rør radio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: rør radio

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rør radio

De fleste kan vell se for seg en gammeldags rør radio med høytaler inini kassen.

Jeg får nå kansje tak i en slik en, og lurer på om det er mulig og lage en type overgang som gjør at jeg får aux in på den?:
    det skal vistnok vere en slik gammeldags phono ingang. altså ikke phono men sån til steinkake spiller ting...

Men har ikke fått den enda så vet ikke.

Hva tror dere?
    Vil gjerne ha den kobla til dataen så jeg kan bruke den til radio streaming og musikk på rommet i hybelen jeg skal leie etter sommeren..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den laget før 1950 er det nok kun platespillerinngang på den.Er den laget etter 50 vil det sannsynligvis være en inngang beregnet på spolebåndspiller,og da kan du bruke den direkte(vel vel-prøv i alle fall,og hør!)
    Inngang for keramisk Pick-up kan kanskje brukes den også,om det er alt som finnes.Du må naturligvis kople signalet ned til mono slik at du ender opp med en til jord på apparatet,og en til inngangen.Så får du bare prøve deg fram.Kanskje du blir nødt til å kople via en forsterker med mulighet til å justere ut-nivået,kanskje via et hodetelefon-uttak eller noe sånt,ettersom noen av disse gamle apparatene kan vrenge noe voldsomt med for sterkt inn-signal.Og så må du lage deg en kabel med jack(antagelig) i ene enden og bananplugger i andre enden.Den tror jeg ikke du får kjøpt,så bananenden må du nok kople selv.Lykke til!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå sitter jeg og hører på katie melua på en radionette duet fra 1961 med trålløye og seas element.

Aldri hørt så varm lyd. jeg har koblet det som du sa med bananplugger.
    Testet også og koble till mine infinity sm 155. det er bare vakker lyd..

Min denon forsterker kan bare legge seg!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert mulig å lage aux-inn, men da må du bytte ut en den du bytter lang/kortbølgene til en med en ekstra "inngang".

Har btw fått 3 stk (TRE!!) radioer fra antakeligvis 30-40 og 50-tallet...
    Ikke noe Tandberg her, men 1 Edda, radionette (tror jeg) og en høvding...
    Bare rør! Men trengs vel endel arbeid her for å få de i stand..
    Noen råd?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rengjøring og mer rengjøring!Det er det viktigste med en gammel radio før du kopler til strøm.Bruk gjerne litt kontaktspray på særlig nettspenningsledninger inni,i omegn trafo.Skjekk godt etter ev morkne ledninger.Skjekk så om rørene er hele.Er de hvite i toppen er de ødelagt/punktert.Er rørene lakkerte,må du nesten bare prøve med strøm.Kryssbytte av rør kan være et alternativ,om du har flere å ta av.Er det during i radioen sammen med lyden,kan det tyde på at et rør har nedsatt funksjon.Er det bare høy dur uavhengig av volumkontroll,så er lytten ødelagt,og må erstattes.Smør over potmeter i betjeningsknapper også for å unngå skraping.

Edda er forresten et undervurdert merke.De var nesten suverene på mottak (AM),og gjennomsnittlig bedre enn Tandberg og Radionette.
    Lykke til!!AM-lytting er bare morsomt på slike apparat.
    (PS-Ikke vent deg så mye av Høvdingen,de var av temmelig rimelig kvalitet)
    Mvh Rune

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt stor-opprydding på loftet, og der fant jeg en Radionette Duett og en Kurer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •