Electrocompaniet The 2-Channel Amplifier

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Electrocompaniet The 2-Channel Amplifier

Hei

Har en pre og en poweramp fra Electrocompaniet. Dette settet er nummerert 131 fra fabrikk og er modellen med 25watt som i sin tid fikk ekstremt god omtale.

Har overtatt denne fra min far som kjøpte den ny. Den har vært brukt i ny og ne de siste 10 årene og sist jeg hadde den i bruk var for et par år siden, da sammen med et par Rogers Ls3/5a.

Det ser ikke ut til å feile forsterkeren noe nevneverdig utenom litt "skraping" ved volumendring.

Nå har jeg igjen fattet interesse for ren stereo etter en del år med surround og tenkte dette var rette forum å stille mine spørsmål.

Lurer på om noen har noen formening om hvordan denne forsterkeren holder seg den dag i dag opp mot dagens forsterkere ? Vil denne f.eks være "dårligere" enn en typisk NAD, Thule eller Marantz til 5-7000,- eller er det grunn til å tro at denne forsterkeren fortsatt overgår mange dyre forsterkere ?

Tidligere har den vært brukt til å drive de overnevnte Rogers Ls3/5a som og er velkjente høyttalere, disse er jo relativt tungdrevne så vil regne med at forsterkeren vil drive monitorhøyttalere i prisklassen 8-10000 helt greit uavhengig av tungdrevenhet, tar jeg feil her ?

Er det forresten noen som har noen meninger om hvordan Rogersene holder seg i forhold til dagens utstyr ?

Jeg er jo fullstendig klar over at utviklingen har gått videre siden dette utstyret er produsert og har tidligere brukt mye NAD av nyere type, men er usikker på hvordan Electrocompanietforsterkeren holder seg i dag. Blir liksom litt for dumt å putte denne i skapet om den overgår en evt ny forsterker i den prisklassen jeg leter i. Eneste minuset er jo klart at denne ikke har fjernkontroll

Setter stor pris på om noen har noen meninger og tanker om dette.

Mvh Erik G.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erg1
    Hei

Har en pre og en poweramp fra Electrocompaniet. Dette settet er nummerert 131 fra fabrikk og er modellen med 25watt som i sin tid fikk ekstremt god omtale.

Har overtatt denne fra min far som kjøpte den ny. Den har vært brukt i ny og ne de siste 10 årene og sist jeg hadde den i bruk var for et par år siden, da sammen med et par Rogers Ls3/5a.

Det ser ikke ut til å feile forsterkeren noe nevneverdig utenom litt "skraping" ved volumendring.

Nå har jeg igjen fattet interesse for ren stereo etter en del år med surround og tenkte dette var rette forum å stille mine spørsmål.

Lurer på om noen har noen formening om hvordan denne forsterkeren holder seg den dag i dag opp mot dagens forsterkere ? Vil denne f.eks være "dårligere" enn en typisk NAD, Thule eller Marantz til 5-7000,- eller er det grunn til å tro at denne forsterkeren fortsatt overgår mange dyre forsterkere ?

Tidligere har den vært brukt til å drive de overnevnte Rogers Ls3/5a som og er velkjente høyttalere, disse er jo relativt tungdrevne så vil regne med at forsterkeren vil drive monitorhøyttalere i prisklassen 8-10000 helt greit uavhengig av tungdrevenhet, tar jeg feil her ?

Er det forresten noen som har noen meninger om hvordan Rogersene holder seg i forhold til dagens utstyr ?

Jeg er jo fullstendig klar over at utviklingen har gått videre siden dette utstyret er produsert og har tidligere brukt mye NAD av nyere type, men er usikker på hvordan Electrocompanietforsterkeren holder seg i dag. Blir liksom litt for dumt å putte denne i skapet om den overgår en evt ny forsterker i den prisklassen jeg leter i. Eneste minuset er jo klart at denne ikke har fjernkontroll

Setter stor pris på om noen har noen meninger og tanker om dette.

Mvh Erik G.

Har aldri hørt den men skal bare si deg at jeg misunner deg noe forferdelig

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er ofte det jeg hører

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt og greit. Bruk den og nyt den. Du har virkelig en nydelig forsterker der. Du finner neppe noe bedre i fornuftig prisklasse som forsvarer utbyttingen av denne. Bruk heller de pengene du sparer på å bruke denne på god musikk og nyt livet. Og gidder du kan du jo sende dem til oppgradering dersom du føler du vil prøve å få mer ut av dem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raven8
    Enkelt og greit. Bruk den og nyt den. Du har virkelig en nydelig forsterker der. Du finner neppe noe bedre i fornuftig prisklasse som forsvarer utbyttingen av denne. Bruk heller de pengene du sparer på å bruke denne på god musikk og nyt livet. Og gidder du kan du jo sende dem til oppgradering dersom du føler du vil prøve å få mer ut av dem.
    Takker for svaret..

Er egentlig ett slik svar jeg vil har for å si det slik.. Legger heller pengene mine i noen gode høyttalere og en god spiller..

B&W CM1 eller Dali Royal Menuet som begge er høyttalere som har overrasket meg stort. På spillerfronten blir det muligens Thule eller noe lignende da jeg ønsker DVD-funksjon og..

Skrapingen ved lydendring trenger ikke være noe stort problem etter hva jeg kan forstå da det ikke er noen ulyder når den spiller.

Tar gjerne imot flere innspill.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger vel ikke være værre enn å bytte potensiometer på volumkontrollen? En telefon til Westcontrol på Tau, eller On/Off på Mariero bør gi det noen svar på hva du kan gjøre med problemet. Trenger jo ikke være en stor utgift egentlig å bli kvitt et litt irriterende problem.

DrE

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rogers LS3/5A er jo noen virkelige klassikere som fortsatt blir omsatt for omtrent 5000 kroner.

Hørte disse ( eller noen kopier) for noen måneder siden på Naim entry level utstyr, og likte meeget godt det jeg hørte. Nøytrale høyttalere med lite output under 70-80 Hz. Stort, åpent og distinkt lydbilde og klar, homogen gjengivelse.

Kjenner ikke til ElComp.

Ellers flott at du er tilbake på tokanals.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dr.Erling: Har sendt mail til Electrocompaniet og Abrahamsen for å høre om de kan sjekke det ut så jeg venter i spenning på svar fra de.

C.Alshus: Rogersene er 15 ohms versjonen. Høres meget bra ut enda, men tror jeg ønsker å gå for noen B&W eller DALI da det visuelle i høyttalere spiller litt rolle og. Blir å ha de som back up høyttalere.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at det finnes ander butikker enn Hifi Klubben.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Husk også at det finnes ander butikker enn Hifi Klubben.
    Joda sant nok

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om forsterkeren har stått stille i mange år burde du kansje få sjekket kondensatorene, de kan desverre tørke ut.

Jeg har forresten en EC AW50 fra 80tallet en gang. Den har vert i nesten daglig bruk fram til 2003, så hadde den en pause på noen måneder, så drog jeg den fram igjen. Aldri hatt problemer med den.

Har du noen bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Om forsterkeren har stått stille i mange år burde du kansje få sjekket kondensatorene, de kan desverre tørke ut.

Jeg har forresten en EC AW50 fra 80tallet en gang. Den har vert i nesten daglig bruk fram til 2003, så hadde den en pause på noen måneder, så drog jeg den fram igjen. Aldri hatt problemer med den.

Har du noen bilder?
    Bilder får jeg ikke tatt før i neste uke da den i transport mellom Tromsø og Stavanger as we speak.

Dersom kondensatorene har tørket ut, er det noen måte å finne dette kjapt ut på og hvordan vil dette merkes ?

Angående skrapingen så fikk jeg mail fra Abrahamsen som mente det bare er noe kluss med potmeteret. Så med andre ord ikke noe som er kritisk.

Formeninger om hvordan forsterkeren vil takle B&W Cm7 eller Cm1 mottas med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan prøve å spraye potmeteret med elektrospray og liksom smøre det litt opp med det. ofte er det ikke mer som skal til

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erg1
    Dr.Erling: Har sendt mail til Electrocompaniet og Abrahamsen for å høre om de kan sjekke det ut så jeg venter i spenning på svar fra de.

C.Alshus: Rogersene er 15 ohms versjonen. Høres meget bra ut enda, men tror jeg ønsker å gå for noen B&W eller DALI da det visuelle i høyttalere spiller litt rolle og. Blir å ha de som back up høyttalere.

Westcontrol ser ut til å ha overtatt ALL kontroll også på de eldre EC.
    Alle forsøk hittil på å få hjelp har endt med at jeg ble henvist til en av de
    autoriserte EC-verkstedene rundt om i landet.
    Tror faktisk det skal finnes en i Tromsø også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle tro at både forsterkersettet og høyttalerne holder mål i forhold til hva som selges til en overkommelig pris i dag.
    Jeg tipper du skal laaangt opp i pris for å få en bedre forsterker. Og høyttalerne? Ihvertfall ingen vits i å bytte de inn med billigserier fra Dali, B&W eller noen andre. Jeg er sikker på de holder mål også mot disse. Du må nok opp i B&W 805 eller noe sånnt for å få noe bedre, men da koster det også...

Du kan sikkert ønske dypere bass til tider, men da går det jo ann å koble inn en sub.
    Vær glad for hva du har, du er en heldig mann som har det utstyret!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ble det av de bildene?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri eid en desverre,men etter det jeg har hørt av den,så bør du være fornøyd,selv i dag! Lyden fra det ypperste den tiden er kanskje litt anderledes,rundere enn det som er regnet for å være greia i dag,men det er da heldigvis ganske mange som mener at den vrien er like så god å høre på.Tror ikke du skal bli særlig lyttetrett med denne.Lyden fra disse går aldri ut på dato!!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking EC-the 2-channel amplifier

Her er en fyr til som også er heldig eier av samme EC the 2-channel amp. (Med serienr 101...) Spennende å lese tråden, er oppe i samme situasjoner: Skraping i potmeteret og jeg tenker å kjøpe bedre høyttalere.

Er en novise i det segmentet forumet her representererops: , - men er ekstremt glad i musikk ! (Har f.eks. bare noen Infinity alpha 40 og dårlige kabler). Har allikevel begynt å interessere meg for denne forsterkeren og håper på gode tips om hvordan bedre få frem potensialet i den!
    Er det f.eks noen som kjenner til disk. grupper om den?
    Hilsen sveppe

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke Alps potensiometre "proffene" bruker å bytte ut med?

www.potentiometer.com
    Eltek vet kanskje også hva du kan bytte ut det gamle potensiometeret med for å få god gang.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg som har 25-watteren sier at Epos ES11/ES14 funker veldig bra på den.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •