Tandberg Huldra 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg Huldra 10

Jeg har lest så mye gode ord om denne gode gammle Tandberg Huldra 10, at når jeg i helgen var hjemme til mine foreldre. Måtte jeg bare "låne" med meg den hjem, for åå høre hva de snakker om når de snakker om Tandberg lyden.
    Har enda bare koblet til å hørt litt, må si det lover godt
    Den trenger nokk en liten "vår puss", det skraper og knittrer litt når jeg vrir og trykker på knottene. Men det er vel en lett "vår puss" vill jeg tro.
    Blir vel litt flere inntrykk når jeg får hørt litt mere.

Det er sikkert non som kan kåmme med gode tips til tweaks/oppgraderinger, selvfølgelig uten å ødelegge noe av det orginale utsendet og funksjoner og den klasisske lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åhhå!-da er du heldig du!Dere blir kanskje lei av meg på denne siden,men det er vanskelig å dy seg..H 10 er,om den er i orden,den desidert beste av alle huldraene.De etterfølgende H 11 og 12,er ikke engang i nærheten av å levere så god lyd.Stikkordet er antagelig kondensatorer i utgangene,noe som gikk av moten like etter.Ikke prøv den med høyttalere som er tungdrevne.Det liker den ikke.Helst bør det være trykkammer også,men mye tyder på at noen moderne høyttalere med port,passer godt til den også.Følsomheten bør uansett ligge over 90 db.
    De oppgitte 2x35 w i 4 ohm kan trygt regnes om til i alle fall,2x50,om du tenker moderne watt,så den kan spille temmelig høyt og rent.
    Rens/smør potmeter og få ut støvet!
    En vanlig feil etter nesten 35 år er utslitte volum og balanse-potmeter.De kan virke for det,men du må kompensere,med balansen.Noen"mister"en kanal ved lavt volum,og da må den nesten byttes,om man ikke kan leve med det.Mye kan likevel ordnes med oppsmøring.
    Riaaen i denne er knallgod,og kan måle seg med mange, relativt gode ,eksterne riaaer.Må oppleves.De fleste tror ikke på meg når jeg sier hvor bra lyd det er i denne gamle gullklumpen.Vil du ha samme lyd med mer trøkk,så er det TR 1000(1010)som gjelder.Samme gode riaa i den også.
    En ting til som ofte går etter nystart er kondensatorene i utgang.Da må de byttes.Om du kikker innpå denne siden,vil du finne MYE stoff om H 10 mm.Også om hvor du kan finne gode erstatningsdeler,som ikke lar det gå ut over lyden!
    Noen bruker den som pre,i moderne anlegg med stort hell.Da må den i midlertid moddes litt,og som samler,liker jo ikke jeg sånt,men folk må da få gjøre som de vil.He he!
    Alternativ Audio :: Forsiden
    Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er vel i bra stand ja må jeg si, men jeg skal ta av den lokket og får blåst ren litt neddi der og få smørt opp de potmetrene. Jeg driver nå non Patos Symphonic II AMT, må si jeg er overrasket over hvor godt den driver disse.
    Kjempe fin å behagelig lyd, akkurat som jeg liker den :-D
    Har også non orginale Tandberg høyttalere, men de står hjemme til mine foreldre enda. Mulig eg henter de også, for å restaurere de litt. Gjir de en ny finish og kanskje litt inntern kabling og filter oppgradering. Lurer på om bassen begynner å bli "gammel" i opphenget sitt også.
    Er du fra Aure ja, naboer nesten jeg bor på Kyrksæterøra.
    Kontakter til høyttaler pluggene er også litt slappe i fisken, disse skal jeg også få strammet opp litt. Mulig jeg også bytter de lampet ledning høyttaler kablene til noe bedre også, vi får se.
    Problemet med denne er vel at den er for brei til stereo benken min, så mulig det blir til at jeg setter opp dette med de orginale Tandberg høyttalerne et annet sted i huset, kanskje med onkel's gammle platespiller :-D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sende meg en PM om det skulle være noe..Kjenner en entusiast til innpå øra.Han leser sikkert dette!!
    Vær litt forsiktig med utskifting av originalkabler inni apparatet.Selv om de er tynne så er de en del av original-"tweakingen".Dermed er det en mulighet for at du kan ende opp med en annen lyd,men jeg skal ikke si dette sikkert.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på kabling i høyttalerne ikke i apparatet.
    I første runde blir det nokk bare "rengjøring" i Huldraen.

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, morro med en H10 tråd! Jeg har også latt meg forbause over denne forsterkeren. Sendte inn min til Ivar Midtskogen og fikk den overhalt og modifisert etter Kjell_B's oppskrift (som jeg nevnte i Patos tråden leikis). Vel anvendte 1500,-!! Har ikke testet den på Symphonicene mine ennå, men det var kanskje en ide..

Uansett må jeg øke tomgangsspenningen slik at jeg kan bruke den som integrert igjen (kjesker på noen Klipsch B3 til denne). Var det ikke du som kjørte B3 på H10en ulfsn?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!! B3 er konge på H 10!!-Utrolig nok,for egentlig liker den best trykkammerhøyttalere.Likevel ser det ut til at det faktisk har gått framover på høyttalersiden,og Klipsh har aldri vært som alle andre de heller da!
    Det er nok saft i H 10 til å drive større høyttalere enn B 3,så det hadde vært morsomt å prøvd hakket større.Som tidligere nevnt,er det Alfa og Omega at H 10 ikke får tungdrevne høyttalere,den er ikke konstruert for det,og det er utrolig hvor dårlig den spiller med feil høyttalere.Følsomhet bør absolutt ligge over 90 db uansett hva du prøver den med!!!!
    Den spiller med stort bilde både i bredden og i dybden,og en crisp vintage diskant/mellomtone du skal høyt opp i pris for å finne i dagens utstyr.-Og nevnte jeg Riaaen?nei-den er++++++++++++++++++
    Det er litt synd dette med tomgangsspenningen da,den er noe vrien å stille akkurat inn..Har du brukt den til forforsterker?-Og hva har du brukt den til,og ble du fornøyd eller skuffet?Bare morsomt å vite.Det er mange som bruker den til det.Godlyden ligger nok,i hovedsak,i forforsterkeren på den.
    Men sså lenge du ikke skal drive Snell på den feks,så er den best lydmessig alene,(synes nå det jeg da)He he!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint det er flere enn meg som prøver å få i stand Huldra10.

Arvet en fra bestefaren min for 2år siden i tilnærmet perfekt stand(originale pislapper står fortsatt på). Har tatt den første "vasken" siden den ble brukt i ett tre-verksted de siste årene.

Skal kjøpe høytaler-kontakter og DIN-Phono omformer i morgen.

Etter å ha lest gjennom denne posten gleder jeg meg skikkelig,

Har planer om å koble Huldraen på tandberg-høytalerne fra samme år, vet ikke hva dem heter men står: "HI-FI System 13" på dem.

Kim

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til anskaffelse av noen B3... Spiller utrolig behagelig, men desverre ganske lavt... Kan det ha noen med lav tomgangsspenning og klasse a drift å gjøre kanskje? Skal få en service tekniker til å juster den opp igjen... Så langt lover det ihvertfall veldig bra!!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raist
    Da har jeg gått til anskaffelse av noen B3... Spiller utrolig behagelig, men desverre ganske lavt... Kan det ha noen med lav tomgangsspenning og klasse a drift å gjøre kanskje? Skal få en service tekniker til å juster den opp igjen... Så langt lover det ihvertfall veldig bra!!
    Hva måtte du ut med for de B3'ene da, har litt lyst til å sette opp et gammel annleg, men har også litt lyst til å bruke de orginale Tandberg høyttalerne. Men har ikke fått testet de enda, så jeg vet ikke hvordan de låter.
    Hva bruker du som kilde cd elle plate spiller ? Blir vel kanskje litt kolisjon å bruke en cd på gammel annleget, men nåe har jeg ikke no plater eller snurrer da.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke si at det ikke er noe i veien med utgangene på H 10ern din,men tull med utgangsspenning gir seg vanligvis ikke utslag i lav lyd.Om tomgangen er ute av kurs er det lettest å høre det ved å skru opp volum uten å tilføre noe signal.Om den da produserer mye støy/skurring uten at du skrur alt for høyt,er det en indikasjon på at tomgangsspenningen bør justeres.
    Jeg tar heller sjansen på at B3ene dine ennå ikke er innspillt.De har sinnsykt lang innspillingstid.Jeg syntes de spillte bra etter noen få timers drift,men sannheten viste seg å være at de ikke spillte på topp før etter ca 100 timer.Veldig lenge for en liten høyttaler!!
    Men uansett så er det litt rart at lyden er direkte lav,så det kan jo være at nye kondensatorer i utgangen kunne være en tanke.....Er det like lavt volum på begge kanalene da?
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. RIAAen i H10, så finnes det to utgaver - en med diskret oppbygging, og en med ICer. Den førstnevnte typen går for å være suveren.
    Er det noen som har sammenlignet de to typene? Er det stor forskjell i kvaliteten?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ulfsn:
    H10en ble overhalt av Ivar Midtskogen i fjor. Jeg ba han da om å modde den etter Kjell_B's oppskrift.. Dvs. koble om til 240V på nett-trafoen og senke tomgangsstrømmen jf: "Juster til spenning 11 mV = 60 mA strøm ved høyttalerdrift. For liten klasse A forforsterker, juster ned til 6 mA strøm (1,1 mV)." Siste alternativet her altså. Guiden kan leses i sin helthet Her...

B3ene er innspilt.. Kjøpte de brukt av en kamerat som har hatt de i ca. ett år.

Skal ihvertfall få målt spenningen over emitter-motstandene R 749-750 for å se hva denne ligger på.. Da kan jeg eventuelt utelukke dette.

Leikis:
    Nye koster de vel rundt 2990,- og de er sjeldent å se på bruktbørsen.. Jeg ga rett under 2000 for mine brukt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moddingen til KjellB egner seg kun om du skal bruke den til forforsterker.Skal du bruke den direkte,slik som den er tenkt,må du få den justert tilbake
    etter det originale koplingsskjemaet.
    Om du velger å bruke den direkte likevel,vil du få ganske " rar" og lav lyd.
    Mvh Rune
    PS.Du kan godt beholde den på 240 V da..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt fra bruksanvisningen til Tandberg Huldra 10:

"
    Tips om høytalere
    Deres Huldra fortjener gode høytalere. Blant Tandbergs utvalg av høyttalere vil De finne en type som passer for Deres smak og behov. Hva behovet angår, bør valget avhenge om De skal utnytte apparatets store kraftreserve til å oppnå meget høy lydstyrke. Med 35 watt utgangseffekt er det utrolig hva De kan få ut av selv en høyttaler med lite kassevolum, men 35 watt kan også være nok til å ødelegge høyttalere som ikke er dimensjonert deretter. Hvis De ønsker å spille musikk med vedvarene toner (f.eks orgelmusikk) ved meget høyt lydnivå, bør De velge høyttalere som tåler høy gjennomsnittseffekt. Dette vil vanligvis svare til en høyttaler med et stort kassevolum. Vi vil anbefale et av våre høyttalersystemer TL2510 eller TL5010.
    "

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mere Tandberg "stoff" for spesielt interiserte....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er B3 i høyeste grad en stativhøyttaler,men svært ulik de fleste andre jeg har hørt av arten.Dette i positiv forstand,og merkelig nok passer den som hånd i hanske til Huldra 10,selv om den egentlig vil foretrekke en trykkammer.
    B3 er et ytterst hederlig unntak!!
    Mvh Rune

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Moddingen til KjellB egner seg kun om du skal bruke den til forforsterker.Skal du bruke den direkte,slik som den er tenkt,må du få den justert tilbake
    etter det originale koplingsskjemaet.
    Om du velger å bruke den direkte likevel,vil du få ganske " rar" og lav lyd.
    Mvh Rune
    PS.Du kan godt beholde den på 240 V da..
    Stemmer! Er nok det som er problemet hos meg.. Skal sjekke det ut hos en lokal Tandberg mann i morgen og komme tilbake med videre inntrykk!

Må forøvrig si meg enig i din beskrivelse av B3. Det lille jeg har hørt av H10/B3 lover virkelig bra!!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Hva bruker du som kilde cd elle plate spiller ? Blir vel kanskje litt kolisjon å bruke en cd på gammel annleget, men nåe har jeg ikke no plater eller snurrer da.
    Hei, bruker foreløpig en Denon DVD 2900, men har en Dual 1225 som skal kobles opp etter hvert... Må bare få tak i ny PU (headsehell med hus?).. Noen som har Shure M75 (?) liggende?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja-CD funker ganske bra det,vil jeg si.det kan nok være en fordel med en spiller som det er mulig å justere ut-nivået på,og kanskje en som passer lydmessig.Feks Marantz (de fleste) og Tandbergs senere,egne CD spillere.Det finnes helt sikkert mange som passer,men jeg vil av egen erfaring ,fraråde Sony sine.Den lydsignaturen klaffer ikke godt sammen med gammel Tandberg.I tillegg kan jeg tenke meg at Teknichs sine passer godt,men jeg vet det ikke!
    Mvh Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •