyttalerne neppe har vært det flotteste for lyden i seg sev, så sammenligningen mot Patosen er ikke gæern.

Nåvel.
    Prisantydninger opp mot 10.000,- er noe drøy uansett.
    De fleste av disse settene går for rundt 5-6000,-

Håper det dukker opp flere slike på 'tilsalgs'-hylla.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De jekk på 1 time på finn. enn så selde de for 5000. Far ringte rett itte han hadde solgt de. 1 time!. Så d e nokk isje prisen, men høytalarane.

og sånn btw, selg t noge. d e isje så mangen igjen av de her!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Generelt så vil jeg glatt påstå at det i grunnen har skjedd svært lite innenfor høyttalerutviklingen som skulle tilsi at Tandbergs StudioMonitor er en avlegs høyttaler.
    Tvert i mot så vil jeg hevde at den presenterer langt mere ærlig lyd enn de aller fleste høyttalere på markedet i dag.
    Nå skal det sies at miniatyriseringen av høyttalerne neppe har vært det flotteste for lyden i seg sev, så sammenligningen mot Patosen er ikke gæern.

Nåvel.
    Prisantydninger opp mot 10.000,- er noe drøy uansett.
    De fleste av disse settene går for rundt 5-6000,-

Håper det dukker opp flere slike på 'tilsalgs'-hylla.
    :grin: :grin: :grin: :grin: hahaha
    Endelig en som tar bladet fra munnen!
    Det er klart NOE har skjedd innen høyttalere, men kanskje ikke udelt il det positive.
    gamle tandberghøyttalere - og andre - låter lett og pent. Lettdrevne er de også.
    Synes dog 5000 er mye, men, pytt, folk betaler jo hundrevis av tusen for papptransducere i mere moderne innpakning!!! Haha!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •