Har fått en Sølsuper 11, reparere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har fått en Sølsuper 11, reparere?

Var i kjelleren hos svigerfar og hentet fram en SS11 med firkant-knapper. Kun to trykk-knapper holder seg inne, AM-hjulet mangler og vil kun søke med klokka og alle lysene er borte. Tenkte jeg kunne ordne den.

Hva kan være galt med am-båndet? Har hørt at am-søkeren ofte blir ødelagt. Må jeg bytte knappene som ikke vil holde seg inne eller er dette noe som kan repareres?

Håper noen kan komme med innspill!

Steffen

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger sannsynligvis ikke å bytte knappene som ikke vil være inne,men de må nok smøres.Når du tar av lokket vil du se noen brune kanaler,tett i tett,bak knappene.Disse har litt forskjellig lengde,at etter hvor punktene deres ligger på printet.De er litt ekle å komme til,men du må prøve å presse litt elektrospray(oljeholdig) inn i de små hullene på kanalene.Det er fjæren på bryteren som henger seg opp,så oljen har best effekt jo nærmere frontplata du greier å smøre.Etter smøring er det bare å trykke på knappene noen ganger,og da pleier de å komme.Kan hende du må gjenta behandlingen.Ikke bruk mer olje enn du behøver,og til slutt bør du gå over med litt ikke- oljeholdig el.spray.Doser sparsomt her også.
    AM søkeren pleier å sitte fast på disse og det er ingen trollkur mot det.Det du kan prøve er litt feks CRC i dreiepunktene på dreiekondensatoren.(vær ytterst påpasselig med å ikke søle på printet,og i særdeleshet ikke på snora!!)La det stå å vente en stund.
    Bruk så en egnet tang til å gripe over ytterdelen på akslingen av dreiekondensatoren(ligg unna platene på selve kondensatoren).Hjelp til med tangen samtidig som du dreier på AM-knappen,eller helst på akslingen til knappen på innsiden,Ev ta av selve knappen,så du ikke ødelegger den.Du kan også forsøke å hjelpe til med fingrene for å dreie platene på kondisen.Det er vanlig å holde på med denne moingen innpå en halvtime før alt fungerer som det skal.Det er ikke helt sikkert at du i det hele tatt får den løs heller,og da er det vel bare å finne en erstatning..
    Aller først,før du gjør noe av dette er det sikkert på sin plass med en generell rens av hele innmaten.Lodotter og støv bør ut før du tar den i bruk-uansett.
    Håper dette hjelper!
    Er dreiehjulet borte sa du? Er det hjulet med vekt i på innsiden du mener eller er det knappen på yttersiden?
    Uansett kan du se om du finner noe hos denne karen her!
    Tandberg Radio Shop
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått løst opp AM-båndet og knappene. Problemet nå er høyttalervelgeren. Den står omtrent fast, og jeg ser ikke ut til å få løst opp denne. Jeg ville også være litt forsiktig med bruk av CRC der fordi det så ut som selve elektronikken var svært nærme området som sannsynligvis må smøres. Hva skal jeg gjøre her? Det går såvidt å dreie på hjulet når jeg bruker litt kraft.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv feks CRC elektro grønn boks.,og vri i vei til den glir greit.Gi den en dusj med feks CRC elektro rød boks etterpå.Det finnes mange typer som er bedre enn akkurat CRC,men jeg tipper den gjør susen i et såpass lite kritisk tilfelle.Den elektronikken inni bryteren er ikke kritisk mht å få oljeholdig spray på seg.(min erfaring i alle fall).Kan også hende det er gjennomføringen gjennom frontveggen som er treg,og da må det smøres litt der også.Det er greit om du IKKE bruker CRC 5-56 inni noen apparater i det hele tatt,den er nesten ren olje,og det blir alt for klissete kost for finelektronikk.Kan bli overledning,sikringspopping,brann og alskens fanteri med for mye 5-56.Dørhengsler er den fin til!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk løst opp alt med CRC 5-56 og tålmodighet. Bestilte 5 lys fra Tandberg Radio Shop fordi det var det antallet jeg ble fortalt var riktig, men jeg fannt bare tre pæreholdere utenom sterolyset. Skal det virkelig være fem pærer av typen 6.3V 320mA? Jeg fannt også en pæreholder som sto fast i selve kretskortet. Jeg turte ikke bytte denne med nevnte type pære fordi jeg ikke vet om det er riktig, er det det?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke i farten hvor stor stereopæra er,men den er enda kraftigere enn de til belysning.
    Den pæra i kretskortet er rett og slett en sikring(de brukte pærer til det også),den vil lyse opp ved høy belastning.Om den går,KAN du bruke en juletrepære på noenlunde samme volt/watt,til du får tak i en ny.Det er veldig skjelden disse ryker da,og husk at den skal ikke lyse ved normalt bruk.Lyden forsvinner også om den ryker.
    En ting til mens jeg husker det.Et tjuvtips i tilfelle snora har blitt litt for slakk til å dra søkeren;ta på en liten-LITEN--dråpe med "belt grip",beregnet for viftereimer på bil på akslingen til bryteren.Bruk helst en vattpinne.Det varer ikke evig,men du kan utsette snorbytte/stramming noen år.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen så langt Så det er en sikring den pæra altså, jeg så at det såvidt var glød i den. Stereopæra skal være ei 6-7V 50mA. Denne fikk jeg også hos TRS. Jeg tror de måtte ha blingset når de mente at det skulle være 5 stykk 320mA-pærer, for det er kun 3 stykk i men forsterker.

Kan forøvrig si at jeg kunne glede meg over at alt fungerte som det skulle når jeg satte strøm og signal på den. Radiomottakeren er veldig god, og lyden er OK. Det er litt ujevn lav skraping, denne er uavhengig av volum og uavhengig av om det står kabler inn i tape eller ikke. Man kan vel ikke vente annet. Ellers så virker det som om jeg må skru indre volumknapp lengre for å få tilsvarende lyd i høyre som i venstre.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å ta litt el-olje inn i volum og balanse potmeterene også.Mener å huske at de er åpne på denne.(noen åpne spor på siden-like bak frontplaten)
    Ellers er det ikke så uvanlig at de kan være slitt etter 35 år,så om det ikke er for kritisk ,er det vel best å leve med det.
    FM-mottakeren i denne er en av de beste som har vært laget i norge.Den "støvsuger" eteren!!
    Forsterkeren kunne vel vært bedre,men med riktige trykkammerhøyttalere,kan den lyde riktig så godt,og bedre er den,enn etterfølgeren SS12..
    Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •