tandberg sølvsuper 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tandberg sølvsuper 11

jeg kom over en sølvsuper 11 på et fretex lager og betalte 200kr for den og masse andre ting. da jeg kom hjem og testet den litt, ser jeg at ingen av lyspærene lyser (ikke den til stereolyset heller), men det er lyd. fm radioen ser ut til å virke veldig fint, men det er skurrete lyd på den ene kanalen. dette gjelder uansett hvilken kilde jeg bruker.
    noen som vet hva dette kan skyldes? uttørket kondensator?

håper på svar. det er veldig fin lyd i den kanalen som virker, så det hadde vært kjekt å fått den istand igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok være kondensatoren,men det kan også være dårlig kontakt i volum/ev balansepotmeter.Smør dem med en egnet el-olje.Ikke bruk for mye.
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på at det er dårlig kontakt i et potmeter, for det kommer ingen skurring av at man skrur på det, men skurringen øker når man skrur opp volumet, det følger volumet, hvis du skjønner hva jeg mener.
    er det noen måte jeg kan teste om det er kondensatoren som feiler, evt. hva annet kan det være?

alle svar mottas med takk

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå husker jeg ikke om høretelefonutgangen går via utgangsforsterkeren på denne,men om du forsøker med h tlf,og du har lik lyd på begge sider,er det nok utgangsforsterkeren det feiler noe.Da er det også sannsynlig at det er kondensatorene i utgangen som er defekte.Ev kan du finne fram loddebolt,og kryssbytte dem,om feilen da bytter kanal-er det jo dette som feiler den..Dette er svært enkel lodding,og du finner pinnene lett under printet.Bunnplata må av da..
    Nye pærer ,og kondensatorer får du her:
    teletor

Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drev og testet litt mer idag uten å lodde eller demontere noe. de første 3-5 minuttene var skurringen helt borte! men så plutselig kom den tilbake. prøvde med hodetelefoner og da ble det slik at hvis noen høyttalere var innkoblet med lyd i samtidig som hodetelefonene kom det skurring i ene kanalen i telefonene, men hvis bare hodetelefonene var innkoblet (høyttalere fysisk plugget ut eller høyttalerveksler sett til 2) fosvant skurringen.

meget snodig dette her. men det beviser jaffal at det ikke er noe i veien med noen av potmeterne. kan dette også tyde på at kondensatorene virker fint, og at det er noe annet som feiler?

alle svar mottas med stor takk! hadde vært så kjekt å få denne opp og gå skikkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tyder sterkt på ukontakt et eller annet sted.Det kan rett og slett være så enkelt som at ukontakten befinner seg inni stikket til hodetlf uttaket.Du må nok kikke inni apparatet.Da kan du også foreta en grundig rens av alt støv og skitt du fysisk kan komme til.Når det er gjort tar du litt kontaktspray inni alt av potmeter og brytere.Etterpå,en liten dæsj med oljeholdig kontaktspray.Samme i hodetlf-stikket.Beveg og trykk masse ganger på pot og brytere etterpå.La den stå en times tid etterpå før du setter strøm på,og hør om det ble bedre/bra!!
    Alternativt:Se godt etter løse loddinger!!!Skjekk godt ledninger/loddinger til høyttaleruttakene-altså,om de er løse..
    Skulle ikke noe av dette hjelpe får du spørre høyere utdannet vintagepersonell her
    Alternativ Audio :: Forsiden
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar. har nå byttet om på kondensatorene UTEN at problemet flyttet seg til den andre kanalen. det er akkurat som før. skal prøve å gå over den som du sier og sjekke loddinger og andre kontaktpunkter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •