Tandberg Huldra 10 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tandberg Huldra 10

Pris 1972-73: 2695.-

Finish: Teak og palisander

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig sak Konrad!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruksanvisning på bare seks sider. På nye produkter så dekker jo ikke det fjernkontrollen en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt en fantastisk receiver,som trass i sine beskjedne watt ,kan beseiree relativt store laster,med stor lyd.Bør ha følsomhet over 90 db da..
    De opererte absolutt ikke med juksewatt og det reelle strømtrekket på disse er adskillig mye større enn oppgitt,og da yter den nok en del mer også.
    Alle spesifikasjoner på TB fra denne tiden er faktisk målt ut fra det dårligste apparatet i en serie på (husker ikke,men det var en del).
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du om å drive et par TABAQ (TangBand Quarter Wave) med Hivi Research sine fulltone 3" med TB Huldra 10:

Product information:B3S Full-Frequency

Føsomheten er riktignok ikke på mer enn 82 dB.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He He!!! Jeg tviler.......,men jeg er ikke fullt så vintage på høyttalersiden som på forsterkersiden,ettersom en del nytt har imponert meg der(og det skal litt til)-Men det er MYE jeg ikke har hørt-selvfølgelig,så det er vel ikke annet å gjøre enn å prøve.Noen nyere høyttalere oppfører helt anderledes enn sine eldre forgjengere,men du må være obs på at Huldra 10 lyder aldeles forferdelig med feil høyttalere.Dermed burde det være enkelt å høre under et hjemlån-feks!
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene har jeg liggende. Fikk de som et plaster på såret etter at jeg fikk 2 stk defekte sub amps fra creative hifi. Dette er jo billigelementer så jeg forventer ikke all verden. Men siden jeg har en Huldra stående på hytta tenkte jeg at jeg skulle ta den med hjem og prøve den på tabaq'ene (som ikke er bygd enda). Tenkte jeg skulle ha dette på rommet mitt. Planen er å bygge de i hobbyplater slik at finish kan fikses lett. Plate er allerede kjøpt inn. Men så var det tiden da, den bare flyr ivei..... og jeg har så mange andre prosjekter også. Et par subber som skal bygges, nue fronter og bakhøytalere. Samt at jeg har 70 liter med beis, terrasseres, terasseolje, max for mur o.l

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv vurdert å bygge TABAQen, men med Tangband... Men opererer ikke disse med rimelig lav følsomhet? Virker i utgangspunktet som en litt dårlig match til Huldra 10.. Men fortell hvordan det går!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker fortsatt min gamle Huldra 10 som jeg kjøpte i 1975.

Jeg ville kaste den da den tar for stor plass men har foreløpig ikke fått lov av kjærringa som ikke liker å bruke surround anlegget.

Jeg ser i hvertfall her at hvis jeg vil kvitte meg med den er det sikkert noen som vil ha den selv om knappene fungerer dårlig - de spretter ut og jeg har brukt en fyrstikk til å holde inne aux knappen og har en ekstern switch for å velge input. Kanskje noen har tips om hvordan jeg fikser det - disse knappene er noe dritt.

Stable

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dritt og dritt...?35 år er ikke dårlig uansett det.-Men dette tar deg 10 min å fikse.Ta av sidene og topplokket.Så kikker du inni,like bak frontknottene.Det vil du se en rekke med "kanaler" av varierende lengde.Disse må smøres forsiktig.En liten sprut med el-olje(feks elektro,grønn boks ,CRC).Så slår du bryteren inn og ut noen ganger til den står inne av seg selv.Disse kanalene har mange små hull,så det er ikke vanskelig å få inn litt olje.Det skal ikke så mye til heller.Smør mest helt inne ved frontplata,så nærme du kommer,for det er der fjæren som her hengt seg opp sitter!
    Din kone har forresten antagelig gode ører for musikk,for du skal usannsynlig høyt opp i pris på en sourroundreceiver for å få den til å spille like godt i stereo som Huldra 10.Om det i det hele tatt finnes noen...
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar - el-olje skal kjøpes.

Mulig kjærringa har bedre ører enn meg, men jeg tror at hun synes den gamle CD-spilleren og Huldraen er enklere å betjene enn Yamaha surround receiveren og Sony DVD harddisk opptakeren som hun ellers må bruke.

Det er litt tåpelig å ha to lydsystemer i samme stua med til sammen 11 høytalere

Stable

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raist
    Da har jeg gått til anskaffelse av noen B3... Spiller utrolig behagelig, men desverre ganske lavt... Kan det ha noen med lav tomgangsspenning og klasse a drift å gjøre kanskje? Skal få en service tekniker til å juster den opp igjen... Så langt lover det ihvertfall veldig bra!!

ZZZZaaaakte i svingene nå.

Kjell_Bs tweak har ikkeno med klasse A å gjøre.

Og som ulfsn sier, så er det en sånn som man kan gjøre dersom man kjører H10 som pre.

Uansett så er jeg ikke direkte imponert over den tweaken, da jeg klart hører en sterk økning i overgangsdistorsjon, noe jeg slett ikke liker.
    Men for all del, finner man at den lyden passer, så kjør på.

MEN som sagt, dette er når man kjører den som preamp.

Ikke at jeg begriper hvorfor man skulle la den flotte effektforsterkeren hvile
    på en slik måte.

Forøvrig til kommentaren om RIAA på denne:
    Det er faktisk den IC-RIAAen som er H10s store fordel. Det var i de sener typer at man fikk diskret RIAA.

Men en herlig radioforsterker er det helt klart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare kommentere denne tråden litt. Skal ikke påberope meg å være noen ekspert på noe vis, er vel heller newbie. Husker mine froeldres Huldra 10 med stor nostalgi dog, uansett skal komme til poenget. Har en bror som over noe tid har kjøpt seg brukte Tanberg-produkter og pusset de opp til orginal stand. Hørte Huldran i aksjon her for en tid siden sammen med hans Sonus Faber, må bare tilstå at det låt fabelaktig :glis

EDIT: Ble litt feil her, var vel ikke på Sonus Faberene det låt så bra, det var nok på Dali'ene. Sonus Faberne Krever nok litt mer...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huldra