Kjøpe utstyr fra USA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe utstyr fra USA

Er det noen som har handlet utstyr på andre siden av dammen?

Hvordan er det med bruk av 120 V utstyr. Er det bare å kjøpe en omformer?

Hvordan er kvaliteten på f.eks. Adcom, NAD, McIntosh, Classé eller andre varer som ligger på nettet? Jfr. linken under:

Ebay søk -> 2 channel power amplifier

Er det for risikabelt å kjøpe denne typen utstyr? Eller er det verdt bryet? Lønner det seg?

Det jeg er ute etter er en kraftig og god stereoforsterker, at den er noen år gammel har ikke så mye å si for min del. Har sett en del på Classé og McIntosh, men har ikke mulighet til å legge ut det dagens modeller koster.

De skal drive Infinity Kappa 7.1i, og senere sannsynligvis et par Kappa 9.2, er det noen som har noen erfaringer med hva man burde kjøpe?

Hvordan kan forsterkere som er noen år gamle hamle opp med nye forsterkere av typen Sony, Pioneer, Denon, NAD, mm.?

Har sett en del på denne forsterkeren fra Denon.

DENON PMA-2000AE Integrert forsterker

Fordelen med denne er at jeg kan koble den til min (forholdsvis enkle Sony STR-DB780) surround forsterker. Dermed kan den drive frontsettet mens surround forsterkeren driver de resterende kanalene.

Hva burde jeg vurdere? Kjøpe en ren stereoforsterker, en bedre surround forsterker eller en integrert forsterker som kan kobles til surroundreceiveren? Prisklasse opp mot 15 000,-.

Takknemlig for alle råd og vink, selv om noen av temaene jeg har tatt opp i denne tråden kanskje kan være litt utenom vintage delen...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egen erfaring tilsier at det er lite å spare ,så lenge det du er på jakt etter faktisk kan oppdrives i Norge.Nå har jeg ikke handlet noe stort nyere enn 30 år,så det kan jo være det er litt forskjell på 10-15 år gammelt utstyr.
    Om jeg ikke hadde foretrukket 70-talls lyden selv,så ville jeg gått for utstyr,nesten uansett merke,nyere enn 97-98.
    80-tallet og første halvdel av 90 tallet synes jeg representerer et generellt lavmål når det kommer til lydkvalitet.Noen produsenter som feks McIntosh
    er unntak,som stort sett har levert varene,uten å forandre sin lydsignatur underveis...Digresjoner dette da...
    Omkopling av strøm er ikke noe stort problem på de fleste apparater.Et unntak er apparater som er produsert i USA,der kan en omformer være lurt å bruke.Den vil jo,om kvaliteten er god,fungere som en skilletrafo,og derved avskjerme apparatet fra direkte nettspenning.Da vil du oppnå et roligere og større lydbilde,og beskyttelse fra forurenset strøm,noe vi har mye av her i landet!
    Selgere i USA og Tyskland har jeg svært gode erfaringer med.De fleste som selger over nettet er seriøse.-Men sjekk karakterene likevel.
    Mvh Rune

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig å kjøpe utstyr fra USA, men husk at mesteparten av utstyret du får kjøpt ikke har autosensing, så du må belage deg på å få bygget om til 220V
    når du snakker om "billig" utstyr som Adcom, Nad osv. så ser jeg ikke helt vitsen. Det er tross alt ingen vesentlig prisforskjell på disse merkene om du kjøper brukt i Norge eller om du kjøper fra USA. Husk at forsterkere ofte veier 15 - 20 kilo eller mer. Frakten vil være en betydlig del av kostnaden.
    Du må jo selvfølgelig også betale 25% moms på selve produktet, samt frakten.
    Hvis vi snakker om litt dyrere utstyr så kan det være endel merker som det lønner seg å kjøpe brukt. Du nevnte selv McIntosh, men merker som Krell, Mark Levinson og Pass Labs er det virkelig mye å spare på.
    problemet er jo da at dette er produkter som veier betydelig mer enn lettevektere fra Nad, Sony osv.
    Endel produkter er også utstyrt med en chip som registrer spenningsfrekvensen, disse kan være tricky, til og med så og si umulig å bypasse.

Å handle elektronikk på Ebay har sine egene utfordringer. Ebay er full av r***høl som gjerne vil svindle deg.
    Let heller på f.eks Audiogon, der er det en helt annen seriøsitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innlegg ulfsn og wotg. Tror jeg skal tråle litt rundt etter McIntosh, Krell, Mark Levinson eller Pass Labs. Se hva jeg finner av priser og tilgjenglighet.

Det blir nevnt Audiogon, for meg virker det som det er mange amerikanske selgere der. Finnes det noen europeiske siter som anbefales? Eller noen andre amerikanske?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apogee, Martin Logan finnes i stort antall på eBay til lave priser. Frakten er faktisk ikke så ille hvis du sender med Jetcarrier (JetCarrier - magnum NO AS, Norway, Sweden, USA, sender med fly og båt til de skandinaviske landene). Dessuten er jo dollarkursen lav. Jeg sendte en Barco 1208 som veide ca 150kg emballert fra Texas og hit, og det ble ikke mere enn ca kr 2500,- i frakt.

Jeg har hatt Apogee Duetta, og kan godt tenke meg større Apogee nå når jeg har plass.. Jeg tror Fullrange veier ca 140kg pr stk..

Gunnar

Newcomer vallente_82 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K 445 ca 3000kr i usa 12.000 i norge, dette er om du bestiller direkte fra de, og må då ha noen som bor i usa(som meg).. henter du den sjøl eller eller noen du kjenner, kan du ta den med deg rett inn... men såklart, du har jo den 115/220 volt tingen ... I guess det stopper meg?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De selger jo volt transformatorer på eBay som vistnok skal klare opptil 1000 - 2000 watt kontinuerlig.
    Fungerer ikke de da?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, sjekk eBay.de/ eBay.co.uk
    Så slipper du volt problematikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bergan
    Er det noen som har handlet utstyr på andre siden av dammen?

Hvordan er det med bruk av 120 V utstyr. Er det bare å kjøpe en omformer?

Hvordan er kvaliteten på f.eks. Adcom, NAD, McIntosh, Classé eller andre varer som ligger på nettet? Jfr. linken under:

Hvis du er ute etter tyngre utstyr, så tidlig som fra fra 1965-77, så er det ingen problemer. I sikkert 50 % av tilfellene er strømforsyningen av multipower-typen, dvs. 110-120-220-240 V og kan omkobles direkte. 50 eller 60 Hz spiller ingen rolle. Kun platespillere kan gi problemer her.

Og fordelen er jo det enorme tilbudet på eBay og ellers - i Norge finnes nesten ingenting interessant bortsett fra Tandberg, hvis vi snakker om den tidlige perioden. Selv har jeg bl.a. trålet etter gamle Pioneer og Sansui 1968-73 - i Norge er disse fraværende, istedet finner man Sansui og Pioneer 1977-82 - en mye senere periode hvor mye av futten var gått ut av disse fabrikatene.

Kjøpte også for noen år siden en moderne dyr Tascam kassett-spiller (topp-modellen) i USA - den var fabrikkny og kunne enkelt omkobles fra 110V 60Hz til 240V 50Hz ved å lodde et par koblinger (tydelig merket) ved nett-trafoen.

Har handlet mye på eBay og har kun opplevd skuffelser et par ganger hvor det ikke var så mye penger involvert.

Newcomer vallente_82 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kjøpe fra utlandet/USA

Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    De selger jo volt transformatorer på eBay som vistnok skal klare opptil 1000 - 2000 watt kontinuerlig.
    Fungerer ikke de da?
    Eg har ikkje peiling, men kan prøve å få sjekket det opp.. Føler det ikkje er optimalt, noen som har gjort noe lignende? å bygge den om er vel litt drastisk?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •